پیشرفت چشمگیر ایران در رتبه‌بندی شاخص جهانی نوآوری

Innovation2

طبق آخرین آمار سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در رتبه بندی کشورها در شاخص جهانی نوآوری ، جمهوری اسلامی ایران در سال اخیر میلادی 10 پله‌ صعود داشته است.

در رتبه‌­بندی جدید شاخص جهانی نوآوری در سال 2018 ایران با پیشرفتی چشمگیر از رتبه 75 در سال 2017 به رتبه ی 65 در سال 2018 دست پیدا کرده است. لازم به ذکر است که ایران در سال 2015، در همین حوزه در رتبه ی 106 قرار داشت.

شاخص جهانی نوآوری به گزارشی گفته می شود که به صورت سالانه از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر شده و در آن کشورها را از نظر میزان نوآوری رتبه بندی می کند. خوشحالیم که امسال جایگاه ایران در این رتبه بندی با اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران در تعامل با وایپو و نیز دستگاه­‌ها و نهادهای مرتبط علم و فناوری کشور، به میزان چشمگیری ارتقا یافته است.

رشد چشمگیر سرمایه انسانی و پژوهش در ایران

براساس آمار بدست آمده از جدول رتبه بندی کلی شاخص جهانی نوآوری کشورها ، ایران از جایگاه 106 در سال 2015 به جایگاه 65 در سال 2018 دست پیدا کرده است که به نسبت سال 2017،بخش سرمایه انسانی و پژوهش نیز مثل سال­های گذشته رتبه مناسبی داشته و در جایگاه چهل و پنجم در میان کشورهای مورد نظر قرار دارد.

در بخش زیرساخت نیز با 12 پله پیشرفت از جایگاه 99 به جایگاه 87، پیچیدگی کسب و کار با 7 پله صعود از رتبه 115 به رتبه 108، پیچیدگی بازار با 6 پله جهش از جایگاه 112 به جایگاه 106 و نهایتا بخش نهادها با 4 رتبه تنزل، از جایگاه 106 به جایگاه 110 در میان کشورهای مورد بررسی دست یافته است.

ارائه خروجی های نوآورانه مطلوب

طبق آمار ارایه شده توط سازمان جهانی مالکیت فکری، ایران در سال 2018 با 10 پله­ پیشرفت یکی از بیشترین رشدها را در میان کشورهای همسطح خود داشته است. لازم به ذکر است که جایگاه ایران در شاخص کارایی نوآوری (Innovation Efficiency Ratio)، از رتبه 56 در سال 2017 به رتبه 11 در سال 2018 ارتقا پیدا کرده است. یکی از دلایل این پیشرفت هم وضعیت مناسب شاخص­های مربوط به ابعاد خروجی است وبیانگر آن است که ایران توانسته با وجود ضعف در بعضی از شاخص‌های مربوط به ورودی­ها، خروجی­‌های نوآوارنه مناسبی را عرضه کند

طبق آمار منتشر شده در این گزارش، ایران از بین 34 کشور با درآمد متوسط به بالا در جایگاه 16 و در میان 9 کشور آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا در مقام دوم قرار دارد.

نقش زیست بوم نوآوری و کارآفرینی و توسعه استارتاپ ها

این رشد قابل توجه در گرو توسعه در زمینه هایی مانند خروجی­های دانش و فناوری (از جایگاه 90 در سال 2015 به جایگاه 41 در سال 2018) و خروجی­‌های خلاق (از جایگاه 116 در سال 2015 به جایگاه 59 در سال 2018) می باشد که بی تردید پیشرفت زیست بوم نوآوری و کارآفرینی و همچنین توسعه استارتاپ‌های فعال در زمینه های گوناگون اقتصادی نقش مهمی را در رسیدن به این جایگاه ایفا کرده است.

لزوم توجه جدی تر به ورودی های نوآوری

بر اساس این دسته بندی یکی از بخش های گزارش شاخص جهانی نوآوری، نگاه همه جانبه و متوازن به همه ابعاد اثرگذار بر نوآوری بوده و بررسی اطلاعات جدول جدید رتبه بندی کشورها در سازمان جهانی مالکیت فکری بیانگر آن است که رشد شاخص­های کشور، هم در بازه ­های چهار ساله (از سال 2015 تا 2018) و هم در قیاس با سال قبل ، در بیشتر موارد، رشد داشته است. لازم به ذکر است که با وجود پیشرفت رتبه کلی کشور در چند سال­ گذشته ، هنوز تعدادی از بخش ها که به ورودی­های نوآوری مربوط می شود از جایگاه مناسبی برخوردار نمی باشند و این اشکال و نبود توازن در رتبه بخش های مختلف،مسئله ی مهمی است که نباید به دلیل پیشرفت های صورت گرفته از آن ها غافل شد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت