مرورگر اپل سافاری برای کاهش ردگیری کاربران در اینترنت اقدام می کند

اپل سافاری

ویژگی جدید حریم شخصی در مرورگر اپل سافاری به دنبال این است که ردگیری شما را برای کمپانی‌هایی مانند فیسبوک سخت‌تر کند.

کمپانی‌ها خیلی وقت است که از کوکی‌هایی برای ذخیره کردن اطلاعات وب‌گردی شما استفاده می‌کنند. این مسئله می‌تواند در ذخیره کردن اطلاعات ورود شما و علاقه‌مندی‌هایتان بسیار مفید باشد. اما حالا از کوکی‌ها استفاده می‌شود تا شما بر اساس سلیقه و سابقه، در معرض تبلیغات درست قرار گیرید.

اطلاعات بازدید شما به وسیله کوکی‌ها ذخیره می‌شود؛ این سایت‌ها به عنوان مثال، گزینه‌ها‌ی لایک و اشتراک فیسبوک را درون خود قرار داده‌است، با این کار سرور‌های فیسبوک پینگ شده و امکان دسترسی به کوکی ذخیره شده برای آن‌ها فراهم می‌شود. حالا فیسبوک می‌داند که شما از یک سایت مربوط به افراد مشهور بازدید می کنید یا در حال خواندن خبر هستید.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اما سافاری چگونه این کار را سخت خواهد کرد؟

حذف دوره طلایی

سافاری قبلا 24 ساعت بعد از بازدید شما صبر می‌کرد تا کوکی‌های سرویس را برای یک سایت جانبی بلاک کند. این یعنی امکان استفاده از کوکی برای فیسبوک گوگل و سایر سایت‌ها به راحتی وجود داشت. اما حالا سافاری به صورت اتوماتیک و یا تحت اجازه شما، کوکی‌های سرویس را بلاک می‌کند؛ اپل سافاری می‌گوید قادر خواهد بود تا اطلاعات ورود شما و علاقمندی‌هایتان را به یاد بیاورد.

محدود کردن اطلاعات

مرورگر‌ها از قدیم اطلاعاتی مانند سیستم عامل دستگاه، فونت، نمایشگر و خیلی دیگر از چیز‌هایی که بی خطر می‌پندارند را در اختیار سایت‌‌ها قرار می‌دهند تا بارگزاری و نمایش سایت راحت تر انجام شود؛ اما حالا مشخص شده‌است که این اطلاعات آن قدر‌ها هم بی‌خطر نیستند و با کنار هم قرار گرفتن می‌توانند مشخص کنند که شما چه کسی هستید. از این پس اپل سافاری فقط اندازه فونت را در اختیار سایت‌ها قرار خواهد داد و سایر اطلاعات را محدود خواهد کرد.

عدم ارسال کامل آدرس

مرورگر‌ها معمولا آدرس کامل سایتی که شما بر روی آن بودید را به کوکی ارسال می‌کنند. این کار می‌تواند تمام جزئیات وب‌گردی شما را در بر بگیرد. مثلا اگر سایت فروشگاهی را بازدید کردید، کاملا مشخص می‌شود که کدام محصول را چک کرده اید. حالا اپل سافاری در عوض ارسال کل آدرس فقط دامنه اصلی را ارسال می کند.

جلوگیری از تقلب کمپانی‌های تبلیغاتی

برخی از کمپانی‌های تبلیغاتی از روش‌هایی استفاده می کنند که محدودیت‌های کوکی‌های جانبی را دور بزنند و کوکی جانبی را مربوط به وب‌سایتی که شما در آن‌ هستید نشان دهند. سافاری سعی می‌کند جلوی این کار را بگیرد.

ویژگی های جدید، سه شنبه به عنوان بخشی از به روز رسانی IOS12 برای آیفون ها و آیپد‌ها ارائه می شوند و یک هفته بعد از آن نیز به روز رسانی آن برای کامپیوتر‌های مک ارائه خواهد شد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت