از لطمه به تولید تا لغو رویدادها؛ ویروس کرونا چگونه دنیای تکنولوژی را به لرزه درآورد

ویروس کرونا؛ نامی که در دو ماه گذشته بیشتر از هر اسم دیگری شنیده‌اید. همچنین اگر روزانه اخبار دنیای تکنولوژی را دنبال کرده باشید، صدها خبر مختلف در رابطه با تاثیرات منفی این ویروس بر دنیای تکنولوژی نیز به چشمتان خورده است. از لغو شدن چندین رویداد و کنفرانس مهم سالانه تا تاخیر در عرضه گوشی‌هایی که ۱۱ ماه برایشان انتظار کشیده‌ایم، همگی از تاثیرات این ویروس کوچک و کشنده بر دنیای تکنولوژی هستند. در این مقاله سعی کردیم تا تاثیرات ویروس کرونا بر این صنعت را بررسی کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

تاثیر کرونا بر اقتصاد تکنولوژی

کاهش تولیدات فناوری

چین؛ کارخانه دنیا. اگر بخواهید تولیدات فناوری را فلج کنید، بهتر است کارخانه آن را از پا بیندازید. ویروس کرونا هم دقیقا همین کار را کرده و از چین شیوع پیدا کرد. این ویروس کار خود را از ووهان آغاز و در مسیر خود به کشورهای دیگر، همه چیز را تعطیل کرد. مهم‌ترین بازاری را هم که به تعطیلی کشاند، بازار موبایل و گوشی هوشمند بود.

برای مثال بگذارید از تاثیرات این ویروس کشنده بر با ارزش‌ترین کمپانی دنیا بگوییم. اپل به دلیل تعطیلی بزرگترین کارخانه مونتاژ کننده محصولاتش (فاکسکان) و همچنین نبود نیروی کافی در خطوط تولید و در نهایت کاهش تقاضا در چین، ضرر هنگفتی دید؛ آن قدر هنگفت که مجبور شد به سهام‌داران اعلام کند، درآمد‌های فصل اول و دوم، کمتر از پیش‌بینی‌هایی است که تحلیلگران بازار انجام داده‌اند.

این داستان گوشی‌های نو و جدید بود. اوضاع برای قطعات یدکی آیفون و دیگر محصولات اپل هم به همین وخامت و شاید حتی بدتر باشد. البته فاکسکان گفته تا پایان ماه جاری میلادی (مارس)، دوباره به همان سرعت تولید قبل بر می‌گردد. در طرف دیگر این طیف، غول چینی قرار دارد. هواوی به خودی خود درگیر مشکلات بسیاری است؛ مشکلاتی که عمده مقصر آن، دولت آمریکاست. با این حال این کمپانی به تمامی سهام‌داران خود اعلام کرده عرضه محصولات به بازار در سال ۲۰۲۰، با ۲۰ درصد کاهش روبرو می‌شود.

همه‌چیر طبق برنامه پیش می‌رفت تا این که ویروس کرونا از راه رسید و عرصه را بیش از پیش برای این کمپانی تنگ کند. به همین دلیل، هواوی اعلام کرده است که چشم‌انداز سال جاری میلادی، شاید از چیزی که انتظار داشت نیز بدتر باشد. البته هواوی در این کارزار تنها نیست؛ اوپو، شیائومی و دیگر کمپانی‌های غیر چینی نیز به همراه هواوی در سراشیبی قرار دارند.

البته باید بگوییم که اوپو کمی عاقلانه عمل کرده و بخشی از تولیدات خود را به جایی خارج از خاک چین منتقل کرده بود. به همین دلیل، به اندازه هواوی، درگیر تبعات ویروس کرونا نشده است. شیائومی اما بومی بودن را دوست داشته و همین علاقه بیش از حد باعث شد تا ضربه بزرگی بخورد. این کمپانی انتظار دارد در گزارش مالی فصل اول خود، شاهد غافلگیری‌های بی‌شماری باشد.

