آشنایی با فین تک و کاربردهای آن

fintech

تعریف فین تک (Financial technology): به هر نوع فناوری نوآورانه در زمینه مالی فین تک می گویند. این نوع از کسب و کار ها مورد  توجه سرمایه گذاران است. البته در سال های اخیر در ایران محیط بسته و محدودی را داشته است. یکی از علت های عدم همکاری برای توسعه این کسب و کار ها حس رقابت است. فين تك مى تواند تكميل كننده خدمات بانك ها و موسسات مالى باشد.اما به عنوان جايگزين و رقيب محسوب نمی شود.

مخاطبان اصلی فين تك

مخاطب اصلی که از فين تك استفاده می کنند، كسب و كار هاى كوچك هستند. کسب و کار ها مانند کسب و کارهای خانگی که در آن ها به فروش کالا می پردازند مانند:مراکز فروش غذاهای خانگی، انواع صنایع دستی که زنان خانه دار تولید می کنند، فروش و بسته بندی انواع ادویه (زعفران، زیره و…) و سبزی های خانگی و هم چنین در مواردی دیگر مانند برنامه نویسی، طراحی ، تولید محتوا، صفحه آرایی، تولید پادکست، بازاریابی و دیگر موارد می شود و حتی در کسب و کارهایی که خدمات نظافت منزل و محل کار ارائه می دهند.

به جز انواع کسب و کار ها، برای مراودات مالی نیز از فین تیک استفاده می شود. مانند صندوق وام های قرض الحسنه و اخذ شارژ ساختمان از این دسته هستند. اهل بازار هم می توانند از فین تک استفاده کنند. به خصوص در مراودات با حجم و تعداد بالا می توانند با این تکنولوژی راهی برای رهایی از محدودیت های بانکی پیدا کنند.

نکته اصلی و مشترک بین این کسب و کار ها این است که معمولا تازه تاسيس شده اند. اما این موضوع نباید سبب شود که فکر کنید فین تک فقط مناسب استفاده این دسته از کسب و کار ها است.  فين تك براى كسب و كار هاى بزرگ و حتى ارتباط بين كسب و كار ها با هم نيز كاربرد دارد. در حال حاضر اكثر شركت هاى فعال در فين تك، شركت هاى كوچك و متوسط هستند. شركت هاى بزرگى چون پى پل از پايه گذاران فين تك محسوب مى شود. فین‌تک اشاره‌ای است به اپلیکیشن‌های جدید، فرایندها، محصولات و مدل‌های کسب‌وکار جدید در صنعت خدمات مالی.

مزایای استفاده از فین تک

هر کسب و کار جدید و خلاقانه ای که این شرکت ها به شما ارائه می کنند، مشکلی را از راه بر می دارند. حل مشکل محدودیت های بانکی، ارائه خدمات مالی و حسابداری آسان، ارائه انواع وام با حذف دردسرهای جاری، مدیریت مالی و دیگر مزایایی که تا به حال توسط مجموعه های سنتی ارائه نشده است، از جمله این خدمات است. در صنعت فین‌تک  Tyro Payments، QuietGrowth و Stockspot فعالیت می‌کنند. استارت‌آپ‌های فین‌تک مانند Affirm،Betterment، IEX، Fundera، Behalf، Lending Club، Money.net، Square، Stripe، SoFi، Robinhood، Plaid و Wealthfront  در امریکا فعالیت می‌کنند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت