بانک مرکزی استفاده از بیت کوین و هرگونه ارز مجازی را ممنوع کرد

bitcoin-1

بانک مرکزی استفاده از بیت کوین و هرگونه ارز مجازی را ممنوع کرد

همان طور که مطلع هستید در ماه های گذشته، با افزایش قیمت شدید ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین روبرو بودیم. در پی همین حواشی نهادهای مالی در کشورهای مختلف تلاش کردند با سیاست گذاری های مقابله ای مانع از رشد بیش از اندازه ارزهای دیحیتال و جلوگیری از رواج استفاده از آنها در سازوکارهای مالی شوند. از جمله این کشورها می توان به ایران اشاره کرد که از همان نخستین روزها اعلام کردند استفاده از ارزهای دیحیتال خلاف مقررات و آیین نامه های پولی و بانکی کشور است و اوایل دی ماه گذشته نیز شورای عالی مبارزه با پولشویی ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال را به تصویب رسانده بود. در حال حاضر نیز بعد از گذشت چهارماه و ایجاد تحولات بزرگ در بازار ملی ایران، روابط عمومی بانک مرکزی ایران اعلام کرد که به‌کارگیری بیت کوین و ارزهای مجازی دیگر در تمام مراکز پولی و مالی ممنوع می باشد.

این دستور که اوایل دی ماه سال ۱۳۹۶ در شورای عالی مبارزه با پولشویی تصویب شده بود، در روز گذشته از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها، موسسات اعتباری و صرافی‌ها صادر شد. بانک مرکزی دلیل اصلی این تصمیم را قابلیت تبدیل ارزهای مجازی به “ابزاری برای پولشویی و تأمین مالی تروریسم و جابه‌جایی منابع پولی مجرمان” اعلام کرده است. علاوه بر این نیز سال قبل، رئیس کل بانک مرکزی ایران هم‌زمان با رشد سریع ارزش بیت‌کوین و پول‌های مجازی دیگر به سرمایه‌گذاران ایرانی درباره خرید و فروش این ارزها و احتمال حبابی بودن قیمت آن هشدار داده بود. روابط عمومی پلیس سایبری ایران هم در اواخر سال گذشته هشدار داد که بیت‌کوین پول سالمی نبوده و اعلام کرد که از این پول دیجیتال برای خرید و فروش مواد مخدر و اسلحه و همین طور قاچاق انسان استفاده می‌شود.

قیمت بین‌کوین که رشد سریع آن از اوایل سال ۲۰۱۷ شروع شده بود در اواخر این سال به حدود ۲۰ هزار دلار رسید. اما بعد از رسیدن به قله قیمتی، ارزش این واحد پول دیجیتال کاهش یافت و در عرض کمتر از دو ماه به حدود هشت هزار دلار رسید. در حال حاضر ارزش هر بیت کوین در محدود 8900 دلار، اتریوم در محدوده 640 دلار، مونرو در محدوده 280 دلار و لایت کوین در مرز 150 دلار قرار دارند.