سهم AMD از بازار کامپیوتر گیمینگ کم شد

سهم AMD از بازار کامپیوتر گیمینگ کم شد

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سخت افزارهای مورد استفاده گیمرهای استیم نشان می‌دهد سهم AMD به پایین‌ترین حد خود در طول سال میلادی جاری رسیده است که نمی‌تواند نشانه خوبی برای تیم سرخ باشد.

بر اساس همین آمار، سهم پردازنده‌های AMD از سیستم‌های مورد استفاده گیمرهای استیم در ماه آگوست با منفی 1.88 درصد کاهش به 27.31 درصد رسیده که پایین‌ترین حد از شروع سال 2020 است. همچنین به نظر می‌رسد پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 6000 هم نتوانسته‌اند گیمرها را برای ترجیح دادن AMD بر انویدیا متقاعد کنند و تمامی محصولات انویدیا جزء  GeForce RTX 3090 رشد محبوبیت را تجربه کرده‌اند.سهم AMD از پردازنده‌های مورد استفاده گیمرهای استیم طی سال 2021 روند صعودی داشت و در ماه مِی برای اولین بار از سال 2006 میلادی به بیش از 30 درصد رسید.

با این حال جشن AMD مدت طولانی طول نکشید و سهم این کمپانی تنها یک ماه بعد کاهش پیدا کرد و حالا به 27.31 درصد رسیده است.احتمالاً یکی از دلایل کاهش محبوبیت پردازنده‌های AMD کمیاب و حتی نایاب شدن آنها در پی بحران جهانی کمبود تراشه باشد. می دانیم اینتل خطوط تولید تراشه اختصاصی خود را دارد اما AMD به سازندگانی چون TSMC وابسته است که با محدودیت شدید روبرو هستند. احتمالاً همین موضوع بازگشت برخی پردازنده‌های اینتل به لیست پرفروش‌ترین های فروشگاه‌هایی چون آمازون را نشان می‌دهد که تا همین چند ماه قبل در تسخیر AMD بودند.

آمار تهیه شده از مدل پردازنده گرافیکی گیمرهای استیم هم رشد خیره کننده محبوبیت کارت گرافیک RTX 2060 را نشان می‌دهد و حالا فاصله زیادی با پرفروش‌ترین کارت انویدیا یا همان GTX 1060 ندارد. احتمالاً یکی از دلایل رشد محبوبیت کارت گرافیک RTX 2060 افزایش تولید و عرضه آن باشد که برای یک محصول نسل قبل مرسوم نیست.

در ماه آگوست تمامی محصولات انویدیا رشد خیره کننده‌ای را تجربه کرده‌اند و تنها استثتنا RTX 3090 با کاهش 0.01 درصدی بوده است. کارت گرافیک RTX 3060 موفق‌ترین محصول انویدیا در ماه گذشته بوده و رشد 0.42 درصدی را به ثبت رسانده است. هم زمان می دانیم طی روزهای اخیر گزارش‌هایی از احتمال افزایش قیمت کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 و GeForce RTX 30 منتشر شده است، بنابراین تغییرات آمار طی ماه آینده جالب خواهد بود.

کارت گرافیک GTX 1060 انویدیا هم از سال 2018 میلادی تاکنون محبوب‌ترین در بین گیمرهای استیم است و 10.46 درصد سیستم‌های مورد استفاده گیمرها را در اختیار دارد. محبوب‌ترین محصول تیم سرخ هم RX 580 با فاصله بسیار زیاد از GTX 1060 و سهم تنها 1.53 درصدی است.

 

منبع

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.