جریمه‌ ی ۷.۶ میلیون دلاری برای کمپانی اپل

Error 53 گوشی اپل

دادگاه فدرال استرالیا  اپل را به پرداخت ۷.۶ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. نقض حقوق مصرف‌کننده با بروز Error 53 در آیفون و آیپد،دلیل این محکومیت اعلام شده است. دادگاه استرالیایی ادعا می کند که این کمپانی به مصرف کنندگان آیفون و آیپد اطلاعات درست و دقیق درخصوص تعمیر دستگاه‌های معیوبشان ارایه نداده است و بر اساس قوانین و مقررات استرالیا، رخ دادن Error 53 در محصولات اپل، نقض حقوق مصرف‌کننده به حساب می آید.

با به وجود آمدن Error 53 برای بعضی از از آیپدها و آیفون‌ها،به درخواست کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا (ACCC) که نهادی دولتی است، دادگاهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد که در آن ،در نهایت پس از پیگیری مسئله، کمپانی اپل به پرداخت جریمه ای به مبلغ ۷.۶ میلیون دلار محکوم شد.این حکم در ماه آوریل در خصوص شکایت ACCC صادر شد.

این مشکل اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۵ برای  تعدادی از گوشی‌های سری آیفون ۶ به وجود آمد و در اوایل سال ۲۰۱۶ پس از وارد آوردن خسارت‌های مالی پرتعداد برای کاربران،نهایتا موضوع رسانه ای شد. ACCC از ماه سپتامبر ۲۰۱۴ تا فوریه ۲۰۱۶ لیستی از محصولاتی که با این مشکل روبرو شدند تهیه نمود.

به گفته ی کاربران اگر دکمه هوم دستگاهشان که سنسور اثر انگشت در آن قرار دارد، توسط فردی غیر از تعمیرکار مجاز اپل تعمیر شود یا اگر در صورت وارد شدن ضربه به دستگاه مجبور به تعمیر نمایشگر یا برخی قطعات دیگر دستگاه شوند، پس از مدتی به ویژه بعد بروزرسانی کردن سیستم عامل به iOS 9، دستگاه آیفون یا آیپد آن‌ها  دچار Error 53 شده و برای همیشه از دست می رود. حتی گفته شده که بعضی از کاربران هم حتی بدون آنکه دستگاه خود را به تعمیر نمایند با این مشکل روبرو شدند. با بروز Error 53 ، دستگاه به طور کامل قفل شده  و تمامی اطلاعات و عکس‌های آن به صورت دائمی غیر قابل دسترس می شوند. البته اپل هم در پاسخ ضمن تأیید مشکل، آن را تنها خطایی در  سیستم امنیتی تشخیص هویت دستگاه اعلام کرد و گفت جهت حفظ امنیت سیستم تشخیص هویت و اثر انگشت، کاربران نمیتوانند غیر از نمایندگان مجاز اپل دستگاه های خود را توسط شخص دیگری تعمیر نمایند به همین دلیل با به روز رسانی کردن سیستم عامل به خاطر عدم همگام سازی، سیستم کاربران به صورت دائمی قفل می شده و Error 53  رخ می دهد.

کاربرانی که پس از تعمیر با مشکل روبرو شدند معتقدند که کمپانی اپل از قبل  هیچ گونه هشداری در مورد نحوه ی تعمیر دستگاه‌ها به آن ها نداده است و آن‌ها  از امکان بروز مشکل مطلع نبوده اند. کمپانی اپل وظیفه دارد به کاربران اطلاعات و هشدارهای لازم را بدهد تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

بیانیه‌ ی کمیسیون ACCC استرالیا:

بر اساس قوانین مربوط به حقوق مصرف‌کننده در استرالیا، اگر محصولی عیب و ایراد داشته باشد، شرکت سازنده موظف است محصول معیوب را تعمیر کند و در صورت عدم امکان تعمیر، محصول معیوب را تعویض و یا هزینه‌ی آن را به مشتری بپردازد. نمایندگان اپل مشتریان خود را متقاعد کرده‌اند که چون دستگاه در نمایندگی اپل تعمیر نشده است، راهکاری نمی‌توانند ارائه بدهند و از بار مسئولیت شانه‌ خالی کرده‌اند.  از آنجایی که اپل هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی به کاربران خود نکرده بود، اگر آیفون یا آیپد توسط فرد دیگری جز نمایندگی مجاز اپل تعمیر شده باشد، منجر به از دست رفتن حقوق مصرف‌کننده نخواهد شد و نمی‌تواند گارانتی و سایر ضمانت‌های کالا را زیر سؤال ببرد و حقوق مشتری را نادیده بگیرد.

البته این اولین در گیری اپل با ACCC نبوده و پیش تر، در سال ۲۰۱۷، ACCC برای بزرگ‌ترین بانک‌های استرالیا جهت همکاری و تنظیم قرارداد با اپل در پروژه‌ی  پرداخت‌های آنلاین اپل مجوز لازم را صادر نکرد. پنج سال پیش نیز ACCC به دلیل گمراه نمودن مشتریان در زمینه ی بازاریابی اپل برای شبکه‌های 4G، این کمپانی را ۲.۳ میلیون دلار جریمه کرد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت