در کشورهای مختلف جهان چه استفاده ای از بلاکچین می شود

بلاکچین

فناوری بلاكچين به عنوان سیستمی برای راه‌اندازی بیت‌کوین و دیگر ارزرمزها خلق شده است. بانک‌های بزرگ و شرکت‌های غول‌پیکر برای دستیابی به این تکنولوژی در حال رقابت هستند آنها بر این باورند که بلاكچين هزینه‌های آنها را کاهش داده و مسیر جهان را برای انجام کسب‌وکار متحول خواهد ساخت. در واقع بخش مالی تنها آغاز راه فناوری بلاكچين بوده است.

حل چنین مشکلاتی چگونه با بلاكچين ممکن است؟ بلاكچين یک پایگاه‌داده غیرمتمرکز مشترک میان شبکه‌ای از رایانه‌هاست که همگی باید قبل از ثبت هر معامله آن را تایید کنند. در این میان هیچ نیازی به یک واسطه قابل‌اعتماد نظیر بانک نیست چرا که اطلاعات به صورت شفاف و امن در دفاتر ثبت دیجیتال نگهداری شده و همه کاربران شبکه می‌توانند آنرا ببینند.

این تکنولوژی ممکن است به عنوان سیستمی برای پرداخت توسعه پیدا کند اما این باور وجود دارد که از این سیستم می‌توان برای کاربردهای نهایی، از ایجاد اشتراک عادلانه‌تر موسیقی به صورت آنلاین گرفته تا کمک به مردم برای ثبت مالکیت زمین‌های خود مورداستفاده قرار گیرد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

بلاکچین و مقابله با قاچاق انسان

بر اساس اعلام بانک جهانی، یک پنجم مردم دنیا ( در حدود 1.5 میلیارد نفر) هیچ سند رسمی برای اثبات هویت خود ندارند. اکثر آنها در آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند و تعداد زیادی از این افراد زن‌ها و کودکان هستند. بدون شناسایی قانونی، این مردم برای جامعه «نامرئی» هستند و به همین دلیل در برابر قاچاق، فحشا و استثمار بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود. شرکت مایکروسافت اعلام کرده با شرکای خود در حال کار روی سیستم شناسایی امنی با استفاده از بلاكچين است که به صورت مستقل هویت افراد را وارسی کند.

بلاکچین و تحول در صنعت موسیقی

در صنعت موسیقی، بلاكچين به عنوان راهی برای همسطح کردن زمینه نواختن هنرمندان در نظر گرفته شده است، این فناوری علاوه بر حل مساله مجوز، به هنرمندان اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم دستاوردهای هنری خود را به هوادارانشان بفروشند. ایموگن هیپ، خواننده و آهنگساز برنده جایزه گرمی، یکی از ترانه‌های خود به نام انسان کوچک را با استفاده از پلتفرم بلاكچين منتشر کرد. کاربران برای مجوز دانلود، پخش زنده و رمیکس آهنگ باید پول پرداخت کند و میزان هر پرداخت به صورت خودکار  میان افراد مختلف تقسیم می‌شود. این خواننده هم اکنون پروژه بلاكچين مختص خود به نام مایسلا را راه‌اندازی کرده است.

بلاکچین و حل بحران پناهجویان

بر اساس اعلام دیده بان حقوق بشر سازمان ملل، در سال جاری بیش از 10 هزار کوپن بر مبنای ارزمرزها برای پناهجوی سوری ارسال شده تا آنها بتوانند با استفاده از آن غذا بخرند. کاری که با همکاری شرکت داتارلا ( شرکت داده‌های بزرگ بلاکچین) انجام شد. بر اساس اعلام آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، بحران سوریه به بزرگترین بحران بشری عصر حاضر تبدیل شده است. و این بحران جهانی روز به روز در حال گسترش است و کشورها و آژانس‌هایی که به طور گسترده در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند به دنبال راه‌حل جدیدی برای حل این شرایط غیرقابل مدیریت هستند. فرصت دورزدن بروکراسی با استفاده از فناوری بلاكچين نه تنها به پناهندگان اجازه دسترسی مستقیم به کمک‌های مالی را داده است بلکه به عنوان یک گام بزرگ در مسیر حل بحران جهانی پناهندگان مطرح شده است.

بلاکچین و ایجاد مسیر مالی برای کشورهای تحریم شده

چارچوبی مشابه که برای ارائه کوپن‌های مالی به پناهندگان به کار برده می‌شود برای ایجاد پلی بر شکاف فقر در سراسر دنیا به‌کار گرفته شده است. بلاكچين می‌تواند به عنوان نهادی بانک‌گونه برای مردمی که حساب بانکی ندارند عمل کند. تا زمانی که شما به گوشی هوشمند دسترسی داشته باشید می‌توانید راهی برای دسترسی به پول پیدا کنید. علاوه بر این، بلاكچين یک سیستم غیرمتمرکز است، بدان معنا که شما برای انتقال پول از طریق موسسات مالی معمول جریمه نخواهید شد. این موضوع چشم‌انداز اجتماعی-اقتصادی بین‌المللی را تحریب کرده چرا که انتقال پول هزینه‌بر است و می‌تواند برخی کسب‌وکارها را از رسیدن به برخی مناطق دنیا بازداشته و دسترسی کشورهای درحال توسعه به فرصت‌ها را قطع کند. این موضوع همچنین می‌تواند یک محدودیت مالی برای افرادی که به خانواده‌های خود در خارج پول می‌فرستند، ایجاد کند. سال گذشته، کل پول ارسال شده به کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیش از 30میلیارد دلار بود و بر اساس اعلام دفتر تحلیل‌های اقتصادی، وجوه ارسالی سالانه دفاتر انتقال مالی خارج از آمریکا بیش از 50 میلیارد دلار است.

