وزیر ارتباطات: اینترنت ایران نمی‌تواند مثل کشور چین باشد

آذری جهرمی در گفتگو با روزنامه همشهری به موضوعاتی مانند شبکه اینترنت داخلی و فعالیت‌های صداسیما پرداخته است. وزیر ارتباطات معتقد است که اگر مسئولان دنبال اینترنتی مثل کشور چین هستند و حاکمیت چین بر اینترنت این کشور را می‌پسندند، اول بادی به مدل‌های اقتصادی چین نگاه کنند چرا که چین با بیش از یک میلیارد جمعیت توانسته پلتفرم‌های مستقلی برای خود داشته باشد و این کار در ایران با جمعیتی ۸۰ میلیونی شدنی نیست.

جهرمی در گفتگو با روزنامه همشهری با اشاره به صحبت برخی دولتمردان پیرامون اینکه اینترنت چین توانسته از انحصار آمریکا خارج شود و مستقل ظاهر شود، این ادعا را تحلیل کرده و آن را اساسا غیر قابل قیاس با کشور ما می‌داند:

«آمریکا کشوری است که در حوزه تکنولوژی پیشروست، کار کرده و در حال خدمات دادن است. وقتی خدمات می‌دهد پس اکثریت بازار را متعلق به‌خودش کرده است. به واسطه این اکثریت هم مقررات خود را از طریق شرکت‌هایش به بازار تحمیل، نقش شرکت‌ها را پررنگ و نقش دولت‌ها را کمرنگ می‌کند. چین هم مدل خودش را دارد که آن هم یکجانبه‌گرایی است اما چین تفاوتی دارد و باید به آن توجه کرد. دیده‌ام که در برخی تریبون‌ها می‌گویند ما هم باید مثل چین باشیم. هر وقت ما هم بیشتر از یک میلیارد نفر جمعیت داشتیم، می‌توانیم ادعا کنیم می‌خواهیم مثل چین باشیم. چین ارزش افزوده‌ بزرگی دارد که بازار یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیونی جمعیتش است و بخش مهمی از آن را هم جوان‌ها تشکیل می‌دهند. چون اگر بخواهید مثلا یک موتور جست‌وجو با مدل اقتصادی مثل «گوگل» یا «بایدو» داشته باشید، باید ۵۰۰میلیون کاربر جذب کنید. شما وقتی می‌خواهید موتور جست‌وجوی ایرانی یا بومی راه‌اندازی کنید، باید ۵۰۰ میلیون مشترک داشته باشید؛ اقتصاد این را می‌گوید. کل جمعیت ایران ۸۰میلیون نفر است که نهایت ۷۰میلیون نفر از اینترنت و موتور جست‌وجو استفاده کنند. پس یک پروژه موفق اقتصادی نخواهید داشت؛ مگر سهم بین‌المللی کسب کنید. این مشکلی است که اکنون روسیه درباره یاندکس دارد. ۲۰۰میلیون مشترک هم گرفته است اما یاندکس به‌عنوان موتور جست‌وجو به مدل موفق اقتصادی نرسیده است.»

مجتمع کامپیوتر پایتخت

آذری جهرمی

اختلافات آذری جهرمی با صدا و سیما

آذری جهرمی در مورد اختلافات خود با صدا و سیما نیز گفت:

طبیعتاً ما اختلاف‌های کاری با مجموعه صداوسیما داریم. یکی از این اختلاف‌نظرها در عرصه فضایی است، چون ما معتقد نیستیم که صداوسیما باید ماهواره بسازد و به فضا بفرستد، چراکه تشکیلاتی به اسم سازمان فضایی در کشور داریم. در دنیا هم هیچ شبکه تلویزیونی نداریم که خودش ماهواره ساخته باشد. اعتباراتی که به صداوسیما داده می‌شود، به‌صورت طبیعی باید در زمینه مسائل فرهنگی هزینه شود. چند سال است که فیلم یا سریال مؤثر و ماندگاری که قبل‌ترها ساخته می‌شد، ندیده‌ایم! چقدر در حوزه محتوا توانسته‌ایم قوی عمل کنیم؟ به این دلیل که اعتبارات صداوسیما تبدیل می‌شود به چارچوبی که ماهواره بخرد.

نظر وزیر ارتباطات در مورد ماهواره مستقل صداسیما

ماهواره دو بخش دارد؛ بخشی از آن برای پخش برنامه است و بخش دیگر آن مربوط به دیتا‌ست. صداوسیما اجازه فعالیت در حوزه دیتا را ندارد. ما اعتقادمان بر این است که این فعالیت را باید آزادسازی کنیم. یک ماهواره متمرکز در مدار قرار دهیم که هم خدمات دیتا داشته باشد و هم خدمات تصویری. در این مسئله حتی اعلام کرده‌ایم اگر صداوسیما آمادگی داشته باشد، می‌توانیم کل مأموریت حوزه فضایی را به آنها واگذار کنیم. آن چیز که واضح است، این است که انسجام داخلی نظام اثرات مثبت بیشتری دارد و به همین علت بهتر است مسائل را در جایگاه قانونی خود حل کنیم و نه در فضای رسانه‌ای. دعوای صنفی نداریم. ساختار، ساختار غلطی است.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.