نحوه دریافت یکبار رمز بعد از پایان اعتبار رمز دوم کارت‌های بانکی

با ابلاغیه بانک مرکزی به شبکه بانکی، رمز دوم ایستا برای کارت‌های بانکی، تا پایان اردیبهشت ماه ۹۸ قابل استفاده خواهد بود.

رییس پلیس فتای پایتخت در فروردین ماه و در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرده بود باتوجه به افزایش کلاهبرداری در فضای مجازی به ویژه درگاه‌های اینترنتی جعلی، بهتر است شهروندان از رمز دوم ثابت بانکی استفاده نکنند.

سرهنگ تورج کاظمی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما از دستگیری تیمی کلاهبردار خبر داده که با ارائه صفحه درگاه جعلی و از روش فیشینگ، از مشتریان خود سواستفاده می‌کردند. به گفته کاظمی این افراد از طریق فضای مجازی مشتریان خود را پیدا کرده و تمام اطلاعات آن‌ها از جمله شماره کارت عابربانک، سی وی تو CV۲، رمز دوم آن‌ها را کسب و بعد از چندروزی با داشتن این اطلاعات اقدام به تخلیه پول متقاضیان می‌کردند:

«سردسته این باند تاکنون سه بار به عنوان کلاهبرداری در فضای مجازی به همین شیوه توسط ماموران پلیس فتا دستگیر و متاسفانه با سپردن ضمانت مجددا آزاد شده است. مجرم در هربار دستگیری­ به عنوان اینکه­ بتواند رضایت شاکیان را جلب کند آزاد­ می‌شد و کلاهبرداری مجدد سعی می‌کرد پول شاکیان را فراهم کند و به آن‌ها بازگرداند که تاکنون­ ۴۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده است.»

اول خرداد ماه، زمان نهایی اجباری شدن ارائه رمز دوم یکبار مصرف

رییس پلیس فتای پایتخت اول خرداد ماه امسال را زمان نهایی اجباری شدن ارائه رمز دوم یکبار مصرف برای تمامی بانک‌ها اعلام کرده بود. حالا و با ابلاغیه بانک مرکزی به شبکه بانکی، رمز دوم ایستا تا پایان اردیبهشت ماه قابل استفاده است و پس از آن، این رمز حذف می‌شود و باید از ابتدای خردادماه، از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود.

رییس پلیس فتای پایتخت از مردم خواست که برای خرید هرگونه کالا یا خدمت به هر درگاهی مراجعه نکنند و اگر در این مدت باقی مانده­ که بانک‌ها بایستی­ رمز یکبارمصرف را ارایه کنند مجبور به خرید اینترنتی شدند­ و به درگاه شک کردند سریعا رمز دوم خود را تغییر دهند.

رمز دوم یکبار مصرف

تکنولوژی رمز یک بار مصرف چیست؟

کارشناسان باور دارند که رمز یک بار مصرف یا One Time Password با استفاده از قابلیت رمزنگاری در ایجاد یک رمز تصادفی یک بار مصرف خواهد توانست امنیت بیشتری را برای کاربران در دسترسی به سیستم های کامپیوتری نظام بانکی فراهم سازد. با استفاده از این شیوه می توان تا حد بسیاری از کلاهبرداری های اینترنتی جلوگیری کرده و نرم افزارهای طراحی شده برای این هدف را از کار انداخت.

گفتنیست در تکنولوژی رمزهای یک بار مصرف، یک رمز عبور برای انجام هر تراکنش برای کاربر تولید می شود و این رمزها  بر مبنای الگوریتم هایی که در دستگاه مشتری و سرورهای مربوطه تعریف شده اند، تولید می‌شوند. رمزهای تولید شده شامل انواع گوناگونی مانند time-base، response challenge و …  هستند و در رمزنگاری از نوع OTP (یکبار مصرف) از استانداردهای بسیار بالایی استفاده می شود تا امنیت کاربران به حد اعلا برسد. گفتنی است حداکثر طول عمر رمز یکبار مصرف ۶۰ ثانیه است.

ابهامات موجود در مورد استفاده از رمز یک بار مصرف

البته کاربران فضای مجازی مشکلاتی برای استفاده از رمز یک بار مصرف مطرح کرده اند که از جمله آنها می‌توان به هزینه ارسال پیامک به ازای هر رمز، لزوم وجود یک دستگاه دریافت کننده رمز برای هر شخص، نحوه استفاده از این سیستم در خارج از کشور و در مکان‌‎های که دستزسی به آنتن ندارند، اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که مشتریان سیستم بانکی برای استفاده و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف باید به بانک عامل مراجعه نمایند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رمز دوم کارت‌های بانکی