موبایلی که به باتری نیاز ندارد!

موبایلی که به باتری نیاز ندارد!

برای بسیاری از کاربران، داشتن یک گوشی بدون نیاز به باتری یک رویای دور از دسترس بود که دیگر به حقیقت تبدیل شده است .

محققین دانشگاه واشنگتن قدم‌های اولیه‌ای در این راستا برداشته‌اند، این محققین توانسته‌اند نمونه اولیه از یک گوشی که قادر است بدون نیاز به باتری کار کند را بسازند.
این دستگاه کوچک که تنها کمی از یک صفحه مدار بزرگتر است، از 3.5 میکرو وات برق برای روشن ماندن استفاده می‌کند و از یک سلول‌ خورشیدی ریزتر از دانه‌ی برنج برای جذب انرژی از نور محیط و سیگنال‌های رادیویی بهره می‌برد. این سیگنال‌ها از پایگاه‌های مخصوصی که در فاصله 15 متری از دستگاه قرار دارند، تولید و ارسال می‌شوند.
طبق گفته های محققین تبدیل امواج آنالوگ به دیتای دیجیتال در گوشی‌های امروزی، بیشتر از هرچیزی انرژی باتری را مصرف می‌کند. اما میکروفون و اسپیکر این گوشی آزمایشی از یک سری لرزاننده‌های کوچک برای تبدیل سیگنال‌های ورودی و خروجی استفاده می‌کنند ، از این طریق مصرف انرژی به حداقل می‌رسد. در این گوشی صفحه‌نمایش معمولی وجود ندارد و دستگاه از یک سری دکمه‌ی لمسی برای برقراری تماس بهره می‌برد.
مشکل اصلی آنجاست که این گوشی نمی‌تواند صدا را به‌طور همزمان دریافت و ارسال کند، بنابراین کارایی آن بیشتر شبیه واکی-تاکیاست که در آن کاربر برای صحبت کردن باید یک دکمه را نگه دارد و یا به صدای مخاطب خود گوش دهد.
البته محققین قصد دارند پروژه خود را هرچه بیشتر گسترش دهند و امیدوارند بتوانند ویژگی‌های جدیدتر مانند صفحه‌نمایش مجهز به جوهر الکترونیکی و تماس‌های کد گذاری شده و امن را هم به این دستگاه اضافه کنند. محققین بر این باورند که در صورت به‌کارگیری تکنولوژی‌های مورد نیاز در برج‌های فراهم‌کننده آنتن گوشی‌ها و ایجاد پوشش سراسری برای این نوع سیگنال‌ها، می‌توان در آینده از این نوع گوشی‌های بدون باتری در هر مکانی استفاده نمود.

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.