سامسونگ پردازنده‌های اگزینوس را به کامپیوترها می‌آورد

سامسونگ سابقه طولانی در بازار تراشه‌ها دارد، اما هنوز از چیپ مبتنی بر ARM قدرتمندی برای کامپیوترها رونمایی نکرده. حالا ظاهرا این موضوع در آینده تغییر می‌کند و شاهد ورود پردازنده‌های اگزینوس به دنیای پی‌سی باشیم.

اپل چندین ماه پیش با معرفی چیپ M1 مبتنی بر ARM برای دنیای مک، قدم بزرگی در دنیای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها برداشت. این تراشه در کنار قدرت بالا، انرژی کمی مصرف می‌کند و همچنین باعث عدم نیاز به پردازنده‌های اینتل طی دو سال آینده می‌شود. به نظر می‌رسد سامسونگ هم می‌خواهد در همین مسیر گام بردارد و کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های اگزینوس در آینده نزدیک از راه می‌رسند.

سامسونگ به تازگی از پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ رونمایی کرده که در بازار گوشی‌های هوشمند با اسنپدراگون ۸۸۸ رقابت می‌کند و در گوشی‌های سری گلکسی S21 مورد استفاده قرار گرفته. در گذشته گزارش‌ها به استفاده از این تراشه برای کامپیوترها اشاره کرده بودند، اما هنوز چنین موضوعی از سوی کره‌ای‌ها اعلام نشده است.

حالا یک منبع موثق حوزه فناوری با حساب توییتری «The Galox» در توییتی به عرضه اگزینوس برای کامپیوترها اشاره کرده، البته نمی‌دانیم این تراشه ابتدا در لپ‌تاپ‌ها استفاده خواهد شد یا خیر. با توجه به مصرف کم انرژی و قدرت مناسب اینگونه پردازنده‌ها، استفاده از آن‌ها در لپ‌تاپ‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

کره‌ای‌ها چندین روز پیش استفاده از پردازشگر گرافیکی AMD در تراشه‌های بعدی خود را تایید کردند، اما انتظار نداریم در سال جاری میلادی چنین پردازنده‌ای از راه برسد، با این حال در ماه‌های آینده شاهد انتشار گزارش‌های بیشتری درباره نتیجه همکاری سامسونگ و AMD خواهیم بود.

سامسونگ تنها شرکتی نیست که می‌خواهد رقیب چیپ M1 را توسعه دهد. طبق گزارش‌ها شرکت AMD هم قصد چنین کاری را دارد و کوالکام هم به دنبال توسعه رقیب تراشه قدرتمند اپل است. اینتل با مدیرعامل جدیدش که به تازگی به اپل طعنه زده، دیگر شرکتی است که می‌خواهد با پردازنده‌های «Alder Lake»، تراشه M1 را به چالش بکشد.

با وجود تمام این موارد، پردازنده‌های اپل در سال‌های گذشته موفق به شکست رقبای خود شده‌اند و با توجه به اینکه پشت طراحی تراشه M1 برنامه ۱۰ ساله‌ای وجود داشته و کوپرتینویی‌ها به دنبال تولید نمونه‌ای از آن با ۳۲ هسته هستند، احتمالا سامسونگ و کوالکام در این بخش از بازار هم نتوانند اپل را شکست دهند.

انتظار می‌رود در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری درباره رقبای M1 منتشر شود و حتی شاید در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ از آن‌ها رونمایی شود، البته شاید تا آن زمان نسل جدید M1 هم از راه برسد. این رقابت سنگین میان شرکت‌ها به نفع مصرف‌کننده و احتمالا به ضرر اینتل تمام خواهد شد.

منبع: دیجیاتو