بیت‌پزا، پلتفرمی که پرداخت‌های رمزنگاری شده میان آفریقا و سایر نقاط جهان را ارسال و جمع‌آوری می‌کند یک مثال عالی برای اثرات مثبت و آزادی اقتصادی تکنولوژی بلاكچين است. این فناوری با دو متغیر بزرگ از فقر جهانی مقابله کرده است. نخست موجب شده تا پول به صورت ارزان‌تری به مهاجران، پناهندگان و افرادی که نیاز به فرستادن پول به اعضای خانواده‌شان را دارد برسد و دوم اینکه رسیدن یک کسب‌وکار به کشورهای دوردست را آسان‌تر می‌کند.همین موضوع می‌تواند به صورت بالقوه به فقر شدید کمتر منجر شود.

بلاکچین و جلوگیری از تقلب رای‌دهندگان

امنیت مجازی و تقلب رای‌دهندگان پس از انتخابات 2016 آمریکا به یک نگرانی بزرگ در جامعه جهانی تبدیل شد و متاسفانه این نخستین‌باری نیست که مشروعیت رای‌دهندگان زیر سوال می‌رود. تقلب رای‌دهندگان در واقع اجحافی برای تشکیل دموکراسی سازنده در سراسر جهان می‌شود.

فناوری بلاكچين توانایی فراهم‌آوردن یک سیستم شمارش رای الکترونیک غیرقابل هک را دارد. این سیستم می‌تواند انتخابات را حین ثبت‌نام رای‌دهندگان تضمین کرده و می‌تواند برای شناسایی رای‌دهندگان استفاده شده و از تقلب در تعداد آرا یا آرای پس از موعد مقرر جلوگیری کند.

از آنجا که بلاكچين به عنوان یک دفتر کل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند اطلاعات رای‌دهندگان را به صورت دائم و عمومی ثبت کرده و در آینده نزدیک به برگزاری انتخابات دموکراتیک در سراسر دنیا کمک کند.  هم‌اکنون استارت‌آپی در این زمینه بانام «فالو مای ووت» به ثبت رسیده است.

بلاکچین و بهبود کارایی دولت

بلاكچين این توانایی را دارد که به قابلیت‌های دولت شتاب بخشیده و عملکردهایی نظیر مزایای دولتی، تحصیلات و بهداشت و درمان را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، فرایند‌های دولتی می‌توانند بسیار آهسته، غیر قابل درک و بسیار مشکوک به فساد باشند. بلاكچين به عنوان یک راه‌حل می‌تواند به دولت‌ها برای کاراترشدن و امن‌تر شدن کمک کند.

فناوری‌های منسوخ در بیمارستان‌های سراسر دنیا مسائل غیرلازمی را برای بیماران درمانی و سوابق آنها ایجاد کرده است. استارت‌آپ مِدرِک (MedRec) یک نمونه عالی برای  فهم بیشتر این مساله است که بلاكچين چگونه در بخش درمان می‌تواند کارساز باشد. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی دانشگاه MIT، «مدرک» یک سیستم مدیریت سوابق غیرمتمرکز است که با استفاده از فناوری بلاكچين برای مدیریت  اشتراک اطلاعات، مسئولیت‌پذیری، محرمانگی و اخذ مجوز استفاده می‌شود.

 مهمترین کاربردی که بلاكچين در جوامع امروزی می‌تواند داشته باشد ارائه راه‌حل‌ در زمینه‌هایی است که  در زمینه حقوق بشر بسیار آسیب‌پذیرند. فساد، نابرابری مالی و دسترسی به اطلاعات مهمترین این بخش‌ها هستند. با تنظیم یک سنت بین‌المللی و یک استاندارد برای شفافیت، فناوری بلاكچين می‌تواند شکاف اقتصادی را کاهش داده و راه‌حلی برای حفظ و نگهداری از حقوق بشر ارائه کند.

سوئد نیز در حال تجربه استفاده از بلاكچين در سیستم ثبت زمین برای شهروندان خود است. طرحی که دولت سوئد در نظر گرفته به این صورت است که از این تکنولوژی برای شفاف‌سازی و قابل مشاهده‌کردن معاملات املاک برای تمام طرفین ( بانک‌ها، مشاورین املاک، مقامات دولتی، خریداران و فروشندگان) استفاده می‌شود.

برای کشورهای در حال توسعه، ساخت یک سیستم تغییرناپذیر روی بلاكچين می‌تواند راهی برای لگدمال کردن حقه و فریب و تشویق مردم برای ثبت زمین‌های غیرثبت‌شده باشد. این فناوری همچنین می‌تواند به بانک‌ها برای وام‌دهی بر این املاک کمک کند.

در هندوراس، یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای لاتین، شرکت بلاكچين آمریکای فاکتوم گزارش داده با انجام مذاکراتی با دولت یک پایگاه‌داده غیرمتمرکز برای صاحبان اسناد مالکیت زمین‌های کشاورزی است. ضمنا، یک کار مبتکرانه متفاوت با نام بیت‌لند، به دنبال تسهیل قانونی کردن استفاده از بلاک چین در ثبت اسناد در غناست، کشوری که حدود 78 درصد از اراضی آن ثبت‌نشده هستند. در اروپای شرقی نیز دولت گرجستان گزارش داده است با همکاری شرکت بیت‌فری، سیستم برای ثبت اسناد اراضی مسکونی و کشاورزی با استفاده از فناوری بلاكچين است.صنعت مد نیز در حال تجربه استفاده از بلاكچين به عنوان روشی برای مقابله با جعل و اجناس تقلبی است.

مجتمع کامپیوتر پایتخت