گسترش استفاده از بیت کوین و ارزهای دیجیتال

Bitcoin1

زمانی که در سال 2001 استیون اسپیلبرگ فیلم سینمایی هوش مصنوعی را بر اساس طرحی از برایان آلدیس و در واقع بر پایه پروژه استنلی کوبریک می ساخت شاید باور نمی کرد اتفاقاتی که در فیلم او رخ می دهد تا این حد در جهان واقعی به واقعیت نزدیک باشد. جهانی که در آن ربات ها چنان هوشی پیدا می کردند که کم کم انسان ها از ترس تسلطشان بر جهان  آنها را کنار بزنند. ایده ای که حامیان نامداری همچون الون ماسک، در جهان امروز دارد. اما تا به امروز داستان هنوز انقدر تراژیک نشده و مخلوق تنها در خدمت خالق خود عمل می کند.

 بیت کوین سریع تر از آنچه تصور می شود، مرزهای پرداخت را سپری می کند و به دلیل ویژگی هایی چون شفافیت و ارزشمند بودن و همچنین عدم وابستگی به روابط مالی و بانکی جایگاه خود را ثابت کرده است. اکنون استفاده از بیت کوین و سایر رمزارزها در بیش از 70 کشور جهان رایج شده است و در موارد مختلفی هم چون گردشگری، سرمایه گذاری و ذخیره و همچنین پرداخت ذکات از آن استفاده می شود. استفاده و پذیرفتن ارزهای دیجیتال در ایران در بن بست تصمیم گیری ها و سلیقه های شخصی باقی مانده است و استفاده از آن از سوی نهادهای دولتی ممنوع اعلام شده است!

بانک مرکزی ایران اردیبهشت ماه گذشته بود که با صدور بخشنامه ای استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای مجازی و دیجیتال را در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام کرد، این ممنوعیت اگرچه با هدف پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزرمزها عنوان شده است اما بی شک فواید و مزایای ارزهای دیجیتال را نادیده گرفته است، امری که می تواند عواقب جبران ناپذیری را از جمله عقب ماندن از چرخه فناوری های نوین مالی در جهان برای کشور به همراه داشته باشد.

کاربردهای ارزهای دیجیتال:

بیت کوین و ذکات

انتظار نداشتیم که کاربرد زیاد و البته تا اندازه ای ناشناخته ارزهای دیجیتال به مناسک دینی هم برسد، اما گزارشات در لندن نشان می دهد که «بیت کوین» معروف ترین ارزدیجیتال از سوی یک مسجد در این شهر به رسمیت شناخته شده است.
 مسجدی ترکی در شرق لندن با نام «مسجد رمضان» اعلام کرده است که استفاده از بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده را به رسمیت شناخته و ذکات و خیرات مسلمانان در سراسر جهان را به واسطه این ارزرمزنگاری شده و موارد مشابه آن قبول می کند.
این مسجد هدف از این تصمیم را جذب ذکات بیشتر از سوی مسلمانان و ساده کردن روند دریافت آن اعلام کرده و تاکید کرد: این اقدام بزرگی است، ما اکنون چارچوبی را برای مسلمانان ایجاد کرده ایم تا از مسجد ما حمایت کنند و خیرات و ذکات خود را به ما برسانند. نکته قابل توجه این است که این مسجد تاکنون از این طریق توانسته است 10 هزار لیره استرلینگ جمع آوری کند.
این در حالی است که اشکلول لین ، نخستین مسجد در جهان است که همراه با فناوری های نوین روز حرکت کرده و پا در عرصه پذیرش، به رسمیت شناختن و استفاده از ارزرمزها گذاشته است. با نگاهی به دلایل استفاده از ارزدیجیتال از جمله شفافیت و محرمانه بودن که از جذابیت آنها نیز محسوب می شود، می توان دریافت که بیت کوین و اتریوم می توانند جایگزین مناسبی برای دیگر ارزها و پول های رایج در جهان باشند که علاوه بر آن ویژگی هایی چون گستردگی و راحت بودن در استفاده را نیز به همراه دارد.

تحول در صنعت گردشگری

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در عرصه گردشگری نیز خوب بوده اند و موفق شدنده اند تا خود را تثبیت کنند. کاربرد بیت کوین در عرصه گردشگری بسیار گسترده است و از گردشگران تا سیاست گذاران عرصه گردشگری را به خود مشغول کرده اند.
یکی از کشورهای توریستی و پرگردشگر جهان که در زمینه ارزدیجیتال فعال است تایوان می باشد، در کشور تایوان بیت کوین پذیرفته شده است و در بسیاری از مراکز و مغازه ها خرید و فروش می شود.
گردشگران در تایلند بدون نگرانی از در اختیار داشتن پول محلی و وابستگی به آن از ارزهای دیجیتال و معامله با آن استفاده کنند.
ژاپن نیز از جمله کشورهایی است که با استفاده از فناوری های نوین مالی کمک قابل توجهی به صنعت گردشگری خود کرده است تا جایی که مناسبات و جشن هایی را تنها با استفاده از ارزرمزها برگزار می کند.
در این بین تجربه یک گردشگر آلمانی که به ایران سفر کرده بود و مجبور به استفاده از بیت کوین شده بود نیز خالی از لطف نیست، یک گردشگر آلمانی که از قطع بودن کارت های شبکه بین المللی پرداخت بی خبر بود و در ایران به تهران سفر کرده بود، و پولی برای گذران سفر خود نداشت پس از آشنایی با فردی به نام رضا در وب سایت لوکال بیت کوین، توانست بیت کوین هایش را به ریال تبدیل کند.

