پردازنده روسی Elbrus-16C با ۱۶ هسته به جنگ اینتل و AMD می‌رود

شرکت روسی «MCST» که مشغول توسعه ریزپردازنده و سرور است، اولین پردازنده ۱۶ هسته‌ای خود را به نمایش گذاشت که در یک زمینه عملکرد بهتری نسبت به AMD دارد.

پردازنده «Elbrus-16C» جدیدترین تلاش این شرکت روسی برای رقابت با پلتفرم‌های سرور EPYC شرکت AMD و Xeon اینتل محسوب می‌شود، با این حال در زمینه پشتیبانی از DRAM عملکرد بهتری نسبت به AMD دارد.

این محصول از ۱۶ هسته با ریزمعماری اختصاصی بهره می‌برد که فرکانسی برابر ۲ گیگاهرتز دارند و می‌توان از آن‌ها در سرورها و همچنین دسکتاپ استفاده کرد. Elbrus-16C دارای کنترل مموری DDR4 هشت کاناله است، از ۳۲ مسیر رابط کاربری PCIe Gen 3، رابط اترنت ۱۰ گیگابیتی و ۴ پورت SATA 3.0 پشتیبانی می‌کند. این چیپ توسط ریزمعماری جدیدی طراحی شده که قادر به پشتیبانی از مجازی‌سازی سخت افزاری است.

طبق اعلام MCST، عملکرد این پردازنده ۱۶ هسته‌ای برابر ۱.۵ FP32 ترافلاپس و ۰.۷۵ FP64 ترافلاپس است که عملکرد بهتری نسبت به نسل گذشته خود دارد، اما همچنین کندتر از بهترین پردازنده‌ها و واحدهای گرافیکی بازار محسوب می‌شود. برای مثال GPU انویدیا A100 دارای عملکرد ۱۹.۵ FP32 ترافلاپس و ۹.۷ FP64‌ ترافلاپس است که نسبت به Elbrus-16C تا ۱۳ برابر عملکرد بهتری دارد.

این چیپ ۱۶ هسته‌ای به ازای هر CPU از ۴ ترابایت رم پشتیبانی می‌کند، بنابراین یک سرور مبتنی بر ۴ چیپ Elbrus-16C می‌تواند حداکثر از ۱۶ ترابایت رم پشتیبانی کند. در حال حاضر MCST درباره نوع ماژول مورد استفاده در این پردازنده اشاره‌ای نکرده، با این حال انتظار می‌رود از ۲۵۶ گیگابایت رم «RDIMM» یا «LRDIMM» پشتیبانی کند.

پلتفرم‌های EPYC شرکت AMD می‌توانند حداکثر از ۸ ترابایت DRAM به ازای هر سرور پشتیبانی کنند که علت آن، پیکربندی ۲ مسیر برخلاف پیکربندی ۴ مسیر SMP نماینده MCST است. در این میان برخی پردازنده‌های سری L اینتل Xeon اینتل برای سیستم‌های ۴ مسیر و ۸ مسیر از ۴.۵ ترابایت به ازای هر پردازنده پشتیبانی می‌کنند. پردازنده‌ها با این ویژگی‌ها قیمتی در محدوده ۵۶۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار دارند که البته برای افرادی که حاضر به پرداخت ۵۸ دلار هزینه برای مموری هرکدام از پردازنده‌ها هستند، مبلغ بالایی محسوب نمی‌شود.

در حال حاضر MCST در حال ارزیابی نمونه‌های پردازنده Elbrus-16C با سیستم عامل لینوکس است. انتظار می‌رود تولید انبوه این پردازنده اواخر سال ۲۰۲۱ با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری آغاز شود.

منبع: Digiato

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.