هوآوی و متهم به هک کردن اپراتور مخابراتی استرالیایی

هوآوی و متهم به هک کردن اپراتور مخابراتی استرالیایی

حمله کاخ سفید به هواوی بیش از 2 سال است که ادامه دارد و اکنون روی کلام با فاز فعال این اقدام است. سیاست‌مداران و مقامات آمریکایی تا کنون بارها شرکت هواوی را به جاسوسی برای دولت چین متهم نموده‌اند. در عین‌حال آن‌ها ارائه مدارک برای اثبات ادعاهای خود را ضروری نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند که بایستی به این شعار سنتی که شرکت‌ چینی تهدیدی علیه امنیت ملی ایالات‌متحده است؛ جامه عمل پوشاند.

البته شبهات و اتهامات مقامات آمریکایی احتمالا بی‌اساس نیستند. خبرنگاران نشریه بلومبرگ با انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که شرکت هواوی در یک حمله سایبری به شبکه مخابراتی استرالیا دست داشته است. آن‌ها نتیجه‌گیری خود را بر پایه اطلاعات مقامات امنیتی سابق ایالات‌متحده مطرح نموده‌اند.

در سال 2012 مقامات اطلاعاتی استرالیا خبر نفوذ به سیستم‌های مخابراتی این کشور را با همتایان آمریکایی خود در میان گذاشتند. این اقدام نفوذی شامل انتشار یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری روی تجهیزات ساخت شرکت هواوی بوده است.

این فیرم‌ور دارای یک کد مخرب است که امکان استراق سمع را فراهم نموده و داده‌ها را به سرورهایی در چین منتقل می‌کند. موضوع جالب‌توجه اینکه ویروس مذکور به منظور پنهان‌سازی رد پای خود پس از چند روز اقدام به نابودی خود کرد.

بعلاوه سرویس‌های اطلاعاتی استرالیا اعلام کرده‌اند که سازمان‌های اطلاعاتی چین پشت این عملیات قرار داشتند؛ تشکیلاتی که کارمندان آن‌ها در میان متخصصان فنی هواوی نفوذ کرده‌اند. آن‌ها بخشی از فرآیند تعمیر و نگهداری تجهیزات و نوسازی سیستم‌های مخابراتی را اجرا کرده و به موازات آن فعالیت‌های جاسوسی خود را نیز به پیش می‌بردند. طی سال جاری نیز حمله مشابهی در ایالات‌متحده برنامه‌ریزی شد؛ اما سرویس‌های مخفی موفق شدند از انجام این خرابکاری جلوگیری کنند. این وقایع سوء ظن هر 2 کشور مبنی بر استفاده چین از تجهیزات هواوی برای اهداف جاسوسی را تائید کرد. در ادامه این موضوع پایه و اساس تحقیقاتی علیه شرکت هواوی شد؛ تحقیقاتی که نتایج آن‌ها هرگز به‌صورت علنی اعلام نشد.

راجرز؛ یکی از ماموران سابق FBI که اکنون به‌عنوان مفسر حوزه امنیت ملی در خبرگزاری CNN فعالیت می‌کند؛ ضمن اظهاراتی خاطرنشان کرد: “تمامی سرویس‌های اطلاعاتی چین روی یک هدف مشترک تمرکز کردند. بررسی کلیه فعالیت‌های این مجموعه به یک نتیجه واحد رسیده است: تمامی اقدامات با محوریت دسترسی مدیریتی انجام شده و پچ‌های مدیریتی خارج شده از پکن، عامل ایجاد امنیت به‌شمار نمی‌روند. مقامات استرالیایی در همان ابتدا از طریق کانال‌های اطلاعاتی و به شکل گسترده‌‌تر کانال‌های دولتی به موضوع اشتراک‌گذاری اطلاعات خود پی بردند. این حمله، اپراتور مخابراتی استرالیا را هدف قرار داد؛ اما در واقع یک زنگ خطر برای متحدان این کشور نیز به‌شمار می‌رفت.”

منبع

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.