از اولین اپلیکیشن هشدار زلزله در شهر لس آنجلس رونمایی شد

شهردار لس آنجلس

پیش از این شاهد اپلیکیشن‌هایی بوده‌ایم که زلزله را اعلام میکردند اما ویژگی این اپلیکیشن اتصال به یک شبکه بزرگ از سنسورها و سیستم کنترل مرکزی است. برای عملکرد این سیستم نیاز است تا سنسورهای تشخیص حرکت گسل در نقاط مختلف زمین نصب شوند.

متخصصان زمین شناسی اپلیکیشن هشدار زلزله ‌ای توسعه داده‌اند که قادر به دادن هشدار دقیقه‌ای قبل از وقوع زلزله است.

رسیدن امواج زلزله از درون زمین تا قلب یک شهر تنها چند ثانیه طول می‌کشد هرچند زلزله‌ها به واقع قابل پیش بینی نیستند اما سیستم‌های هشدار زلزله (EEW) که امواج زلزله را کنترل می‌کنند قادر به تشخیص یک زلزله تا دقایقی قبل از آن هستند. سامانهٔ هشدار زمین‌لرزه (EEW) سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی سریع زمین‌لرزه‌های بزرگ قریب‌الوقوع است. این فناوری هم‌اینک تنها فناوری دارای قابلیت پیش‌بینی زمین‌لرزه در لحظاتی پیش از وقوع آن است.

دکتر لوری پیک مدیر مرکز مخاطرات طبیعی دانشگاه کالورادو می‌گوید:

در یک زلزله اگر چند ثانیه وقت داشته باشید ممکن است کاری را که دارید انجام می‌دهید رها کنید و به جایی بروید و حداقل یک سرپناه دست و پا کنید. این چیزی است که می‌تواند تفاوت بین کسی باشد که زخمی است یا کسی که مرده است.

حالا شهرداری لوس آنجلس نخستین شهری است که یک اپلیکیشن برای هشدار زلزله تولید کرده است. اهمیت این اپلیکیشن آنقدر بود که راه‌اندازی آن را شهردار لوس آنجلس Eric Garcetti اعلام کرد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

هشدار زلزله چند ثانیه قبل از وقوع

اپلیکیشن هشدار زلزله ShakeAlertLA نام دارد و چند ثانیه قبل از وقوع زلزله‌های بالای ۵ ریشتر در منطقه لس آنجلس، زلزله را به کاربران هشدار می‌دهد.

سیستم ShakeAlert توسط سازمان زمین شناسی آمریکا توسعه داده شده و سیستمی برای آگاهی زودهنگام زلزله‌ها در ساحل غربی آمریکاست. حالا اپلیکیشن  اختصاصی لوس آنجلس نخستین اپلیکیشن مبتنی بر این سیستم است.

شهرداری لوس آنجلس گفته از ابتدای سال ۲۰۱۹ این اپلیکیشن به طور رایگان از طریق اپ استور و گوگل‌پلی استور قابل دانلوداست.

سیستم ShakeAlertLA نخستین سیستم هشدار زلزله در نوع خود نیست. کشورهای مکزیک و ژاپن و چندین کشور دیگر دارای سیستم‌های EEW هستند.

به طور مشخص در مکزیکو سیتی در جریان زلزله سال ۲۰۱۷ سیستم EEW یک دقیقه قبل از وقوع زلزله ۸.۱ ریشتری هشدار را ارسال کرده بود.

ساحل غربی آمریکا در زمینه زلزله بسیار آسیب‌پذیر است و شهرداری لوس آنجلس از سال ۲۰۱۶ به نصب چنین سیستمی ابراز علاقه کرد. از همان زمان اعلام شد زمان افتتاح این سیستم آخر سال ۲۰۱۸ است.

سرمایه نصب چنین سیستمی توسط شهرداری و بنیاد Annenberg تامین شده است. ضمن اینکه تکنولوژی سنسور و سیستم آن نیز توسط سازمان زمین شناسی آمریکا تامین شد.

روش عملکرد اپلیکیشن به این صورت است که سنسورها از داخل زمین فعالیت گسل‌ها را به سیستم زلزله مرکزی می‌فرستند و از آنجا هشداری برای کل مردم منطقه روی موبایلشان ارسال می‌شود. کل ماجرا ۱.۸ ثانیه طول می‌کشد. بر این اساس مردم بعد از دریافت هشدار حدود 1 دقیقه فرصت عکس‌العمل دارند.

صدها حس‌گر در اطراف ایالت کار گذاشته شده‌اند و شبکه یکپارچه لرزهای کالیفرنیا را تشکیل می‌دهند. آنها حرکات و امواج P را مد نظر دارند در واقع با نظارت بر امواج P آنها می‌توانند پیش‌بینی کنند که امواج S  ( امواج سهمگین ) در حال آمدن هستند.

سپس این حس‌گرها و سیستم کنترل آنها هشداری را برای کل اپلیکیشن‌های نصب شده روی موبایل ارسال می‌کند ( در حال حاضر برای محدوده لوس آنجلس).

این سیستم همچنین به برخی از ساختمان‌های دولتی، مدارس و بیمارستان‌ها نیز مستقیما هشدار ارسال می‌کند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد دارید اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویسید ;)

1 پاسخ
  1. امیرحسین
    امیرحسین گفته:

    جمله ی جالب و قابل تاملی هست! “چند ثانیه زودتر مطلع شدن از زلزله تفاوت بین زخمی شدن و مردن است!!!”

    پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.