اپل مجددا اپلیکیشن‌های ایرانی با گواهی سازمانی را مسدود کرد

محدودسازی استفاده از «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» (Enterprise Developer Certificates) توسط اپل بار دیگر گریبان اپلیکیشن‌های ایرانی را گرفته و اپلیکیشن‌هایی که توانسته بودند با یک سری راهکار این محدودسازی را دور بزنند، دوباره دچال اختلال شدند.

گواهی های توسعه دهندگان سازمانی یا همان اینترپرایز به شرکت ها اجازه می دهد اپلیکیشن های خود را خارج از فضای اپ استور و به شکل مستقیم در اختیار مخاطب قرار دهند. بسیاری از شرکت‌های ایرانی و چند کشور دیگر از این روش برای دور زدن اپل استفاده می‌کنند اما از شب گذشته تاکنون اپلیکیشن های متعدد ایرانی و چند اپلیکیشن بین‌المللی روی دستگاه های iOS مسدود شده اند؛ اپلیکیشن لنز ایرانسل یکی از این برنامه‌ها بوده که در قالب پیامکی و توییتری به کاربران خود راهکار جایگزینی را پیشنهاد داده است:

«با توجه به محدودیت اعمال شده ، امکان دسترسی به برخی اپلیکیشن‌ها برای کاربران iOS وجودندارد. برای دسترسی به ایرانسل من بهhttp://my.irancell.ir مراجعه یا کد#7*را شماره‌گیری کنید. همچنین لنز، در نشانیhttp://lenz.ir در دسترس است.»

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اپل

محدودسازی استفاده از «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی»

حتی اپ استورهای ایرانی همچون اناردونی و نصاب نیز در این دور جدید غیرفعال شدن اپلیکیشن های ایرانی در امان نمانده‌اند. اینطور که به نظر می‌رسد اکانت‌های اینترپرایزری (گواهی های توسعه دهندگان سازمانی) که توسط اپلیکیشن‌ها و برای دور زدن تحریم‌های اپل ساخته شده بود، توسط اپل در حال مسدود سازی هستند.
هایی که خارج از چارچوب قوانین این شرکت در اپ استور منتشر می‌شوند هر چند ماه یکبار شدیدتر شده و این بار هم سختگیری‌ها بیشتر از پیش اعمال شده است. البته هدف مسدودسازی اپل فقط شرکحت‌های ایرانی نیستند و این مسدودسازی‌ها شامل تمام اپلیکیشن‌هایی که از این روش برای دور زدن قوانین این شرکت استفاده می‌کنند است.

پیش‌تر «محمد جواد آذری جهرمی» این اقدامات اپل را نامطلوب خوانده و تاکید کرده بود که «ایرانیان با اینکه اپل را دوست دارند، اما بسیاری از آنها بعد از این اقدام گوشی‌های خود را خاموش کردند.» او همچنین در ۲۱ اسفند ماه و که صد و چهل‌ودومین سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات بود، در همین رابطه گفت که تحریم اپل اتفاق جدیدی نیست و این شرکت از سال ۱۳۸۹ ایران را تحریم کرده است، اما اکنون با این اتفاقات، استقبال از آیفون کاهش چشمگیری داشته:

«سازمان رگولاتوری در گذشته گزارش می‌داد روزی ۷ هزار گوشی اپل وارد شبکه می‌شود، اما وقتی گزارش ۵ روز منتهی به حذف اپلیکیشن‌ها را به من داد متوجه شدیم که نه‌تنها ۷ هزار گوشی به شکل روزانه فعال نمی‌شود، بلکه در این چند روز ۷۰ هزار گوشی خاموش شده‌اند. این نشان می‌دهد چسبندگی سرویس‌های ایرانی و ارائه خدمات به مردم رونق پیدا کرده است. این ها نشانه‌های رشد در داخل کشور است.»

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.