بررسی ویژگی ها و سیستم عامل مورد استفاده ی برترین ابرکامپیوتر ها

ابرکامپیوتر ها

لیست ۵۰۰ ابرکامپیوتر برتر در ماه جون امسال منتشر شد که علاوه بر موضوع تامین حجم بیشتر توان پردازشی توسط پردازنده‌‌های گرافیکی، نشان می دهد که  لینوکس هنوز هم محبوب‌ترین سیستم‌عامل در این حوزه محسوب می شود.

پر سرعت ترین ابرکامپیوتر های جهان و همگی سیستم های این لیست از لینوکس استفاده می کنند. این سیستم عامل که مدت زیادی ست که در دسته ی محبوب ترین های این حوزه قرار دارد از نوامبر سال ۲۰۱۷ توانست تمامی رقبای خود را کنار بزند چرا که برای نخستین بار  هر ۵۰۰ ابرکامپیوتر این لیست از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کردند. پیش از آن IBM AIX یکی از گونه‌های یونیکس در انتهای این لیست قرار داشت.

پیش بینی می شود که در آینده نیز سیستم عامل لینوکس در جایگاه خود باقی بماند و حتی اگر رقیبی هم برای لینوکس پیدا شود باز هم شرکت هایی مانند رد هت این سیستم عامل را در صدر نگه می‌دارند.

کمپانی رد هت برای ابرکامپیوتر تازه ی دپارتمان انرژی آمریکا با نام سامیت که در لابراتورا ملی اوک‌ریج قرار دارد،از لینوکس سازمانی رد هت (RHEL) که امکان همکاری سریع‌تر و راحت‌تر همگی منابع سخت‌افزاری در کنار هم را میسر کرده است، بهره گرفته و این سیستم عامل را به جایگاه نخست رسانده است.

در این لیست در حوزه ی سخت‌افزار تغییرات زیادی نسبت به قبل اتفاق افتاده است چرا که برای نخستین بار یک پردازنده‌ی گرافیکی در بخش تامین توان پردازشی ابررایانه‌ها از پردازنده‌ی اصلی سبقت گرفته. ۵۶ درصد توان پردازشی توسط پردازنده‌های گرافیکی انویدیا تسلا تولید شده به عنوان مثال ابررایانه‌ی رتبه اولی تاره ی سامیت، به دو پردازنده‌ی پاور ۹ ساخت IBM و ۶ پردازنده‌ی گرافیکی V100 انویدیا روی هریک از بورد‌های خود مجهز می باشد و طبق گفته ی انویدیا ۹۵ درصد از بالاترین توان پردازشی سامیت،با بهره گیری از ۲۷٬۶۸۶ هسته‌ی گرافیکی این سیستم تامین می شود.

تعدادی از ابرکامپیوتر های ضعیف‌تر مانند سیستمی با توان پردازشی ۷۱.۶ پتافلاپس که سومین سریع‌ترین ابرکامپیوتر به شمار می رود، از پردازنده‌های ضیف‌تر سیرا انویدیا استفاده کرده و در این پردازنده چهار پردازنده‌ی گرافیکی V100 در هر یک از نود‌های Power9 مورد استفاده قرار گرفته است؛ بر خلاف نمونه‌ی استفاده شده در سامیت که در هر نود ۶ پردازنده‌ی گرافیکی V100 به همراه دارد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت