بلاک چین و حفاظت از اطلاعات هویتی

blockchainis2
با گسترش روزافزون فناوری و شبکه های اجتماعی و دسترسی به سیستم ها و اطلاعات آنلاین این مسئله مطرح  می شود که آیا در عصر تکنولوژی و در این دنیای دیجیتال از اطلاعات مهم شخصی و داده های هویتی ما به درستی حفاظت می شود؟ بلاک چین که شاید نامش را در ارز ها و قرارداد ها شنیده باشید یک نرم افزار بسیار مهم برای حفاظت از اطلاعات شخصی است.

در طول چهارمیلیارد سال، اطلاعات مربوط به حیات در کدهای ژنتیکی ذخیره سازی می شد که شامل دستورالعمل هایی در این خصوص و به طور کلی شامل نسل‌های حیات میشد. اما در چند صد هزار سال گذشته فضای تازه و گونه ی جدیدی به نام انسان پدید آمده  که با سرعت فراوان، حجم وسیعی از اطلاعات را خود به تنهایی ایجاد می کند.
بیت کوین و بلاک چین
با گذشت چند ماه از بحران مالی سال 2008 ،برای حل مشکلات، اولین ارز رمزنگاری شده با نام «بیت کوین»  ایجاد شد که احتیاجی هم به تایید یک شخص سوم قابل اعتماد نداشت.
 امروزه بیت کوین تنها یکی از صدها ارز رمزنگاری شده در جهان به حساب می آید و ارزشی در حدود 7 هزار دلار دارد .
بلاک چین به تکنولوژی ای گفته می شود که این ارز رمزنگاری شده در بستر آن ایجاد شده و در حال فعالیت است.
در سیستم بلاک چین تراکنش ها در بلوک هایی ذخیره شده که هر کدام به دیگری متصل است. این بلوک ها غیرقابل نفوذ بوده و محفوظ از هر نوع دخالتی می باشند.
این سیستم در واقع مجموعه ای از قابلیت ها در محاسبات، اتصال و رمزنگاری را در بر دارد که تنها محدود به بخش مالی نمی شود.
 قابلیت هایی مانند سیستم مدیریت داده شخصی غیر متمرکز، به کاربران اطمینان می دهد که اطلاعات مخصوص خود را داشته باشند و آن را مدیریت کنند.
خطرات
دنیای دیجیتال از محتوایی به اندازه ی میلیون‌ها ترابایت و یا حتی زتابایت تشکیل شده که 90 درصد آن از سال 2016 به بعد تولید شده است. امروزه داده ها بیش از پیش در حال تبدیل شدن به کالایی با ارزش هستند که نگه داری، بررسی و داد و ستد آن در تمامی صنعت ها می تواند نقش مهمی را ایفاکند.
طبق بررسی های انجام شده یک چهارم از جمعیت کل جهان در سال 2017 هر ماه به صفحه ی فیسبوک خود سر زده اند و بیشتر فعالیت انها مربوط به اطلاعات شخصیشان بوده است. با همه گیر شدن فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی، اطلاعات خصوصی که مردم به طور معمول علاقه ای به انتشارشان نداشتند به بخشی از فعالیت روزانه آنها در این شبکه ها تبدیل شده است
هر سازمانی که اطلاعات شخصی مردم را در اختیار داشته باشد ممکن است هک شود و یا مورد سوء استفاده قرار گیرد.
در سال های 2013 و 2014 سه میلیارد از حسابهای کاربری یاهو هک شدند که در آن زمان بزرگترین حمله و نفوذ انجام شده به  اطلاعات شخصی افراد محسوب می شد.
در سال 2017 هم  اطلاعات مالی بیش از  30 میلیون نفر به صورت آنلاین منتشر شدند.
اما بلاک چین به کاربران این امکان را می دهد که به صورت آنلاین اطلاعات و مشخصات کاربری خود را داشته باشند و بر آن نظارت کنند، سیستمی غیرقابل نفوذ با ساختاری شبیه به ساختار مولکول «دی‌ان‌ای».