شرکت لئوناردو از یک سیستم ضد پهپاد خودکار رو نمایی کرد

لئوناردو

پهپاد و یا همان هواپیما‌ی بدون سرنشین چیست؟

به‌ هواپیما های بدون سرنشین تجاری٬ ارزان و قابل دسترس، سامانه‌های هوایی بدون سرنشین (UAS)، یا دستگاه‌های هوایی کنترل از راه دور (RPAS) گفته می‌شود که ما در فارسی به آن پهپاد می گوییم. این هواپیما ی بدون سرنشین تجاری به دلیل ارزان بودن٬ راحت تر در دسترس عموم قرار میگیرند و همین امر باعث ایجاد برخی مشکلات برای سازمانهای امنیتی و یا فرودگاه ها و دیگر بخش ها شده است.

سامانه ضد پهماد شرکت لئوناردو

شرکت لئوناردو (Leonardo)، که به عنوان یک پیش‌رو، در حوزه امنیت هوایی، شناخته شده است با ارائه یک ضدهوایی خودکار و بدون نیاز به کاربر این معضل جدید را حل کرده است. این مسئله، به‌دنبال گزارش‌هایی مبنی بر موفقیت سیستم «فالکون شیلد» (Falcon Shield) در محافظت از فرودگاه‌های هیترو (Heathrow) و گاتویک (Gatwick) لندن صورت گرفت که  ازسوی پهپادها، مورد حمله قرار گرفته بودند.

در بررسی هواپیما های بدون سرنشین، باید درنظر داشت که آن‌ها، ابزاری برای کاربردهای مثبت و منفی، به‌شمار می‌روند. لئوناردو یک رهبر جهانی، در تأمین این هواپیما، مانند خانواده فالکون است که برای مأموریت‌هایی همچون نظارت بر مرزها، به‌کار گرفته می‌شوند. به‌عنوان مثال، فالکون هم‌‌اکنون در یک مأموریت نظارت بشر دوستانه، با سازمان ملل، در جمهوری دموکراتیک کنگو، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از «Falco EVO» به‌ مثابه بخشی از برنامه پژوهشی نظارت بر فرانتکس (Frontex) اروپایی بهره برداری شده است.

بسته شدن فرودگاه‌های گاتویک و هیترو در 2018 و 2019  -ناشی از حضور هواپیما بدون سرنشین در فضای هوایی فرودگاه– برای اپراتورهای فرودگاه و خطوط هوایی –به‌ویژه در فرودگاه گاتویک– پرهزینه بوده است. بنا به گزارش‌هایی، بیش از 50 میلیون پوند، هزینه بسته شدن 33 ساعته این فرودگاه بوده است.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

کدام ارگانها تهدیدات را از طرف هواپیما بدون سرنشین تشخیص میدهند؟

فرودگاه‌ها تنها اپراتورهایی نیستند که تهدیدات را ازسوی هواپیما بدون سرنشین، تشخیص می‌دهند. نیروهای مسلح و سازمان‌دهندگان رویدادهای مهم نیز به این نتیجه رسیده‌اند که امنیتشان شاید از طرف این هواپیما، به خطر بیفتد. لئوناردو این تهدید را تشخیص و برای آینده‌نگری، مجموعه سیستم‌هایی را به‌منظور کاهش فعالیت مخرب پهپادها و افزایش امنیت، توسعه داده است که به آن، «ضدسیستم هوایی بدون سرنشین یکپارچه» (IC-UAS) می‌گویند. برخلاف محصولات رقابتی، این سامانه‌ها، درحال حاضر، در اختیار نیروهای مسلح ایتالیا و انگلیس، قرار دارند. این فرآورده‌ها، در نمایشگاه و اجلاس بین المللی دفاع 2019 (IDEX 2019) در معرض بازدید، گذاشته شدند.

سیستم مناسب این وضعیت

برای ضدسیستم‌های هوایی بدون سرنشین یکپارچه، هیچ راه‌حل مناسبی، وجود ندارد. هر سناریویی، متفاوت است. فرقی نمی‌کند که اپراتور درحال کار در یک فرودگاه، حفاظت از یک پایگاه نظامی، یا حتی اجرای یک رویداد بزرگ مانند بازی‌های المپیک باشد. به همین دلیل، دستگاه‌های جدید لئوناردو، رویکرد معماری منبع‌باز ماژولار و مقیاس‌پذیری دارند. بنابراین شرکت می‌تواند مشتری را در انتخاب ترکیبی از حسگرها و نمایشگرهای مناسب برای سناریو، اپراتور، یا وضعیت ویژه، به‌منظور ارائه پاسخ مطلوب در برابر تهدیدات، راهنمایی کند.

تشخیص، پیگیری، شناسایی و شکست

بیشتر سیستم‌های جدید ارائه شده به‌وسیله لئوناردو، فرآیند پیوسته ضدهواپیمای بدون سرنشین تشخیص، ردیابی، شناسایی و شکست را پوشش خواهند داد.

  • شناسایی هواپیما بدون سرنشین، به‌وسیله هر 2 حسگر فعال مانند: رادار و سنسورهای فرکانس رادیویی غیرفعال (RF) که به‌منظور گوش دادن به سیگنال‌های کنترل فرکانس رادیویی پهپاد، انجام می‌شود.
  • برای ردیابی و شناسایی، لئوناردو سیستم‌های دوربین مادون قرمز (IR) پیش‌رو جهانی را مانند «Nerio ULR» به‌کار می‌برد که در هر زمان از روز، یا شب، تصاویر با کیفیت بالا، ارائه می‌دهند.
  • درنهایت برای شکست

پهپادهای متخاصم، سیستم‌های آشوبگر، استخدام می‌شوند. لئوناردو یک سیستم اخلالگر را خصوصاً برای سناریوی «IC-UAS»، با استفاده از فناوری پیشرفته جنگی، از دستگاه ضدانفجاری «Guardian» شرکت، توسعه داد. نسخه جدید سیستم‌های ضدهوایی بدون سرنشین یکپارچه این فناوری، از یک جَمر دقیق هدفمند، برای ناتوان کردن ایمن یک هواپیما بدون سرنشین، بدون دخالت در سایر وسایل الکترونیک، در نزدیکی آن استفاده می‌کند. نزدیکی هواپیما بدون سرنشین، به سیستم ایمنی حیاتی مانند فرودگاه، بسیار مهم است. پس بهره گیری از جمرهای بسیار هدفمند نیز اهمیت فراوانی دارد.

ضدسیستم‌های هوایی بدون سرنشین یکپارچه لئوناردو، به شکلی متفاوت و تجهیزات ترکیبی از «Elettronica» و «Ingegneria Dei Sistemi» نیز در ارتش ایتالیا، در دسترس هستند و برای نیروی هوایی این کشور، انتخاب شده‌اند. این نظام ویژه طراحی شده، به ارتش، اجازه کاربرد بسیار سریع را می‌دهد و مجموعه سیستم‌هایی را برای محافظت قابل اطمینان از تهدیدات سیستم‌ هواپیماهای بدون سرنشین، پیشنهاد می‌کند.

مشتریان هدف لئوناردو

لئوناردو تنها مشتریان نظامی را هدف قرار نمی‌دهد. سامانه‌های ضدهوایی بدون سرنشین یکپارچه، برای استفاده شتابان و ساده در یک محیط غیرنظامی، در دسترس هستند و سخنانی برای ورود این الگوها، به دسته عملیات‌ امنیت فرودگاه و رویدادهای مهم به‌یاری اپراتورها نیز بیان شده‌اند

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.