معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: واردات آیفون را ممنوع کنید

امیر خوراکیان

امیر خوراکیان معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در سی و یکمین برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان شرکت کرد. وی در این برنامه به ماجرای اپل و حذف نرم افزارهای ایرانی از آیفون واکنش نشان داد.

«امیر خوراکیان» معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، اقدامات اخیر اپل مبنی بر حذف استارت‌آپ‌ها از اپ استور را بخاطر تحریم‌های آمریکا دانست و آن را یک ظلم علیه منافع مردم قلمداد کرد. او ضمن اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۲ میلیارد دلار سال گذشته کسب و کارها، روی گوشی‌های آیفون این سرمایه‌گذاری‌ها را با توجه به اقدامات اپل علیه ایران در معرض خطر دانست. خوراکیان گفت اگر بگوییم آیفون این کار را با همه کشورها کرده و صرفا به ما مربوط نیست، چندان درست نیست و باید اقدامی اساسی در برابر این کارها انجام داد؛ اون این اقدام را اقدامی همچون ممنوعیت واردات آیفون معرفی کرد!

خوراکیان: اقدام اپل در محدودیت برنامه‌های آیفون علیه ایران است و بخاطر تحریم‌هاست.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گفتگوی خود اعلام کرده که با اینکه افرادی در کشور مصاحبه می‌کنند و این اقدام اپل را صرفا علیه ایران نمی‌دانند ولی کاربران ایرانی در حین مکاتبه با اپل، متوجه شدند که موضوع اصلی تحریم‌هاست:

«باید یک تصمیم جدی گرفته شود. باید یک هماهنگی جدی به وجود بیاید و اینکه یک نفر مصاحبه کند و بگوید این مخصوص ایران نبوده و در جا‌های دیگر هم اعمال شده است، تا این مقدار سطحی‌نگری درست نیست. در حالی که خود اپل در پاسخ مکاتبه کاربران ایرانی رسماً گفته است به خاطر تحریم این کار را کردم، من الان تصویر آن را هم دارم. معنایی ندارد که ما بگوییم فقط مربوط به ایران نیست و بخواهیم ذهن را منحرف کنیم. نباید اینگونه برخوردکنیم. باید نسبت به سرمایه‌های ملی نسبت به استقلال و غرور ملی احساس مسئولیت کنیم و یک تصمیم جدی در این رابطه بگیریم»

مجتمع کامپیوتر پایتخت

آیا رجیستری اقدام نادرستی بود؟

خوراکیان مدعی شده است اگر تصمیمات حوزه ICT روی دوش او بود، یکی از اقدامات پیش‌گیرانه‌ای که انجام می‌داد، ممنوع کردن واردات آیفون بود. به گفته خوراکیان با ممنوعیت واردات آیفون، هیچ مشکلی در کشور پیش نمی‌آمد و مشکلات ارتباطاتی هم دچار اختلال نمی‌شد. او معتقد است در حال حاضر گوشی‌های دیگر امکانات و زمینه‌های ارتباطی استفاده از نرم‌افزار‌های مختلف و ظرفیت‌های مختلف آن‌ها به مراتب بهتر از آیفون است. خب آیفون را ممنوع می‌کردیم، رجیستر نمی‌کردیم.

اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات امروز در توئیتی نبست به موضوع رجیستری واکنش نشان داد و گفت:

«مرگ بر رجیستری!»؛ شعاری که روی دیگر سکه «زنده باد قاچاق!» است. مشکل صنف عرضه کنندگان تلفن همراه جای دیگری است -که باید حل شود- نه طرح ثبت تلفن همراه که هزاران میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است. شفافیت⁩ و مبارزه‌ با‌ فساد هزینه‌ای دارد که با پرداخت آن مشکلی ندارم.

خوراکیان اپل را در سراشیبی بازار می‌داند

خوراکیان این اقدامات را با عبارت به موقع زنگ خطر را زدن تعریف می‌کند و باور دارد که حاکمیت باید کاری کند که مردم کم کم از چند ماه قبل به سمت عوض کردن گوشی‌ خود پیش برود. اون به صورت ضمنی به وضعیت سقوط سهام اپل در چند ماه گذشته نیز اشاره کرده است و می‌گوید: «اپل در سراشیبی بازار است اگر این تصمیم‌گیری می‌شد یا حتی الآن بشود ممکن است اپل به واسطه شرایطی که دارد مسیر خود را تغییر دهد. به هر حال برای ما روشن است که این یک برنامه و ظلم به کاربران است و ربطی به تحریم‌ها و مسائل دولت‌ها ندارد و مستقیم متوجه مردم و کاربران است این‌ها باید شفاف و روشن شود.»

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.