بررسی اکسچنج متمرکز ارزهای دیجیتالی

Untitled-1

اکسچنج متمرکز ارزهای دیجیتالی چیست؟

اکسچنج متمرکز ، یک پلت فرم آنلاین و رایج ترین روش خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده است. در این اکسچنج‌ها امکان خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با فیات (جفت کریپتو/فیات) و خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با یک ارز دیجیتالی دیگر (جفت کریپتو/کریپتو) وجود دارد. در واقع این اکسچنج‌ها یک بازار آنلاین برای کل شبکه ارزهای دیجیتالی هستند.

منظور از متمرکز بودن یک اکسچنج چیست؟

متمرکز بودن به معنی اعتماد شما به کسی یا جایی برای رسیدگی به پول شما است. در گذشته، کلمه متمرکز به همه نهادهایی گفته می‌شد که امور مالی را مدیریت کردند. متمرکز بودن به این معنی است که یک واسطه معتبر برای رسیدگی به هر دارایی استفاده شده در معاملات، وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در یک بانک، یک مشتری پول خود را به بانک می‌دهد تا آن را برایش نگهداری کند. بنابراین بانک کنترل کامل پول مشتری را در اختیار دارد. در بسیاری از موارد، این بسیار امن تر از این است که یک فرد خودش راهی برای مدیریت پول خود پیدا کند. بانک ها دارای تدابیر امنیتی بالایی هستند و یک تیم برای نظارت بر پول مشتریان دارند. بانک‌ها همچنین می تواند انواع خدماتی مانند وام را ارائه دهند، زیرا بانک‌ها مقدار زیادی پول در اختیار دارند و ارتباط مبتنی اعتماد با مشتری ایجاد کرده اند.

اکسچنج‌ متمرکز ارزهای رمزنگاری شده نیز چیزی جدا از این نیست. یک کاربر می تواند پول خود را در یک اکسچنج ذخیره کند. ارز او در اختیار اکسچنج است و اعتماد به یک واسطه برای مشتریان، امکان بازیابی رمز عبور گمشده یا ۲FA را به راحتی محیا می‌کند. زیرا این مشتری دسترسی به حساب خود را به طور کامل به این اکسچنج واسطه داده است. قرار دادن پول در اکسچنج، امکان کنترل ۱۰۰٪ پول را از مشتری می‌گیرد. داستان‌های بسیاری از سرمایه گذارانی وجود دارد که به دلیل گم کردن کلید های خصوصی خود، صدها هزار دلار پول خود را از دست داده‌اند. اگر پول آنها در یک اکسچنج متمرکز بود، آنها نگران این موضوع نبودند و به راحتی با نشان دادن گذرنامه یا تأیید کارت شناسایی بازیابی پول‌هایشان ممکن بود.

تفاوت اکسچنج متمرکز و غیر متمرکز در چیست؟

ارزهای دیجیتالی و بلاک چین ذاتا غیر متمرکز هستند و این، به اکسچنج‌‌ها اجازه می دهد که غیر متمرکز باشند. به عبارت ساده، یک اکسچنج غیر متمرکز ارزهای دیجیتالی (DEX) با ایجاد یک محیط بدون اعتماد و بسیار هوشمند، واسطه را از بین می برد. معاملات از طریق قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد تا پول از دست واسطه‌ای عبور نکند – این یک سیستم همتا به همتا است. DEX هنوز هم در ابتدای راه است و هنوز خیلی محبوب نیست. سال ۲۰۱۸ احتمالا پیشرفت‌های زیادی در اکسچنج‌های غیر متمرکز خواهد دید.

آیا در همه اکسچنج‌ها امکان خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با فیات (جفت کریپتو/فیات) وجود دارد؟

خیر. همه اکسچنج‌ها امکان خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با یک ارز دیجیتالی دیگر (جفت کریپتو/کریپتو) مانند تبادل ۱ بیت کوین با ۹ اتریوم را دارند اما تنها تعدادی از آنها امکان خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با فیات (جفت کریپتو/فیات) مانند خرید ۱ اتریوم به ارزش ۹۰۰ دلار را فراهم کرده‌اند. تعدادی از اکسچنج‌هایی که جفت کریپتو/فیات را شامل می‌شوند به شرح زیر است:

کوین بیس (Coinbase) : محبوب ترین در جهان. از بیت کوین، بیت کوین کش ، لایت کوین و اتریوم پشتیبانی می‌کند.

جمینای (Gemini) : در نیویورک واقع شده و با استانداردهای مقررات زیادی برای آمریکایی‌ها است. از بیت کوین و اتریوم پشتیبانی می‌کند.

کراکن (Kraken) : انواع جفت‌های کریپتو/فیات را شامل می‌شود و تنها محدود به دلار و یورو نیست.

رابین هود (Robinhood) : یک برنامه محبوب برای ترید کردن که در آن امکان تبدیل فیات را به بیت کوین و اتریوم وجود دارد.

