آیا اپل با روند سقوط سهام به پایان خود نزدیک می‌شود؟

سقوط سهام آیفون

شرکت اپل از سال 2007 یک دهه عالی اقتصادی را پشت سر گذاشته اما به نظر می‌رسد سقوط مالی این شرکت آغاز شده است.
از زمانی که آیفون در سال 2007 عرضه شد فروش آیفون تا امروز 10 برابر شده است و در کنار آن قیمت سهام اپل نیز از آن زمان تا امروز 700 درصد رشد کرده است.
تا دو ماه قبل اپل با ارزشترین شرکت جهان بود. اما تنها دو هفته قبل بعد از آنکه مشخص شد میزان فروش آیفون کاهش یافته شاهد شوک بزرگی به سرمایه‌گذاران و قیمت سهام این شرکت وارد شده است.

35 درصد از سهام اپل طی دو ماه کاهش داشته است!

قیمت سهام شرکت اپل حدود 10 درصد در یک روز گاهش یافت که بدترین روز سهام اپل در شش سال گذشته بود. برای نخستین بار از سال 2002 تاکنون این شرکت پیش‌بینی خود از درآمدش را کاهش داد.
از نوامبر( آبان و آذر ) تاکنون سهام اپل 35 درصد از ارزش خود را از دست داده است و این به معنی از بین رفتن 446 میلیارد دلار از ارزش این شرکت بود که از آن به عنوان بدترین سقوط بورس تاکنون یاد می‌شود.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

دلیل سقوط بیش از اندازه سهام اپل، چه بوده است؟

نقطه اوج فروش آیفون اپل در سال 2015 بود که بیشترین تعداد آیفون را فروخت. سال گذشته اپل 14 میلیون آیفون نسبت به سه سال قبل فروخت. در سال 2010 شما قادر بودید یک آیفون 4 را با 199 دلار خریداری کنید. در سال 2014 قیمت یک آیفون 6 برابر با 299 دلار بود. امروز اما ارزان‌ترین قیمت آیفون 1149 دلار است! این به معنی 500 درصد رشد قیمت نسبت به هشت سال قبل است. چند درصد از خریداران آیفون در سال 2010 هم اکنون هم حاضر هستند چنین مبلغی را برای یک گوشی ایفون هزینه کنند؟ و این اتفاق در حالی است که تکنولوژی اساسا هر سال ارزان‌تر می‌شود.

البته نباید نادیده گرفت که ارزش برند و سیل طرفداران اپل باعث شده است که این افزایش قیمت چندان به چشم نیاید. در واقع هنوز همه حس می‌کنند قیمت آیفون شبیه چند سال قبل است.
اما افزایش قیمت قرار است به کجا ختم شود؟ آیا تصور میکنید برای یک گوشی 1500 یا 2000 دلار پول بدهید؟
اپل در پاییز امسال اعلام کرد دیگر آمار فروش آیفون را ارایه نمی‌کند!

مشکل دیگر شرکت اپل این است که آیفون دو سوم درآمد اپل را به خود اختصاص داده است. در واقع اپل به شدت به فروش آیفون وابسته است و تنها 25 درصد درآمد اپل از آی پد و کامپیوترهای این شرکت است که بر اساس آمار اپل فروش آن راکد است.

آیا اپل راهی برای عبور از این بحران دارد؟

برخی تحلیل‌گران معتقدند اگر اپل قیمت گوشی‌هایش را به قیمت سال 2016 برگرداند قادر خواهد بود به 41 میلیون آیفون اضافه‌تر بفروشد که برابر با کل درآمد سال 2018 خواهد بود.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.