همه چیز درباره دره جذاب و ثروتمند سیلیکون ولی

سیلیکون ولی به طور کلی به منطقه‌ای در شمال کالیفرنیا واقع در دره‌ی «سانتاکلارا» گفته میشود که مقر تعدادی زیادی از شرکت‌های نوآوری در زمینه تکنولوژی مثل اپل، گوگل، فیس بوک و نت فلیکس است.نام سیلیکون ولی در دهه 70 میلادی و با توجه به توسعه و وابستگی صنعت تکنولوژی به ترانزیستور سیلیکون که در همه ریز پردازنده ها مورد استفاده قرار می گیرد، مورد توجه قرار گرفت.

سیلیکون ولی یکی از ثروتمندترین مناطق جهان به شمار می رود مراکز سیلیکون ولی در اطراف بزرگترین شهر این منطقه یعنی «سن خوزه» قرار دارد. منطقه سن خوزه سومین رتبه در میان شهرهایی که در زمینه تولیدات داخلی رشد داشته اند را در اختیار دارد. بر اساس این رتبه بندی سن خوزه در کنار شهرهایی چون زوریخ، اسلو، سوئیس و نروژ قرار داشت.

14 درصد از ساکنان بخش های «سانتا کلارا» و همچنین «سن ماتئو» در همسایگی این شهر سالانه بیش از 200 هزار دلار درآمد دارند.

در سال 2017 میلادی بسیاری از شرکت های بزرگ با ارزش مانند گوگل، اپل، شورون، سیسکو سیستم، فیس بوک، اینتل، نت فلیکس، اوراکل، ویزا و ولز فارگو مقر اصلی خود را به سیلیکون ولی منتقل کردند. و در سال 2018 اعلام شد که مقر اصلی 39 شرکت از تعداد کل هزار شرکت در زمینه تکنولوژی در سیلیکون ولی واقع شده اند.

سیر مهمترین تحولات «سیلیکون ولی»

1939: ویلیام هاولت و دیوید پاکارد بنیاد مربوط به شرکت هاولت-پاکارد در زمینه تولید برق رادیویی را تاسیس کردند.

1940: ویلیام شاکلی، ترانزیستور سیلیکون را در آزمایشگاه بل راه اندازی کرد.

1961: آرتور راک، شرکت دیویز و راک را تاسیس کرد که نخستین شرکت سرمایه گذار در زمینه تکنولوژی محسوب می شود را راه اندازی کرد.

1969: شبکه کامپیوتری آرپانت، تاسیس شد که شالوده تاسیس و راه اندازی اینترنت محسوب می شود.

مجتمع کامپیوتر پایتخت