انتقاد رییس جمهور از فیلتر فضای مجازی در جمع مسئولان وزارت ارتباطات

روحانی و فیلترینگ

نشست محمدجواد آذری جهرمی وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز دوشنبه به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقاومت در برابر فناوری ها و تحولات نوین، رویکردی قدیمی است ، افزود:عادت انسان‌ها در استفاده از یک امکان و وسیله گاهی به طور طبیعی تبدیل به حق می‌شود که هر نوع مخالفت با آن اقدامی نادرست از سوی استفاده‌کنندگان به حساب می‌آید و از سوی دیگر نیز عده‌ای همواره با هر پدیده جدیدی مخالفت و مقابله می‌کنند و این دو خصیصه اجتماعی، عرصه ارتباطات و تجهیزات ارتباطاتی را نیز شامل شده و شاهد هستیم که همچنان عده‌ای با پدیده‌هایی جدید بویژه در زمینه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مخالفت می‌کنند.

رییس جمهور با اشاره به عواقب اعمال فیلتر در فضای مجازی در سال گذشته تاکید کرد که ما اشتباه کردیم و حالا چارچوب ها شکسته شده‌اند.

وی با اشاره به این نکته که نخستین بنیانگذار فیلترینگ در ایران رضا شاه پهلوی بوده افزود: «شما از همان روز موبایلی را به دست کاربران داده و به آنها می‌گویید در این پیام‌رسان وارد شو و در آن پیام‌رسان وارد نشو؛ این یکی بهشت است و آن یکی جهنم؛ در نتیجه خود ما آنها را به تجربه آنچه که نباید وادار و تحریک می‌کنیم».

مجتمع کامپیوتر پایتخت

نشست وزیر و مدیران ارشد وزارت ارتباطات با روحانی

رییس جمهور گفت: «ما طی سال‌های اخیر در برخی اقدامات ناموفق بوده ایم و فکر کردیم که این دستگاه تحت فرمان ما است که هرگاه خواستیم فیلتر شود اما پس از آن با فیلترشکن چه می‌کنید؟ با آن فیلترشکن مبارزه کردی بعدی را چه می‌کنی؟»

دکتر روحانی افزود: «الان نتیجه بعد از یکسال چه شد؟ همه ما ضرر کردیم اما اول نوجوانان‌ها و جوانان ضرر کردند. قبلا یک چهارچوبی وجود داشت و اینطور نبود که در آن پیام‌رسان همه چیز پیدا شود اما متاسفانه همه چارچوب ها شکست».

رییس جمهور پس از بیان مشکلات ناشی از فیلترینگ بانیان آن را نیز مورد انتقاد قرار داد: «متاسفانه ما با یک تدبیر نادرست و غلط فکر کردیم یک نفر تحت هر عنوان و قوه‌ای می تواند روی یک برگ کاغذ بنویسید این ممنوع و فیلتر شود. سپس این دستور به مخابرات ابلاغ شود و آنها هم از روی ترس دستور را به ارگان‌های دیگر بفرستند».

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند که راه‌حل فیلتر نیست بلکه شناخت درست و فرهنگ‌سازی تنها راه مدیریت و پیشگیری از مشکلات فناوری است. به باور ایشان نباید با افراط و تفریط از این فضا برای بردن آبروی دیگران یا بیان سخنان غیر واقعی استفاده کرد اما ممنوع کردن کامل آن هم مشکلی را حل نخواهد کرد.

روحانی اظهار داشت: اگر کسی بخواهد مردم را مجبور به کاری کند دیگر اسم آن ارتباطی با دین و دینداری ندارد، چرا که اساس دین، فهم، درک و سپس پذیرش و انتخاب است و البته این اصل بر همه اصل‌های عرصه‌های دیگر صادق و حاکم است. مردم فهم دارند و در مواجهه با هر مسأله‌ای که آسیب‌هایی دارد به دنبال فرا گرفتن فرهنگ صحیح استفاده از آن و راه‌های پرهیز از آسیب‌هایش هستند.

روحانی ادامه داد: راه پیشگیری از مخاطرات ابزارهای ارتباطی جدید، فیلترینگ نیست، بلکه باید سواد رسانه‌ای و دیجیتال جوانان و نوجوانان و البته والدین و همه جامعه را بالا ببریم تا بتوانند در کنار استفاده مناسب از این امکانات، از مخاطرات و آسیب‌های آن نیز در امان بمانند.

روحانی در ارتباط با دریافت ارز دولتی برای وادارت کالا اظهار داشت: چندین بار تأکید کردم که باید هر فرد یا مجموعه‌ای که درخواست دریافت ارز دولتی برای واردات دارد از همان لحظه ثبت درخواست‌، مراحل بررسی و تأیید درخواست، در اختیار قرار دادن ارز، خرید کالا، انتقال آن، ترخیص از گمرک، انبار و نحوه و میزان توزیع در بازار را به طور دقیق و به روز در فضای مجازی ثبت کند تا امکان فساد و سوء استفاده به حداقل برسد. دولت نیز در راستای تحقق یکی از بزرگترین شعارهایش یعنی ایجاد شفافیت لوایح مورد نیاز را در دست بررسی دارد تا به مجلس تقدیم شوند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه راه‌حل رفع بسیاری از مشکلات جامعه، تقویت، توسعه و سلامت دولت الکترونیک است، گفت: ما ناچاریم تحولی بزرگ در این راستا ایجاد کنیم که البته دولت به طور کامل از آن پشتیبانی می‌کند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.