طوماری برای کدباز شدن Flash

طوماری برای کدباز شدن Flash

در طوماری بر روی GitHub از شرکت Adobe خواسته شده تا کد نرم‌افزار Flash را در اختیار جامعه کدباز (Open-source Community) اینترنت قرار دهد. یک برنامه‌نویس فنلاندی با نام Juha Lindstedt این طومار آنلاین را یک روز پس از آن منتشر نموده که شرکت Adobe اعلام کرد پشتیبانی از Flash را تا سال 2020 متوقف خواهد کرد.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، این برنامه‌نویس گفته که Flash بخش مهمی از تاریخ اینترنت را تشکیل می‌دهد و از بین بردن آن به معنای محروم نمودن نسل‌های بعدی از بازی‌ها، فیلم‌ها، محتوا و سایت‌های مبتنی بر Flash است.

قصد این برنامه نویس از راه‌اندازی این طومار متقاعد کردن Adobe در کدباز کردن Flash یا حداقل بخش‌هایی از کد آن است تا از طریق آن جامعه کدباز بتواند نسخه‌ای حداقلی از Flash یا ابزاری برای تبدیل فایل‌های SWF و FLA به قالب‌های مدرن تهیه کند.

به گفته این برنامه‌نویس گزینه دیگر می‌تواند تولید یک مرورگر جداگانه باشد و اضافه کرده که زیبایی در این است که نمی‌دانی چه اتفاقی پس از کدباز شدن یک پروژه می‌افتد!

او از Adobe خواسته حتی اگر بخش‌هایی از کد را نمی‌تواند به دلایل مالکیت معنوی ثالث منتشر کند فقط توضیح دهد که کدام بخش‌ها حذف شده تا برنامه‌نویسان آن قسمت‌ها را با گزینه‌های کدباز جایگزین کنند.

در زمان انتشار این مطلب حدود 3500 نفر این طومار آنلاین را امضاء کرده‌اند.

طومار مذکور مخالفانی نیز دارد؛ کارشناسانی که معتقدند که Flash نرم‌افزاری پر از ایرادات امنیتی است و حذف هر چه زودتر آن از روی اینترنت به معنای افزایش امنیت دنیای فناوری اطلاعات خواهد بود. بر اساس آمار سایت CVE Details نرم‌افزار Flash در جایگاه هفتم آسیب‌پذیرترین محصولات قرار دارد.

شرکت‌های Apple،و Facebook،و Google،و Microsoft و Mozilla، هر یک، برنامه‌های خود را برای حذف Flash از محصولاتشان تا سال 2020 اعلام کرده‌اند.

 

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.