بررسی پرداخت الکترونیک در اپلیکیشن‌های پیام رسان در ایران و جهان

whatsap

سیستم پرداخت الکترونیک تنها با موبایل بانک محدود نمی شود بلکه اپلیکیشن‌های مختلف و پیام‌رسان‌ها نیز به دنبال کسب این قابلیت هستند.اکنون نمونه های موفق در این زمینه راه اندازی شده اند.

پیام رسان ها از محبوب ترین شیوه های ارتباطی در یک دهه اخیر هستند، با گسترش تکنولوژی و فین تک ها، افزودن قابلیت پرداخت الکترونیک به پیام رسان ها جذاب است و کارایی آنها را بالا می برد.

در ادامه به تحولات در زمینه مجهز شدن پیام رسان ها به اپلیکیشن های پرداخت اشاره می کنیم:
 فیس بوک
برنامه فیس بوک از قدیمی ترین پیام رسان هایی است، که مورد استفاده بسیاری از افراد در جهان بوده است، کاربران می توانند علاوه بر کارکرد های قبلی از آن برای انجام معاملات پولی خود نیز استفاده کنند.
استفاده از پرداخت الکترونیک در فیس بوک به این صورت است که: پس از آنکه اطلاعات مربوط به حساب کارت اعتباری خود را وارد کردید، می توانید از خدمات آن استفاده کنید. زمانی که شما وارد بخش اطلاعات مربوط به پرداخت می شوید، شما گزینه ایجاد یک کد را می بینید که امنیت پرداخت و اطلاعات شما برای ارسال پول را تضمین می کند. برای درخواست گرفتن پول از شخص دیگری در این برنامه، شما باید پنجره مربوط به چت را باز کنید و بر روی آیکن دلار کلیک کنید.
پرداخت از طریق فیس بوک اکنون تنها در آمریکا فعال است.
واتس‌ اپ
واتس اپ به عنوان پرطرفدار ترین اپلیکیشن‌ پیام‌رسان در سراسر دنیا است، که می خواهد برنامه پرداخت الکترونیک را عرضه کند و در صورت اجرایی شدن آن، هند اولین کشوری خواهد بود که می‌تواند از این ویژگی استفاده کند.
 یک سال از اعلام این موضوع می گذرد، اما هنوز این کار عملی نشده است و در حد شایعه باقی مانده است. بسیاری از کاربران واتس آپ منتظر انجام اجرای پرداخت الکترونیک هستند.
وی‌چت پی
وی چت محبوب ترین پیام رسان و ارائه کننده خدمات مختلف الکترونیک در چین می باشد. این پیام رسان به سیستم پرداخت مجهز است و مردم در چین از خدمات آن استفاده می کنند.
در فروشگاه‌های چین، چهار روش برای پرداخت موبایلی قابل‌استفاده است: «اپل‌پی»، «کوئیک‌پَس» (چاینا یونین‌پی)، «علی‌پی» (علی بابا) و «وی‌چت‌پی».
وی‌چت یکی از کسب‌وکارهای TenCent است که خود وی‌چت ابزاری برای پرداخت به نام وی‌چت‌پی دارد. وی‌چت‌پی درواقع یک کیف پول موبایلی است که با آن می‌توان معاملت پولی را انجام داد.
خدماتی که می توان از وی چت در چین دریافت کرد، شامل: انتقال وجه، پرداخت در وب‌سایت، شارژ موبایل، پرداخت قبض آب و برق، سفارش و پرداخت هزینه تاکسی، خرید بلیت قطار و هواپیما، رزرو اتاق هتل، خرید بلیت سینما و ….است.
“بله”، پیام رسانی با قابلیت پرداخت الکترونیک در ایران
در ایران نیز اقدامات و پیشرفت هایی در این زمینه انجام شده است و یک پیام رسان داخلی قابلیت پرداخت الکترونیک را برای کاربران خود ایجاد کرده است.
 پیام رسان «بله» با حمایت یکی از شرکت‌های بزرگ IT بانکی دولتی ایران راه اندازی شده و قابلیت پرداخت را نیز به همراه دارد، اگرچه بله هنوز جای خود را در میان کاربران به طور کامل پیدا نکرده است اما می توان آینده خوبی را برای آن متصور شد. شایعاتی نیز منتشر شده است که عنوان می کند پیام رسان گپ نیز به دنبال راه اندازی قابلیت پرداخت خود است.
تلگرام به پرداخت می رسد؟
مجهز شدن پیام رسان تلگرام، که پیام رسان محبوبی در ایران محسوب می شود، به اپ های پرداختی همچنان در هاله ای از ابهام است. تلگرام در تلاش است تا بتواند ویژگی پرداخت را برای این پیام رسان در آینده نزدیکی ایجاد کند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت