نصبهای فعال بازار مارکت از مرز ۴۰ میلیون عبور کرد
کافه بازار امروز در خبری اعلام کرد که تعداد کاربران فعال اپلیکیشن «کافه بازار» که بستری جهت انتشار برنامهها، بازیهای موبایلی و ویدیو است، از مرز چهل میلیون نصب فعال گذشت؛ آمار بالایی که نشان میدهد کموبیش نیمی از مردم ایران از این برنامه و محصولات و خدمات ارائهشده در آن بهره میبرند.
کافه بازار یک فروشگاه نرمافزار اندروید است که در بهمن ماه ۸۹ توسط رضا محمدی قایقجی، حسام میرآرمندهی و تعدادی از دانشجویاندانشگاه شریف طراحی شد. کافه بازار در فروردین سال ۹۰ به طور رسمی کار خود را به عنوان میزبان برنامهها و بازیهای موبایلی آغاز کرد و طی ۳ ماه اول فعالیت، به ۱۰۰ هزار کاربر دست یافت. در کافه بازار بیش از ۱۳۰ هزار نرمافزار کاربردی اندرویدی ایرانی تولیدشده توسط ۲۱ هزار توسعهدهنده، به۳۸ میلیون کاربر ارائه میشود. این سرویس اکنون روزانه -به صورت میانگین- ۶ میلیون بار بازدید میشود و میزبان بیش از ۱۶۴ هزار برنامه و بازی است. درآمد توسعهدهندگان از فروش و تبلیغات ۱۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ اعلام شد. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۰ میلیون دلار تخمین زده میشود. از سوی دیگر کافهبازار، در هشت سال گذشته، هفت نسخه بازار و در مجموع ۱۱۹ بهروزسانی را منتشر کرده است.
رشد کافه بازر در چند سال اخیر چشمگیر بوده است
«امین امیرشریفی»، مدیرعامل کافهبازار، درباره دلایل رشد بازار و استقبال کاربران از این محصول ایرانی میگوید:
«در اوایل سال ۹۰ بیشتر برنامهها و بازیهای عرضهشده در بازار رایگان بودند اما به تدریج و با فراهم شدن امکان فروش و استقبال کاربران، توسعهدهندگان استقبال بیشتری به این صنعت نوپا نشان دادند و در گسترش آن نقش جدیتری ایفا کردند. گام بعدی فراهمشدن امکان فروش درونبرنامهای بود که شرایط رشد شتابانتری را برای صنعت برنامهها و بازیهای موبایلی فراهم کرد.»
«علی وحدانی»، مدیر تیم محصول بازار نیز در خصوص چالشهای فنی میگوید:
« با رشد سریع تعداد برنامهها و بازیهای منتشرشده در هر سال، تیم فنی پیوسته گامهای تازهای برای تسهیل استفاده کاربران از این محصول را برداشته است، از جمله بهبود سرویس جستوجو و ارائهی پیشنهادهای شخصیسازیشده. هم اکنون تیمی بالغ بر ۵۰ نفر روی نگهداری، بهبود و توسعه محصول بازار کار می کنند که از زیرساخت فنی گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان بهره میبرند.»
اما رشد و توسعه بازار و استقبال کاربران ایرانی از این محصول نتیجه فعالیت رکن اصلی صنعت برنامهها و بازیهای موبایلی یعنی «توسعهدهندگان» بوده است. «محمدرضا تشکری»، مدیر تیم برنامههای بازار، در خصوص نقش بازار در برقراری رابطه میان توسعهدهندگان و کاربران میگوید:
«سعی ما در بازار این بوده که یک بازار پرکاربر برای توسعهدهندگان به وجود بیاوریم تا مشکل زنجیره عرضه برنامهها را تا حد بسیار خوبی برطرف کنیم و پلی میان توسعهدهندگان و کاربران بسازیم. وضعیت فعلی بازار حاصل همکاری مشترک بیش از ۲۰ هزار توسعهدهنده برای تولید محتوای با کیفیت از یک سو و بازار برای ساماندهی و در معرض دید قرار دادن محتواهای با کیفیتتر به کاربر به منظور جلب اعتماد وی و ایجاد یک تجربه کاربری قابل قبول از سوی دیگر است.»
همه اینها در حالیست که کافه بازار در سال ۹۷، ابزارهای تازهای از جمله امکان تبلیغات در جستجوی بازار و همچنین سرویس ویدیو را به بازار افزود. آنطور که این شرکت خبر میدهد، تا پایان سال گذشته بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بازار محتوای ویدیویی را تماشا کردند و به طور میانگین روزانه ۱ میلیون و ۷۳۰ هزار دقیقه محتوای ویدیویی در کافهبازار برای کاربران نمایش داده شده است.
با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید
تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون دربارهی این مطلب مطلع کنید!