وقتی تراشه T2 اپل٬ نان تعمیرکاران غیر خودی را آجر می‌کند

تراشه امنیتی T2

به تازگی اپل در تمامی محصولات خود از جمله مک‌بوک پرو، مک‌بوک ایر، آی‌مک پرو و مک مینی جدید تراشه ای را تعبیه کرده تحت عنوان T2. به گفته این شرکت وظیفه اصلی این تراشه کنترل قابلیت های Hey Siri, Toch Id و رمزنگاری اطلاعات کاربران می‌باشد. ولی این تراشه یک وظیفه خطیر دیگری نیز دارد و آن آجر کردن نان تعمیرکاران غیر خودی اپل است. تراشی T2 طوری طراحی شده است که در صورتی که بعد از تعمیر و بوت شدن قطعه ای غیر از قطعات اصلی خود اپل را شناسایی کند دستگاه شما را از بیخ از کار می اندازد و چاره ای جز مراجعه به خود تعمیرگاه های مجاز اپل را نخواهید داشت. در واقع این تراشه کنترل اپل را بر روی سخت افزارش بسیار بیشتر از قبل می‌کند.

اپل رسما اعلام کرده است که این تراش به جهت امنیت دستگاه بعد از بوت آن تعبیه شده است و هدف آن افزایش امنیت داده ها و اطلاعات شماست چرا که ممکن است پس از تعمیر در مراکز غیر مجاز تجهیزات شنود و دزدی اطلاعات بر روی مک شما نصب شود بدون آنکه شما متوجه شوید. در این اعلامیه اپل آمده است که تعمیرات باید فقط در ASP یا همان Authorized Service Providers (ارائه دهندگان خدمات مجاز) خود اپل صورت گیرد و تشخیص ایراد و عیب یابی دستگاه باید توسط نرم افزار ASP که فقط و فقط در مراکز مجاز خود اپل قابل دسترسی می‌باشد صورت پذیرد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

برخی قطعات در لیست این قطعات ذکر شده اند مانند: صفحه‎نمایش، مدار منطقی، قاب بالایی و تاچ آیدی برای مک‌بوک پرو و حافظه فلش برای آی‌مک پرو. اینها لیست قطعات مهم و اصلیی هستند که هیچ کس نمی‌تواند در فروشگاهی به جز نمایندگی مجاز اپل، تعویضشان کند. همین موضوع برای دستگاه‌های تازه معرفی شده، یعنی مک‌بوک ایر و مک مینی نیز صادق است. این یک گام دیگر برای اپل است تا اطمینان حاصل کند که محصولات این کمپانی تنها توسط تعمیرکاران مجاز خودش تعمیر خواهد شد. اپل همچنین مدعی شده که برای تضمین امنیب بوت، جلوگیری از شنود از طریق میکروفون‌های لپ‌تاپ و محافظت از داده‌های Touch ID و محافظت از اطلاعات امنیتی کاربران توسط شخص دیگر از چیپ T2 در محصولاتش استفاده کرده است که البته به نظر می‌رسد که این یک اقدام برنده-برنده برای خود اپل بوده ولی باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که این به نوعی آجر کردن نان تعمیرکارانی هست که به صورت مستقل به تعمیرات محصولات اپل می‌پردازند. شاید در نگاه اول این موضوع مساله زیاد مهمی نباشد و با خود فکر کنید که آن تعمیرکاران محصولات دیگر را تعمیر خواهند کرد و محصولات اپل با کیفیت بسیار بالاتری در مراکز مجاز و اصلی خود اپل تعمیر خواهد شد ولی باید بگویم که از آجر شدن نان این تعمیرکاران مهم تر کلاه گشادی هست که بر سر خریداران این محصولات با قیمت های بسیار گزاف در کشورهایی چون ایران می‌رود. چراکه عدم دسترسی به مراکز مجاز تعمیرات اپل در ایران و برخی کشورهای دیگر موجب بلا استفاده شده این محصولات بعد از خرابی می‌شود که در این صورت فرد خریدار باید هزینه‌ی بسیار گزافی را متقبل شود تا دستگاهش را به خارج از کشور و به یکی از تعمیرگاه های مجاز اپل ببرد. البته پارامتر زمان طولانی را نیز چاشنی این موضوع کنید! پس دفعه بعد که قصد خرید یک کامپیوتر از محصولات اپل را داشتید حتما این موضوع را مد نظر قرار دهید.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

1 پاسخ
  1. پژمان
    پژمان گفته:

    خیلی جالبه! زاویه نگاهتون آدم رو به فکر فرو میبره! ولی در کل باید بگم که خدا روزی رسونه اپل نشد سامسونگ و هوآوی رو تعمیر میکنند! اصلا با این قیمت ها کی دیگه میتونه الان اپل بخره؟

    پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.