ارز دیجیتال ملی تا چه اندازه می تواند در اقتصاد ایران تاثیرگذار باشد؟

ارز رمزنگاری ملی

ارز دیجیتال یک توکن بر روی پلتفرم بلاکچین و بر اساس گزارشات پشتوانه ارز ملی ایران ریال است. پس این پروژه ملی به عنوان ابزاری برای پرداخت و تبادلات و تسویه بین بانکی مورد استفاده قرار می گیرد. ارز رمزنگاری شده ی ملی یک ابزار مالی قدرتمند و مدرن به شمار می رود اما این تکنولوژی نوین تا چه اندازه میتواند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد؟

کشورهای متعددی اقدام به تولید رمزارز ملی کرده‌اند برای مثال کشور مالزی ارز دیجیتال خود را با پشتوانه طلا تولید کرده اسj که این رمزارز با احکام شریعت منطبق می باشد. ونزوئلا هم برای دور زدن تحریم‌های آمریکا از ارز رمزنگاری شده ملی خود با نام پترو کمک گرفته که پشتوانه آن نفت می باشد.
از آنجایی که ونزوئلا در تحریم بوده و در خصوص دور زدن تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شرایطی مشابه با ایران دارد، در این مطلب به بررسی این کشور و ارز رمزنگاری شده ملی آن می پردازیم.

ونزوئلا با آنکه از نظر ذخایر نفتی در جهان در رتبه ی نخست قرار دارد اما بالاترین نرخ تورم در جهان را نیز داراست. این کشور با کاهش ۹۶درصدی ارزش پول ملیش تورم بالای ۴۰۰۰ درصد را تجربه کرده است و نرخ ارز رسمی دولت، یک دلار در ازای ۱۰ بولیوار است که تنها رئیس جمهور و اطرافیانش به آن دسترسی دارند.

مردم عادی ونزوئلا در بازار آزاد دلار را با قیمت ده هزار بولیوار می‌خرند. این کشور که تولید کننده نفت است همه چیز را وارد می کند. از طرفی دیگر کمبود تجهیزات و دانش تکنولوژی،موجب کاهش استخراج نفت شده است. مشکلات اقتصادی موجب شده تا قشر نیازمند به استخراج بیت‌کوین مشغول شوند و عده ای از مردم هم  برای فرار از آسیب‌های اجتماعی به استفاده از بیت‌کوین روی آوردند. دولت ابتدا این کار را غیر قانونی کرد، اما با توجه به وخیم تر شدن شرایط، دریافت که این شاید تنها راه کمک به اقتصاد ورشکسته ی این کشور باشد. به همین جهت برای تولید رمزارز ملی خود با پشتوانه نفت اقدام کرد. مسائل زیادی در خصوص تولید پترو وجود دارد و نظرها ی متضادی ارایه شده است که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

عملکرد ضعیف دولت

ابتدا در خبر ها اعلام شده بود که پترو توکنی مبتنی بر اتریوم است اما بعدا این خبر حذف شد و در نهایت پترو به پلتفرم بلاک‌چین NEM پیوست. این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید حتما پیش از آغاز کار به خوبی بررسی می شد. در این شرایط احتمالا همین مشکل برای جنبه های دیگر این ارزدیجیتال نیز وجود دارد.

ظاهرا دولت در زمینه ی اعتماد نسبت به پول رمزنگاری شده با پشتوانه نفت، عملکرد ضعیفی داشته است. چرا که در زمان پیش فروش، از پلتفرم اتریوم که استفاده گسترده ای برای تأیید و نگهداری سوابق معاملات در چندین ارز رمزنگاری شده دارد، به پلتفرم کوچکتر  NEM تغییر مسیر دادند. بازار NEM در مقایسه با ارزش بازار ۶۱ میلیارد دلاری اتریوم بسیار ناچیز است اما به دلیل کوچکتر بودن این پلتفرم، کار دولت ونزوئلا برای تسلط بر آن ساده‌تر می شود.

مشکل بودن خریداری پترو

پترو را فقط با بیت‌کوین، اتریوم و ارزهایی مانند دلار و یورو میتوان خریداری نمود و این ارز دیجیتال با پول ملی ونزوئلا قابل مبادله نیست. علاوه بر آن در خصوص استفاده از نفت به عنوان پشتوانه پترو هنوز تردید هایی وجود دارد چرا که فرمول ارائه شده برای تعیین نرخ مبادله نفت و نرخ ارائه شده توسط مبادلات رسمی نشان می دهد که در واقع هیچ قیمت ثابتی برای پترو تعیین نشده است و دولت برای تعیین قیمت آزاد است. از طرفی دیگر مردم عادی نمی‌توانند آن را مستقیما از دولت خریداری نمایند و به ناچار باید از بازار ثانویه اقدام به خرید نمایند.

عدم تایید توسط مجلس

مجلس ملی ونزوئلا تا کنون پترو را قانونی اعلام نکرده است.در همین رابطه رئیس جمهور مادورو به تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده متهم شده است و به نظر می رسد اگر تغییری در قدرت اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد پترو غیرقانونی خواهد شد و دیگر ارزشی نخواهد داشت.

عدم آشنایی مردم با ارز های مجازی

در اولین گزارش های منتشر شده یکی از موارد استفاده پترو،به عنوان یک معیار مبادله بود که برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نکته ی مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که اکثریت مردم با ارز های مجازی و کاربردهای آن ها آشنا نبوده و ارزش آن ها برایشان قابل درک نمیباشد. مردم ونزوئلا آنقدر از دولت فریب خورده‌اند که دیگر به گفته های آن ها اعتماد ندارند و تنها در شرایطی از ارزدیجیتال استفاده می‌کنند که اطمینان داشته باشند فردا می‌توانند با آن پول موارد مورد نیازشان را تهیه کنند. اما عدم اطمینان به دولت کار را برای آن ها سخت تر می کند.

اگر چه پترو در کشور های متعددی انگیزه ایجاد کرده است تا در صورت رویارویی با تحریم برای دور زدن آن از ارزهای دیجیتال بهره ببرند اما از طرفی، وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز اعلام کرده است که پترو به منزله تعامل با دولت ونزوئلا بوده و کشورهایی که با این ارز دیجیتال معامله کنند شامل تحریم‌ها می‌شوند.

در انتها می توان نتیجه گرفت که  ارز مجازی با وجود آنکه یک ابزار مالی پیشرفته و مدرن به حساب می آید به تنهایی نمی تواند اقتصاد یک کشور را متحول کرده و مردم را به رفاه برساند بلکه توجه به زیرساخت‌ها، صنعت و …  لازمه ی کار است و ارز مجازی نمی تواند تمامی مشکلات مربوط به تحریم را حل و فصل کند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت