اندروید 10 محبوبترین سیستم عامل سال 2021

اندروید 10 محبوبترین سیستم عامل سال 2021

از سال 2018 شرکت گوگل هر ساله آمار مربوط به میزان استفاده از ورژن‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید را به اشتراک می‌گذارد. با نزدیک شدن به ایام پایانی سال 2021 لیست جدید توزیع رسمی نسخه‌های مختلف اندروید منتشر شده است. داستان همواره یکسان است. اگرچه iOS 15 اپل از زمان معرفی رسمی روی اکثر گوشی‌های آی‌فون اجرا می‌شود؛ اما اندروید 12 تنها روی حداکثر 0.1 درصد از گوشی‌های اندرویدی اجرا می‌شود.

در واقع روند به‌روزرسانی این پلتفرم‌ها کاملا متفاوت است. به‌ هرحال اپل مسئولیت توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد استفاده خود را بر عهده دارد؛ سناریویی که در رابطه با پلتفرم اندروید مشاهده نمی‌شود؛ جایی که هر تولیدکننده از نرم‌افزار و سخت‌افزار سفارشی خود استفاده می‌کند.

البته این موضوع بدان معنا نیست که بررسی آمار مربوط به توزیع سیستم‌عامل گوگل خالی از لطف خواهد بود. پیش از این کمپانی چنین داده‌هایی را هر ماهه منتشر می‌کرد؛ اما از سال 2018 به بعد این فهرست هر ساله یکبار به‌روزرسانی می‌شود. در این فهرست تنها نسخه‌هایی با توزیع بیش از 0.1 درصد ظاهر می‌شوند. علاوه بر این اطلاعات گردآوری شده بر اساس تعداد دستگاه‌های اندرویدی است که طی 7 روز در ماه گذشته به فروشگاه گوگل پلی دسترسی داشته‌اند. بنابراین احتمالا هزاران دستگاه اندرویدی دارای نسخه‌های قدیمی‌تر از اندروید 4.1 هستند؛ اما سهم این دستگاه‌ها کمتر از 0.1 درصد بوده و به همین دلیل در فهرست مذکور لحاظ نشده‌اند.

همچنین شایان به ذکر است که شرکت گوگل از روز 27 سپتامبر (5 مهر ماه) مانع از لاگین شدن کاربران روی ورژن‌های قدیمی‌تر اندروید شد. این تصمیم ورژن‌های قدیمی‌تر از اندروید 2.3.7 را تحت تاثیر قرار داد. همان‌طور که در جدول فوق ملاحظه می‌کنید؛ اندروید 10 Q پرمخاطب‌ترین ورژن رسمی سیستم‌عامل شرکت گوگل به‌شمار می‌رود. این ورژن از اندروید در سال 2019 معرفی شد و به‌نظر می‌رسد که روی 26.5 درصد از دستگاه‌های اندرویدی فعال در حال اجرا است. اندروید 11 R؛ محصول سال 2020 روی 24.3 درصد از گوشی‌های اندرویدی فعال اجرا شده و در جایگاه دوم ایستاده است. در عین‌حال اندروید 9 پای؛ محصول سال 2018 نیز با سهم 18.2 درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داد. اندروید 8.1 اوریو؛ محصول سال 2017  با کسب سهم 9.7 درصدی در جایگاه چهارم قرار دارد. پس از انجام یک حساب و کتاب ساده می‌توان با اطمینان اعلام کرد که 49.2 درصد از تمامی هندست‌های اندرویدی مجهز به سیستم‌عامل اندروید 9 یا ورژن‌های قدیمی‌تر از آن هستند. اندروید 9 پای در سال 2018 منتشر شد.

مطابق روال معمول، آخرین نسخه از سیستم‌عامل موبایلی گوگل موسوم به اندروید 12 علیرغم ماه‌ها تست فشرده هنوز روی تعداد قابل‌توجهی از اسمارت‌فون‌های واجد شرایط نصب نشده است. چندپاره شدن اندروید پاشنه آشیل پرمخاطب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی در جهان محسوب می‌شود. متاسفانه این وضعیت همواره پابرجا بوده است. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که ابتکارات و نوآوری‌های گوگل نیز تا حدی موثر واقع شده است. در گذشته ورژن‌های بسیار قدیمی اندروید بیش‌ترین میزان مخاطب را به خود اختصاص می‌دادند؛ اما امروزه حداقل اکثر دستگاه‌ها از ورژن‌های جدیدتر اندروید استفاده می‌کنند. همچنین پچ‌های امنیتی موجب افزایش طول عمر هندست‌هایی شده که از زمان عرضه آن‌ها بیش از 3 سال گذشته است. این پدیده موجب می‌شود تا سطح بالای توزیع برای سیستم‌عامل اندروید 10 تا حدی توجیه‌پذیر باشد. با این‌حال اظهارات فوق برای اندروید 6 مارشمالو با سهم 5.1 درصدی صادق نیست. این سیستم‌عامل پیش‌تر در سال 2015 معرفی شد.

منبع 

 

منبع

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.