گوگل اطلاعات ترافیک شهرهای ایران را چگونه بدست می آورد؟

maps

امروزه بیشتر شهروندان گزینه ی Location گوشی های خود را فعال نگه می دارند که همین امر باعث می شود اطلاعات موقعیت مکانی آنها به وسیله ی اینترنت موبایل در دسترس گوگل قرار بگیرد. گوگل سرعت حرکت کاربران یک منطقه را محاسبه کرده و از این طریق میزان ترافیک خیابان ها را تخمین میزند. با کمک خدمات ارایه شده توسط نقشه ی گوگل کاربران میتوانند از میزان ترافیک خیابان ها مطلع شده و بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنند.

در بسیاری از کشور ها اطلاعات ترافیکی به صورت api در دسترس گوگل قرار میگیرد و شهرداری‌ها هم اطلاعات سرویس‌های حمل و نقل شهری مانند زمانبندی مترو، اتوبوس و … را در اختیار این کمپانی قرار می دهند تا به این روش اطلاعات به مردم و کاربران منتقل شود.

در ایران به دلیل وجود تحریم ها و عدم ارتباط با گوگل، اطلاعات شهری در اختیار این کمپانی قرار نمیگیرد به همین دلیل است که زمان حرکت مترو و اتوبوس بر روی گوگل مپ قابل مشاهده نیست. با این وجود نقشه ی ترافیک گوگل فعال و در دسترس می باشد و طبق گزارشات اطلاعات دقیقی در اختیار کاربران قرار می دهد. دلیل آن این است که، این نقشه نیازی به اطلاعات شهرداری و دوربین‌های نظارتی شرکت کنترل ترافیک ندارد.

گوگل این اطلاعات را از گوشی های موبایل کاربران می گیرد. همانطور که گفته شد اطلاعات مکانی کاربرانی که گزینه ی Location گوشی خود را فعال کرده اند در اختیار این شرکت قرار میگیرد که به کمک این اطلاعات سرعت و میزان ترافیک تخمین زده می شود. گوگل حتی سرعت متوسط خیابان ها را هم محاسبه کرده و به این ترتیب میتواند بفهمد که سرعت کاربران از حد متوسط بیشتر است یا کمتر.

قبلا این اطلاعات ترافیکی در گوگل مپ برای ایران در دسترس نبود و دلیلش شاید این باشد که در یک سال و نیم گذشته استفاده از اینترنت بر روی موبایل ها رشد چشمگیری داشته و تا قبل از آن انتقال اطلاعات مکانی به شکل امروزی امکان پذیر نبود. گسترش و آغاز به کار نسل‌های سوم و چهارم موبایل موجب شده که کاربران بیشتری با گوشی های خود به اینترنت دسترسی داشته باشند و امروزه تعدادشان به اندازه ای رسیده که گوگل بتواند با بررسی موقعیت آن ها اطلاعات دقیق تری از وضعیت ترافیکی خیابان ها بدست آورد.

خدمات ارایه شده توسط گوگل مپ علاوه بر تهران در دیگر شهرهای بزرگ و متوسط ایران مانند اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، کرمان، اهواز، بندر عباس، یزد، رشت و…. هم قابل استفاده است با این تفاوت که در بعضی از شهرها  داده ها ناقص بوده و فقط بعضی ازخیابان ها تحت پوشش این سرویس قرار گرفته اند اما در تهران به دلیل اینکه تعداد افرادی که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند بسیار زیاد است اطلاعات ارایه شده توسط این سرویس هم دقیق تر است.

این کمپانی با بررسی و تحلیل این داده ها میتواند به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کند از جمله ویژگی های جمعیتی، درآمدی، تجاری و حرفه ای شهرهای مختلف ایران مثلا از بالا بودن میزان تراکم گوشی های هوشمند در یک خیابان میتوان نتیجه گرفت که آن خیابان حائز اهمیت بوده و از وضعیت درامدی و حرفه ای بالاتری برخوردار است.

مجتمع کامپیوتر پایتخت