بررسی قیمت طلا و طلای دیجیتال(ارز دیجیتال)

Untitled-1

طلا یک دارایی قابل اطمینان و ارزشمند بوده و همیشه در حال رشد و صعود بوده است. اما در طول مسیر خود درگیر تغییرات بزرگی  مانند پذیرش ورود به صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بوده است. صندوق قابل معامله در بورس، نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری است که در آن قیمت دارایی‌هایی مثل طلا، نفت و سهام بازار بورس را می‌توان یافت و در صرافی این دارایی‌ها را به یکدیگر تبدیل کرد.از آنجایی که تنظیم کنندگان مقررات معتقدند بیت‌کوین به عنوان یک دارایی با ارزش ثابت نیست هیچوقت از آن برای این بازار استفاده نکردند؛ ولی این روز‌ها خیلی چیز‌ها تغییر کرده است.

اکنون نمودار بیت‌کوین و طلا را قبل از قبول کردن توسط ETF (صندوق قابل معامله در بورس) مقایسه می‌کنیم؛ در این نمودار بین بیت‌کوین و این فلز گرانبها شباهت‌هایی وجود دارد. ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا، در سال ۱۹۷۱ خبری را مبنی بر اینکه‌ بانک‌های آمریکا هیچ تعهدی در قبال تبدیل مستقیم دلار به طلا ندارند اعلام کرد؛ این خبر به عنوان شوک نیکسون شناخته شد

در نمودار رشد طلا چند تغییر بزرگ رخ داده است؛ یکی مربوط به دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون بوده که با اقدام  او تبدیل مستقیم دلار به طلا لغو شد. بعد از این اقدام بدلیل افزایش تقاضا و عرضه، قیمت طلا بسیار افزایش یافت و قیمت هر انس آن از ۲۰ الی ۳۰ دلار به چیزی حدود ۶۰۰ دلار افزایش یافت. تا قبل از آن هر ۳۵ دلار آمریکا پشتوانه‌ای معادل یک اونس طلا داشت.

دومین تغییر بزرگ در سال ۲۰۰۳ رخ داد؛ که طلا مورد پذیرش ETF توسط بانک‌های روتشیلد و دویچه قرار گرفت؛ که بعد از آن طلا وارد رالی بالارفتن قیمت شد که هر اونس آن معادل ۱,۳۰۰ دلار آمریکا مبادله شد. یعنی ارزش آن ۳۰۰ درصد افزایش یافت. بیت‌کوین که در حال حاضر، وضعیتی شبیه به طلا را دارد و در آستانه‌ی ورود به ETF است. هم اکنون رئیس بازار بورس شیکاگو (CBOE) که در بازار ارز دیجیتال نقش مهمی دارد قصد دارد کمیسیون بورس و اوراق بهادر آمریکا (SEC) را ترغیب نماید که این اقدام سبب سود ETF می‌شود.

برادران دوقلوهای وینکلوس در سال ۲۰۱۴ رسما درخواست خود را برای ETF ارسال کردند؛ این درخواست پس از سه سال مورد بررسی قرار گرفت و توسط ETF رد شد. اما امروزه با رشد بیش از پیش بیت کوین و گسترش چشمگیر محبوبیت آن ،موجب شد انکار آن برای ETF نسبت به گذشتع سخت‌تر شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادر آمریکا (SEC) به صورت مثبتی نسبت به قبل از بیت‌کوین صحبت می‌کند که می‌تواند منجر به داغ شدن بازار آن شود.

برخی پیش بینی می کنند که بیت‌کوین می‌تواند از طلا هم جلو بزند و بازار طلا را تحت تاثیر خود قرار دهد. گابور گورباس مدیر استراتژی‌های ارز دیجیتال در MVIS می‌گوید: امروزه طلا ارزشی حدود ۷ تریلیون دلار دارد. که می‌توانیم ۵ تا ۱۰ درصد از دارایی‌های جهان را در نظر بگیریم که به جرات می‌توانیم بگوییم بیت‌کوین همه‌ چیز را تغییر داده است. از بیت‌کوین به عنوان طلای دیجیتال استفاده می‌شود.

مجتمع کامپیوتر پایتخت