اپل سرویس استریم تلویزیونی خود را سال آینده در دسترس قرار می‌دهد

استریم تلویزیونی اپل

طبق گزارشات، اپل قصد دارد سال آینده سرویس استریم محتوای تلویزیونی خود را پس از ایالات‌ متحده آمریکا، در ۱۰۰ کشور جهان در دسترس قرار دهد.

اپل در نیمه‌ی اول سال‌ِ آینده‌ی میلادی، سرویس استریم ویدیویی خود را راه‌اندازی خواهد کرد. طبق گمانه‌زنی‌ها، این سرویس یا به‌ صورت مستقل دارای اپلیکیشنی مجزا خواهد بود یا اینکه اپل آن را داخل برنامه‌ی TV App درون‌سازی خواهد کرد. انتظار می‌رود که این سرویس ابتدا در ایالات‌ متحده آمریکا در دسترس قرار گیرد و پس از مدت‌ زمانِ کوتاهی، شاهد انتشار آن برای بیش از ۱۰۰ بازار دیگر باشیم.

قرار است این سرویس با محتوای اختصاصی اولیه منتشر شود؛ همچنین امکان دسترسی به سرویس‌‌های شخص‌ثالث از طریق اپلیکیشن مربوط به آن نیز وجود خواهد داشت؛ افزون بر این، شبکه‌ها و سرویس‌دهندگان کابلی می‌‌توانند مانند ویژگی کانال‌ها در آمازون پرایم، امکانِ خرید اشتراک را برای کاربران خود فراهم کنند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اپل در تلاش است تا به‌ مانند بخش دیجیتال و گوشی‌های هوشمند، خود را واردِ حوزه‌ی استریم ویدیویی کند تا بخشی از درآمد سرشارِ این قسمت را به مالکیت خود درآورد؛ با این وجود، به‌دلیلِ قراردادهای پیچیده‌ی حق ناشر برای استفاده از برنامه‌های چندرسانه‌ای، سازنده‌ی آیفون از رقبایی چون نتفلیکس و آمازون در این زمینه کمتر موفق بوده است. حال با از دست رفتنِ این سال‌ها، نام‌هایی چون آمازون پرایم و نتفلیکس توانسته‌اند با خرید حق ناشرِ بسیاری از برنامه‌ها، با تولید برنامه‌های اختصاصی تنوع محتوایی خوبی را در اختیار مشترکین خود قرار دهند.

با اینکه اهالی کوپرتینو از سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) تاکنون به‌ تولید ستاپ‌باکس اختصاصی خود موسوم به اپل تی‌وی می‌پردازند؛ اما این دستگاه تا به حال تنها از سرویس‌دهندگان تلویزیونی شخص‌ثالث میزبانی می‌کرده و اپل تنها ویترینی برای نمایش آخرین برنامه‌های آن‌ها فراهم کرده است.

به‌نظر می‌رسد که کاربران سیستم‌عامل iOS می‌توانند به‌رایگان به این سرویس دسترس داشته باشند؛ همچنین انتظار می‌رود که با عرضه‌ی سرویس یادشده، صفحه‌ی خانگی اپل تی‌وی برای بهره‌گیری بهتر از سرویس استریم ویدیویی کوپرتینویی‌ها، تغییراتِ ریز و درشتی را به‌ خود ببیند. با تمامی این اوصاف، به‌نظر می‌رسد که انحصار‌طلبی‌های اپل دامنِ این سرویسِ تازه‌وارد را نیز خواهد گرفت و غیر از محصولات سخت‌افزاری این شرکت، کاربران دستگاه‌های دیگر قادر به تجربه‌ی آن نباشند؛ این در حالی است که سرویس‌های رقیب، یعنی آمازون پرایم و نتفلیکس، هر دو در قالب اپلیکیشن‌های جداگانه در دسترسِ کاربرانِ سیستم‌های عاملِ مختلف از جمله سیستم‌های عامل تلویزیون‌های هوشمند شرکت‌هایی چون سامسونگ و ال‌جی قرار دارند.

اپل تاکنون میلیارد دلار را صرف برنامه‌سازی اختصاصی در سال ۲۰۱۸ میلادی کرده است. تا به حال، برنامه‌های اختصاصی این شرکت نظیر Carpool Karaoke و Planet of the Apps جز اپل موزیک، جایی برای عرض‌اندام نداشته‌اند؛ حال انتظار می‌رود که با آغاز به کارِ سرویسِ جدید کوپرتینونشین‌ها، افزون بر ساماندهی و ورود این برنامه‌ها به سرویس ویدیویی اپل، شاهد انتشار برنامه‌های اختصاصی بیشتری نیز باشیم که تاکنون فرصتی برای نمایش پیدا نکرده بودند.

اپل برای ساخت برنامه‌ی تلویزیونی جدید، قراردادی چندساله را با اپرا وینفری (مجری معروف آمریکایی) به امضاء رسانده است؛ همچنین آن‌ها به سازنده‌ی کارتونِ Sesame Street، سفارشِ ساخت چند برنامه‌‌ی کودک را داده‌اند. ریبوتِ مجموعه‌ی علمی تخیلی Amazing Stories، نمایشی با سبک هانگر گیمز با نام See، سریالی از سازنده‌ی فیلم سینمایی لالا لند، مجموعه‌ای هیجان‌انگیز از M. Night Shyamalan، یک درام از خالق Ron Moore، برنامه‌ای صبحگاهی با حضور Reese Whiterspoon و جنیفر انیستون و اقتباسی از رمانِ علمی تخیلی Fundation از جمله مواردی هستند که اپل برای ساختِ آن‌ها به توافق رسیده است. افزون بر مواردِ فوق، شنیده‌ها از تلاشِ پرارزش‌ترین برندِ دنیا برای دریافت حقوق یک فیلم انیمیشنی حکایت می‌کنند.

هنوز نمی‌توان درباره‌ی موفقیت یا شکستِ این سرویس سخن گفت. آمازون و نتفلیکس، به عنوان کهنه‌کاران این حوزه‌، پس از گذشت سال‌ها تلاش بی‌وقفه توانستند جایی در میان سینمای هالیوود پیدا کنند و ساخته‌های اختصاصی خود را به جشنواره‌های فیلم و سریال روانه سازند. انتظار می‌رود که چنین مسیری نیز برای اهالی اپل وجود داشته باشد؛ بنابراین تا زمان درخشش و موفقیت سرویس آن‌ها، کمی زمان نیاز خواهد بود.

با تمامی این اوصاف، با در نظر گرفتن بودجه‌ی مالی سرسام‌آوری که در دست اپل قرار دارد؛ بی‌گمان مسیر یادشده برای اهالی این شرکت هموارتر خواهد بود. آن‌ها ۱۵ سال پیش آیتیونز را معرفی کردند که توانست حوزه‌ی چندرسانه‌ای دیجیتال را به زیر سلطه‌ی خود در‌آورد. حال به‌لطف وجود دستگاه محبوبی چون آیفون و پلتفرم پویای iOS، کوپرتینونشین‌ها قطعاً می‌توانند با اعتماد به‌ نفس بیشتری قدم در این راه بگذارند و به آینده‌ای روشن فکر کنند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت