دعوای کوالکام با اپل: آیا قصد کوالکام کنارزدن رقبایی مانند اینتل بوده است؟

دعوای کوالکام و اپل

در جلسه‌ی دادرسی که روز جمعه برگزار شد، مدیرعامل کوالکام اطلاعات جدیدی درباره‌ی ارتباط شرکتش با اپل فاش کرد.

مدیرعامل کوالکام روز جمعه در جلسه دادرسی اعلام این شرکت با هدف جبران هزینه‌ی تشویقی یک میلیارد دلاری که اپل روی آن پافشاری کرده بود، می‌خواست تنها تأمین‌کننده‌ی چیپ‌های مودم آیفون اپل باشد، نه کنارزدن رقبا. در ادامه منازعات دامنه دار بر سر روش های تجاری کوالکام، یکی از مدیران ارشد این شرکت مدعی شده که تقاضای اپل برای نوآوری سالیانه باعث تحمیل هزینه گزافی بر آنها شده است.کوالکام از سوی «کمیسیون تجارت فدرال» به قیمت گذاری تبعیض آمیز، غیر منطقی و ناعادلانه متهم شده و به همین خاطر «جیمز تامپسون»، مدیر ارشد فناوری آنها برای ارائه توضیح در دادگاه حاضر شده است.

براساس قراردادی که در سال ۲۰۱۱ منعقد شد، Qualcomm به تنها تأمین‌کننده‌ی مودم (چیپ فراهم‌کننده‌ی امکان اتصال گوشی‌ها به شبکه‌ی اطلاعات بی‌سیم) برای اپل تبدیل و قرار شد  در ازای آن تخفیفی که جزییاتش اعلام نشده، برای اپل درنظر بگیرد. اپل می‌توانست تأمین‌کننده‌ی دیگری انتخاب کند؛ اما چنین کاری باعث می‌شد این تخفیف را ازدست بدهد و عملا هزینه‌ی چیپ‌هایش افزایش یابد.

نهادهای ناظر قوانین رقابتی این قرارداد با اپل را بخشی از رفتار ضدرقابتی کوالکام برای ادامه‌ی سلطه‌اش در بازار چیپ‌های مودم و جلوگیری از ورود بازیگرانی چون اینتل عنوان کرده‌اند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

آیا قصد کوالکام کنارزدن رقبایی مانند اینتل بوده است؟

در دادگاه واقع در شهر سن‌خوزه در کالیفرنیا، مالِنکاف ادعا کرد Apple بدون ارائه‌ی هیچ تعهدی درباره‌ی تعداد چیپ‌هایی که خواهد خرید، یک میلیارد دلار درخواست کرد. این موضوع باعث شد کوالکام به‌دنبال قرارداد تأمین انحصاری باشد تا مطمئن شود فروش چیپ‌هایش برای جبران این هزینه کافی خواهد بود. او گفت قصد کوالکام کنارزدن رقبایی مانند اینتل نبوده است:

خطر موجود این بود که تعداد چیپ‌ها چقدر خواهد بود؟ آیا باتوجه‌‌به پرداخت این هزینه‌ی تشویقی هنفگت، آنچه می‌خواستیم به‌دست می‌آوردیم؟

پیش‌تر در همان روز، مدیر زنجیره‌ی تولید اپل، تونی بلِوینس، در دادگاه اظهار کرد سیاست اپل بدین‌ترتیب است که برای هرکدام از قطعات iPhone که تعدادشان به بیش از هزار دستگاه برسد، به‌دنبال حداقل دو و گاهی شش تأمین‌کننده باشد.

او گفت اپل تلاش برای استفاده از مودم اینتل در آیپد مینی ۲ را کنار گذاشت؛ زیرا از‌دست‌دادن تخفیف‌های ارائه‌شده همراه‌با چیپ‌های کوالکام، هزینه‌ی کلی را بسیار افزایش می‌داد. همچنین درباره‌ی این تخفیف‌ها گفت:

آن‌ها استفاده از تأمین‌کننده‌ای دیگر را برای ما بسیار ناخوشایند کردند. این تخفیف‌ها خیلی خیلی زیاد بودند.

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ اپل تنها از چیپ های مودم کوالکام استفاده می کرد اما طی دو سال در برخی مدل ها به استفاده از مودم های اینتل نیز روی آورد. هدف کوپرتینویی ها از اینکار کاهش اتکا به کوالکام بود و نهایتا در آیفون های XS و XR به کلی خبری از مودم کوالکام نیست.

اپل در جدیدترین آگهی استخدام خود مباحثی در زمینه‌ی تولید فیزیکی چیپ های سلولی مطرح کرده و ظاهرا در حال کار روی یک مودم انحصاری 5G برای تلفن‌های هوشمند است تا بتواند با کوالکام در زمینه‌ی تولید مودم‌ها رقابت کند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.