ویروس کرونا پس از از کار انداختن کارخانه کره زمین، به سراغ نزدیک‌ترین کشوری رفت که تکنولوژی را بسیار دوست دارد؛ کره جنوبی. این کشور خانه چندین کمپانی بزرگ حوزه تکنولوژی است که دست کمی از همتایان آمریکایی یا چینی خود ندارند. حتما پیشتر در دیجیاتو خوانده‌اید که دو کمپانی سامسونگ و ال جی به دلیل مبتلا شدن کارمندان کارخانه‌هایشان در شهر گومی، چندین بار تعطیل شده و برخی از این کارخانه‌ها نیز برای مدت نامعلومی تعطیل شده‌اند.

سامسونگ سعی کرده تا با ویروس کرونا مقابله کرده و تولیدات خود را به جایی خارج از کره جنوبی منتقل کند؛ ویتنام که همواره از آن به عنوان کفاشی دنیا یاد می‌شود، شاید به زودی به یکی از مراکز تولید محصولات الکترونیکی هم تبدیل شود. در نتیجه، شاید این ویروس منحوس، ناخواسته کمکی به اقتصاد این کشور هم کرده باشد. چند روز پیش اما گزارش از IDC منتشر شد که خبر از کاهش ۱۰.۶ درصدی بازار گوشی هوشمند می‌داد. بازار چین هم با ۴۰ درصد، بیشترین ضرر را از ویروس کرونا می‌بیند. داستان اما به گوشی هوشمند ختم نمی‌شود.

ویروس کرونا قربانی‌های دیگری نیز گرفته است. برای مثال می‌توان از اکیلوس نام برد. هدست واقعیت مجازی فیسبوک هم با تاخیراتی در عرضه مواجه شده که ضرر و زیان بسیاری به این شبکه اجتماعی پرحاشیه وارد خواهد کرد. مایکروسافت به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نر‌م‌افزار دنیا نیز به سهام‌داران هشدار داده است که فروش محصولات مبتنی بر ویندوز و همچنین سخت‌افزارهای سرفیس، همگی با کاهش مواجه هستند و به احتمال زیاد درآمدی کمتر از پیش‌بینی‌های انجام شده به حساب بیل گیتس و شرکا واریز می‌شود.

پس تکلیف ساعت‌ها و اسپیکرهای هوشمند و لپ‌تاپ‌ها چه می‌شود؟ ویروس کرونا به این بازار نیز روی خوش نشان نداده است. شرکت ترندفورس (TrendForce) این بازار را تحلیل کرده و می‌گوید عرضه ساعت‌های هوشمند، با ۱۶ درصد کاهش، تاثیر منفی زیادی از این ویروس جان‌سخت گرفته است. در نتیجه می‌توان گفت که در کنار چینی‌ها، کمپانی‌های دیگر نیز ضربه‌های زیادی از این ویروس خورده‌اند.

با این حال چیزی که چین را از دیگر بازار‌ها متمایز می‌کند، تقاضای بازار داخلی این کشور هم هست. کشور اژدهای سرخ، علاوه بر بر عهده داشتن مسئولیت تولیدات محصولات حوزه تکنولوژی کشورهای دیگر، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان را نیز در اختیار دارد. بازار تکنولوژی 5G برای مثال، تاثیر زیادی از این ویروس داشته و نمی‌تواند طبق برنامه، در این کشور پهناور گسترش پیدا کند، چرا که بسیاری از سازندگان کابل‌های فیبر نوری در ووهان واقع شده‌اند.

شاید شرکت‌های خارجی با تاخیر در عرضه محصولاتشان مواجه شوند، اما این تاثیرات کوتاه مدت بوده و پس از گذشت مدت مشخصی، دوباره به حالت سابق بر خواهند گشت. اما اوضاع برای چین اینگونه نیست، زیرا این کشور در ابتدای چرخه تامین محصولا قرار دارد. به همین دلیل با چیدن قطعات پازل در کنار هم، می‌‌توان به این نتیجه رسید که اژدهای سرخ، برای بلند شدن به زمان بیشتری نیاز دارد؛ البته اگر بتواند.

منبع:دیجیاتو

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

7 پاسخ
  1. معدنی
    معدنی گفته:

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

    پاسخ
  2. قدیر
    قدیر گفته:

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه
    براتون بشه

    پاسخ
  3. اهوازی
    اهوازی گفته:

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث
    ایجاد انگیزه براتون بشه

    پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تاثیر کرونا بر اقتصاد تکنولوژی