فایرفاکس دیگر از ویندوز XP پشتیبانی نمی کند

ویندوز XP

همانطور که می دانید پشتیبانی مایکروسافت از سیستم عامل ویندوز XP سال هاست که به پایان رسیده و پس از آن نرم افزار های مختلف دیگر نیز پشتیبانی خود را متوقف کردند. فایرفاکس نیز تاکنون در نسخه ی 52 از ویندوز XP پشتیبانی می کرد و اکنون تصمیم گرفت تا انتشار بروزرسانی های امنیتی خود را در ویندوز XP و ویستا متوقف کند. در نتیجه مشکلات عمده ای برای کاربران XP به وجود خواهد آمد، هرچند که تاکنون نیز مشکلات امنیتی زیادی داشته است.

فایرفاکس با انتشار نسخه 29 مرورگر خود نشان داد که همچنان در حال پشتیبانی از ویندوز XP و Vista است. انتشار نسخه جدید مرورگر فایرفاکس برای ویندوزهای قدیمی در حالی رخ داد که مایکروسافت پشتیبانی خود از ویندوزهای XP و Vista را متوقف کرده است.  اگر فرض کنیم درصد بسیار زیادی از کاربران مایکروسافت به ویندوز 7 یا نسخه‌های بالاتر مانند ویندوز 10 مهاجرت کرده باشند، هنوز تعداد قابل‌توجهی از کاربران مایکروسافت در حال استفاده از ویندوز XP و Vista هستند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

نکته ی جالب این است که مایکروسات در سال 2014 پشتیبانی از ویندوز XP را متوقف کرد و این سیستم عامل از آن زمان به کلی آسیب پذیر بوده است. ولی فایرفاکس پشتیبانی خود را از ویندوز XP تا 4 سال بعد از مایکروسافت ادامه داد. باید اشاره کنیم که مرورگر کروم نیز در سال 2016 یعنی دو سال پس از مایکروسافت، انتشار بروزرسانی امنیتی را برای کاربران XP و ویستا لغو کرد.

در واقع هم اکنون هیچ سرویسی در ویندوز XP پشتیبانی نمی شود و امیدواریم که عدم پشتیبانی فایرفاکس و دیگر نرم افزارها برای کاربران ویندوز XP، دلیل قانع کننده ای باشد تا بالاخره به ارتقا سیستم عامل خود بپردازند و هر چه زودتر سیستم عامل خود را بروزرسانی کنند.

طبق گزارش‌های منتشرشده از فایرفاکس، موزیلا یکی از معدود مرورگرهایی است که همچنان به پشتیبانی از ویندوز XP و Vista ادامه می‌دهد. همچنین انتظار داریم که به‌روزرسانی‌های امنیتی جدیدی برای کاربران ویندوزهای قدیمی از سوی فایرفاکس منتشر شود.

فایرفاکس اواسط سال آینده به بررسی تعداد کاربران ویندوز XP و Vista خواهد پرداخت. این موضوع نشان می‌دهد که تعداد کاربران ویندوز XP وVista در سال 2017 مشخص‌کننده وضعیت پشتیبانی فایرفاکس از آن‌ها خواهد بود. بدین‌صورت اگر تعداد کاربران از شاخص‌های مورد انتظار فایرفاکس کمتر باشد، پشتیبانی این مرورگر از کاربران ویندوز XP و Vista متوقف خواهد شد. شاید این اقدام را بتوان به‌عنوان سیاست جدید فایرفاکس در جهت ترغیب کاربران برای آپدیت به نسخه‌های جدید ویندوز تلقی کرد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت