پردازنده پرچمدار اسنپ‌دراگون 8 Gen1 کوالکام معرفی شد

پردازنده پرچمدار اسنپ‌دراگون 8 Gen1 کوالکام معرفی شد

کمپانی کوالکام از تراشه نسل جدید خود برای دستگاه‌های پرچم‌دار اندرویدی رونمایی کرد. این تراشه با پیشرفت‌هایی در تمامی جوانب روانه بازار خواهد شد. در واقع استفاده از مجموعه دستورالعمل‌های جدید ARMv9 و الگوی نامگذاری متفاوت موجب تمایز واضح این تراشه نسبت به طراحی‌های پیشین می‌شود. برای مشاهده استفاده عملی از این تراشه لازم نیست مدت زیادی منتظر بمانیم؛ زیرا نخستین گوشی‌های تجاری مجهز به این تراشه جدید تا پایان سال 2021 به بازار عرضه خواهند شد.

اکنون به بررسی ویژگی‌ها و امکانات تراشه اسنپ‌دراگون 8 Gen1 می‌پردازیم. شیوه نامگذاری جدید شامل یک رقم برای تعیین کلاس (عدد 8 متعلق به سری پرچم‌دار است) و یک نسل است. این نیمه‌هادی نخستین تراشه 4 نانومتری کوالکام و نخستین محصولی است که از نسل جدید معماری CPU بهره می‌گیرد. CPU کماکان از معماری 3 خوشه‌ای برخوردار است.

با این‌حال اکنون هسته‌های پردازشی از طراحی ARMv9 استفاده می‌کنند. این موضوع بدان معناست که هسته بسیار قدرتمند کورتکس X2 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز فعالیت خواهد کرد. این هسته توسط 3 هسته کارآمد بر پایه کورتکس A710 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و 4 هسته کم‌مصرف کورتکس A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز حمایت می‌شود. به‌طور کلی عملکرد CPU جدید در مقایسه با نمونه موجود در تراشه اسنپ‌دراگون 888 تقریبا 20 درصد سریع‌تر بوده و میزان مصرف انرژی نیز تا 30 درصد کاهش یافته است.

در بخش GPU نیز استفاده از ورژن جدید پردازنده گرافیکی آدرنو نویدبخش افزایش 30 درصدی کارآیی و صرفه‌جویی حداکثر 25 درصدی در مصرف انرژی خواهد بود. این دستاورد مدیون استفاده از معماری جدید در قسمت GPU است. در واقع کوالکام 3 ویژگی Elite Gaming را توسعه داده است. یکی از این مشخصه‌ها به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا میان مقوله های کارآیی و بهره‌وری انرژی نوعی توازن را ایجاد نمایند.

موتور Adreno Frame Motion به پردازنده گرافیکی امکان می‌دهد تا بدون تغییر در میزان مصرف انرژی، سرعت پردازش فریم‌ها در یک بازی را 2 برابر افزایش دهد. از سوی دیگر ثابت نگه داشتن نرخ فریم در بازی موجب کاهش 50 درصدی میزان مصرف انرژی خواهد شد.

رندر حجمی در کلاس دسکتاپی یکی دیگر از ویژگی‌های جدید GPU آدرنو به‌شمار می‌رود. مشخصه نورپردازی حجمی برای خلق جلوه‌های نوری چشمگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال می‌توان به جلوه‌های نوری God Rays اشاره کرد که طراحان بعضا به آن علاقه بسیار زیادی دارند. همچنین قابلیت جدید سایه‌زنی با نرخ متغیر (Variable Rate Shading Pro) نیز یک تکنیک سایه‌زنی (VRS) مبتنی بر تصویر به‌شمار رفته و احتمالا ادغام VRS با تعداد بیش‌تری از بازی‌ها را تسهیل خواهد کرد.

کوالکام به منظور اطمینان از بهره‌برداری حداکثری بازی‌ها از قابلیت‌های سخت‌افزاری جدید با تعدادی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان بازی همکاری نموده است. اسنپ‌دراگون 8 Gen1 مجهز به مودم یکپارچه X65 5G است. این مودم از سیگنال‌های 5G با فرکانس زیر 6 گیگاهرتز و شبکه‌های موج میلی‌متری پشتیبانی نموده و به لحاظ تئوری قادر به ارائه حداکثر سرعت 10 گیگابیت برثانیه خواهد بود. همچنین برای نخستین بار از قابلیت تجمیع حامل‌های مخابراتی برای لینک آپلود پشتیبانی می‌شود. این تراشه از امکانات ارتباطی محلی شامل وای‌فای 6 و 6E در کنار اتصال بلوتوث ارتقایافته پشتیبانی می‌کند. تراشه پرچم‌دار جدید قادر به پخش صدای بدون اتلاف CD از طریق بلوتوث LE خواهد بود. این تراشه از فناوری Bluetooth LE Audio پشتیبانی می‌کند؛ موضوعی که از پیشرفت چشمگیر نسبت به فناوری نسل کنونی حکایت دارد.

مشخصه Broadcast Audio امکان ارسال یک یا چندین جریان صوتی از یک منبع به تعداد نامحدودی گیرنده را فراهم می‌کند. همچنین ضبط استریوی صدا همراه با کانال‌های صوتی پشتیبان نیز امکان‌پذیر خواهد بود. بعلاوه کوالکام با معرفی موتور Trust Management Engine روی بهبود امنیت تراشه جدید خود کار کرده است. این موتور تحت برنامه هایپروایزر فعالیت خواهد کرد (مشخصه‌ای که پیش‌تر در تراشه اسنپ‌دراگون 888 معرفی شده بود). حتی در صورت به خطر افتادن مناطق امنیتی سطح بالاتر نیز موتور TME کماکان ایمنی خود را حفظ خواهد کرد.نخستین دستگاه‌های پرچم‌دار مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8 Gen1 تا پایان سال 2021 روانه بازار خواهند شد؛ بنابراین احتمالا به‌زودی شاهد معرفی تعدادی از این گجت‌ها خواهیم بود.

منبع

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.