آیا حجم معاملات در اکسچنج‌ها مهم است؟

هرچه حجم معاملات بیشتری در یک اکسچنج وجود داشته باشد، احتمال نوسانات و دستکاری در بازار کمتر می‌شود. فرض کنید شخص A می‌خواهد ۱ بیت کوین خریداری کند و قیمت آن در اکسچنج ۱۰,۰۰۰ دلار است و حجم مبادلات نیز در اکسچنج‌ زیاد است، بنابراین با احتمال زیاد، با فاصله زمانی کمی پست از گذاشتن سفارش خرید ۱ بیت کوین در اکسچنج، سفارش او ثبت می‌شود و بیت کوین خود را می‌خرد. اما اگر حجم معاملات در اکسچنج‌ کم باشد، ممکن است تنها بخشی از سفارش خرید شخص A با قیمت ۱۰,۰۰۰ دلار یا کمتر از آن ثبت شود (برای مثال ۰/۳ بیت کوین) و شخص A مجبور شود مابقی سفارش خود را (۰/۷ بیت کوین) با قیمت بالاتری خریداری کند.

آیا اکسچنج‎های متمرکز ارزهای دیجیتالی امن هستند؟

هیچ اکسچنجی از خطر هک شدن در امان نیست. در تاریخ ارزهای دیجیتالی هک‌‌های زیادی رخ داده است، اما در بسیاری از موارد، اکسچنج‌ها ضرر مشتریان را از جیب پرداخت کرده‌اند. هک برای DEX تقریبا غیرممکن است، اما کاربران ممکن است به دلیل گم کردن کلیدهای خصوصی و یا پسوردهایشان پول خود را از دست بدهند. اکسچنج‌های متمرکز مشهور درست به اندازه بانک‌ها امن هستند.

 آیا برای باز کردن یک حساب در اکسچنج، تایید هویت لازم است؟

مقررات هر کشوری هنوز مبهم است، اما هر اکسچنجی در دنیا حداقل به یک مدل تایید هویت برای تأیید اعتبار حساب نیاز دارد. بسیاری از اکسچنج‌ها به کاربران اجازه می‌دهد بدون تایید هویت یک حساب کاربری را باز کنند، اما این حساب‌ها دارای محدودیت‌های واریز و برداشت از حساب هستند. تایید هویت پایه به طور کلی نیاز به تصویری از گذرنامه یا کارت شناسایی کاربر دارد و این کار، تایید هویت دو مرحله‌ای یا ۲FA را فعال می کند. ۲FA یک رمز عبور محرمانه است که هر سی ثانیه دوباره تولید می‌شود و هر بار که یک کاربر وارد حساب کاربری خود می شود، باید آن را وارد کند. ۲FA معمولا بر روی گوشی کاربر نگهداری می شود.

کدام اکسچنج بیشترین حجم معاملات و بیشترین معاملات جفت کریپتو را دارد؟

در حالی که اکسچنج‌های ارزهای دیجیتالی هنوز هم جدید هستند و روز به روز بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، در سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش حجم معاملات در این اکسچنج‌ها بودیم. به چند نمونه از اکسچنج هایی که حجم معاملاتی بالایی دارند می‌پردازیم:

بایننس (Binance) : با وجود اینکه بایننس در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شده است، در حال حاضر بیشترین میزان معاملات در این اکسچنج است. این اکسچنج بسیار محبوب، در کشور چین مستقر است و اکثر آلتوین ها برای اولین بار پس از ICO خود به این اکسچنج وارد می‌شوند. درحالی که داشتن تایید سطح دوم در این اکسچنج اجازه خروج تا ۱۰۰ بیت کوین را در هر روز می دهد، با داشتن تایید سطح اول تنها امکان برداشت کمتر از ۲ بیت کوین در روز وجود دارد.

بیترکس (Bittrex) : یک اکسچنج ارزهای دیجیتالی آمریکایی است که مدتهاست شروع به فعالیت کرده است. در حالی که محبوب ترین کوین‌هایی که با آنها ترید می‌شود بیت کوین و اتریوم هستند، بیترکس دارای بیش از ۲۵۰ ارز دیجیتالی مختلف است. این اکسچنج به عنوان یک رابط کاربری ساده برای تازه کاران در حوزه ارزهای دیجیتالی شناخته می‌شود.

بیتفینکس (Bitfinex) : این اکسچنج در هنگ کنگ واقع شده است و یکی دیگر اکسچنج‌های قدیمی است که هنوز هم از نظر حجم بازار جزو ده اکسچنج برتر است.

آپ بیت (Upbit) : در حالی که بسیاری از اکسچنج‌های ارزهای دیجیتالی در کره جنوبی در جریان سرکوب‌ ارزهای دیجیتالی در این کشور رنج می برند، Upbit توانست در ماه ژانویه ۲۰۱۸ رکوردی را برای بیشترین حجم معاملات به دست آورد.

GDAX : این اکسچنج تابع CoinBase، یکی از محبوب ترین اکسچنج‌ها در جهان است. GDAX برای افراد تازه کار مناسب نیست، اما برای مارجین تریدینگ و همچنین معاملات جفت کریپتو/فیات و جفت کریپتو/کریپتو مناسب است. کاربران این اکسچنج توسط شرکت بیمه تا ۲۵۰,۰۰۰ دلار ، بیمه می شوند. معاون رئیس Coinbase گفته است:

Coinbase برای کاربران معمولی طراحی شده است، در حالی که GDAX برای تریدرهای پیشرفته و حرفه ای طراحی شده است.

مجتمع کامپیوتر پایتخت