حفظ دارایی

خرید و سرمایه گذاری در بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده در کشورهای مختلف با اهداف متفاوتی صورت می گیرد، در کشورهای توسعه یافته شهروندان بیت کوین را تهیه می کنند تا از افزایش قیمت آن در آینده بتوانند سود کنند،اما در برخی از کشورهای جهان سوم که نظام پولی و ساختارهای اقتصادی آنها رو به فروپاشی است بیت کوین با اهداف دیگری تهیه می شود.
اخیرا هجوم مردم ونزوئلا به سمت خرید بیت کوین خبرساز شده بود، سقوط آزاد ارزش پول ملی ونزوئلا باعث شد که مردم این کشور رو به خرید بیت کوین آورند. در خبرها آمده است که ونزوئلایی ها تنها در یک روز بیش از یک میلیون دلار بیت کوین خریداری کرده اند.

خودپرداز فرودگاهی

با توجه به توسعه روزافزون و متداول شدن استفاده از ارزهای رمزنگاری شده به ویژه بیت کوین از سوی مردم کشورهای مختلف در سایه افزایش آگاهی های مزایای استفاده از ارزرمزها، شاهد گسترش خودپردازهای مربوط به ارزهای دیجیتال هستیم. به گونه ای که امروز در  حدود ۳۲۹۶ دستگاه خودپرداز بیت کوین در ۷۰ کشور جهان نصب شده است و هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود که رقمی قابل توجه است.
نخستین خودپرداز برای تبدیل یورو به بیت کوین در فرودگاه بین المللی آمستردام هلند نصب شده است که خبر آن با بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان همراه بود. بنابراین مسافران فرودگاه Amsterdam Schiphol Airport می‌توانند از این به بعد از طریق این دستگاه یورو خود را به بیت کوین تبدیل کنند. نصب این دستگاه خودپرداز به صورت موقت و آزمایشی به مدت 6 ماه خواهد بود.که این اقدام با هدف گسترش استفاده مسافران بیشتری به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال بوده است.
مسئولان فرودگاه اسچیفول هدف از نصب این دستگاه را خدمت رسانی بهتر به مسافران فرودگاه عنوان کرده و گفتند مسافران از این پس به راحتی می توانند با ارائه یوروی محلی به این دستگاه ها، ارز دیجیتالی و بین المللی دریافت کنند.
فرودگاه آمستردام یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا است و سالانه ۶۸ میلیون مسافر از سراسر دنیا به این فرودگاه رفت و آمد می کنند. این برای نخستین بار است که خودپرداز بیت کوین در یک فرودگاه اروپایی نصب می شود.

اندی وارهول به بیت‌کوینی

ارزمزها اخیرا به میادین مبادلات عجیب و غریب هم پاگذاشته اند. پس از دریافت ذکات به بیت کوین در مسجدی در لندن این بار یک حراجی نیز در پایتخت انگلیس قرار است آثار یک هنرمند معاصر را به بیت کوین به حراج بگذارد. در این حراجی قرار است آثار مشهور اندی هول، یکی از مشهورترین هنرمندان معاصر به ارزهای مجازی به حراج گذاشته شود.
به نظر می رسد هدف از انجام این حراجی به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال جلوگیری از پولشویی و ایجاد فضای جدیدی برای خریداران اعلام شده است و البته این اولین بار هم نیست که آثار یک هنرمند با ارزرمزها به حراج گذاشته می شود. تنها قیمت یکی از این آثارهنری بیش از میلیون دلار برآورد شده است که معادل با 730 بیت کوین به شمار می رود. قرار است در این حراجی 49 درصد از آثار وارهول به ارزمجازی به حراج گذاشته شود.
 موسس گالری که قرار است این حراجی در ان انجام شود در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز لندن اعلام کرد که باید راه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری در دنیای هنر ایجاد شود؛ زیرا سبک و استایل زندگی میلیونرها و علاقه‌مندان این حوزه در حال تغییر است و باید با آنها همگام شد. اکنون باید منتظر ماند و دید گسترده استفاده از ارزهای دیجتال قرار است تا به کجا کشیده شود و تا چه اندازه ابعاد مختلف زندگی بشر را دربرخواهد گرفت.

مجتمع کامپیوتر پایتخت