رونمایی ARM از پردازنده ای با معماری ARMv9

رونمایی ARM از پردازنده ای با معماری ARMv9

آرم بزرگ‌ترین طراح پردازنده‌های موبایلی دنیاست. اکثر تراشه‌های موبایلی در گوشی‌ها و تبلت‌های فعلی براساس هسته‌های طراحی شده این شرکت تولید می‌شوند. چینش big.LITTLE این شرکت برای ترکیب هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف رایج‌ترین چینش پردازنده‌های فعلی به شمار می‌رود. حالا آرم از اولین هسته‌های پردازشی و گرافیکی مبتنی بر معماری جدید ARMv9 پرده برداشته است. این هسته‌ها را احتمالاً در بهترین گوشی‌های اندرویدی سال ۲۰۲۲ شاهد خواهیم بود.

این هسته سفارشی جایگزین Cortex-X1 خواهد شد که سال گذشته معرفی شده بود. به گفته آرم هسته جدید قوی‌ترین طراحی این شرکت تاکنون است. Cortex-X2 تا ۱۶ درصد عملکرد سریع‌تری نسبت به نسل گذشته دارد.

این دو هسته هم به ترتیب جایگزین Cortex-A78 و Cortex-A55 خواهند شد. کورتکس A710 هسته قدرتمند مجموعه است که ۱۰ درصد عملکرد سریع‌تر و ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتر را نسبت به نسل پیش به همراه داشته است. Cortex-A510 اما بیشترین بهبود را به خود دیده و نسبت به نسل پیش 35 درصد سریع‌تر و ۲۰ درصد بهینه‌تر عمل می‌کند.به این ترتیب می‌توان انتظار داشت پردازنده‌های پرچم‌دار سال آینده چنین چینشی داشته باشند: یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510.

به گفته آرم در مجموع می‌توان انتظار ۳۰ درصد عملکرد پیک بالاتر، ۳۰ درصد مصرف پایین‌تر و ۳۵ درصد عملکرد LITTLE بهتر را داشت.پردازنده‌های گرافیکی آرم را نیز معمولاً در تراشه‌های اکسینوس و مدیاتک شاهد هستیم. حالا این شرکت سه پردازنده گرافیکی جدید نیز معرفی کرده است.در مجموع آرم انتظار دارد عملکرد پردازشی و گرافیکی به ترتیب به شکل میانگین ۳۳ و ۲۰ درصد نسبت به نسل پیش بهبود داشته باشد. همچنین می‌توان انتظار داشت تا ۱۵ درصد نیز در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی شود.

منبع

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.