سیچی میاک و دودل ۱۸ مارس گوگل

امروز دودل جدید گوگل طرحی جالب از یک سنگ فرش پیاده رو و یک فرد نابینا است و به نام بزرگداشت ۵۲ امین سالگرد رونمایی از طرح مخترع ژاپنی به نام سیچی مییاک طراحی شده است. ولی این سنگ فرش چیست و آقای سیچی میاک کیست؟

آقای سیچی میاک Seiichi Miyake یک فرد ژاپنی بوده که وقتی متوجه شد یکی از دوستان نزدیکش توانایی خود را برای دیدن واضح محیط از دست داده به جای گفتن خدا رو شکر که من سالم هستم حسابی به فکر فرو رفته و تصمیم گرفته زندگی را برای آن دوستش و میلیون ها انسان دیگر که مشکلات مشابهی دارند٬ آسان کند. این تمایل و تلاش او منجر به اختراع راهکاری کاملا جدید برای حل مشکل حرکتی این افراد در معابر شهری٬ راه آهن٬ مترو و پارکها شد .

در سال ۱۹۶۵، میاک با استفاده از پول خود، سنگ فرشهای لمسی (یا بلوک Tenji در ژاپن) را اختراع کرد. این بلوک ها به صورتی هستند که در مسیر های حرکتی به صورت خطوط مشخص می‌شوند و در تقاطع ها به صورت نقطه نقطه هستند. به این ترتیب فرد نا بینا با لمس این خطوط در زیر پا و نوک عصای خود متوجه می‌شود که چه زمانی به تقاطع رسیده و تا چه زمانی مسیر مستقیم را باید طی کند. به همین مناسبت گوگل٬ دودل روز دوشنبه خود را به اولین باری که در ۵۲ سال پیش این طرح رونمایی شد اختصاص داده.
بلوک های Tenji برای اولین بار در ۱۸ مارس ۱۹۶۷، به مدرسه ای برای نابینایان به شهر ژاپن اوکایاما معرفی شدند، و به راهی انقلابی در جهت تسهیل زندگی برای نابینایان و امن تر و راحت تر شدن فضاهای عمومی برای افراد نابینا تبدیل شدند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

دودل

طرح اصلی Miyake، که در دهه ۱۹۷۰ در تمامی سیستم های راه آهن ژاپن نصب شده بود و به سرعت در حال گسترش در شهرهای سراسر جهان بود، دارای دو مدل لمسی بود که افراد مبتلا به اختلال بینایی می‌توانستند با یک عصا و یا پاهای خود آنها را شناسایی کنند.
الگوی اول یک سری از خطوط صاف را نشان می دهد که نشان دهنده حرکت رو به “جلو” است٬ و طراحی دوم متشکل از یک سری نقاط برجسته هستند، مجموعه ای از نقاط کوچک چیده شده در کنار هم که به عنوان نشانه “توقف” عمل می کنند – معمولا در لبه ریل مترو٬ خطوط قطار یا قبل از یک خیابان یا بزرگراه و هر نوع تقاطع دیگری.

تعداد بسیار زیادی از این الگو ها بعد ها طراحی شده که هر کدام معنی دیگری داشتند که برای افراد کم بینا و یا افرادی که سرشان در موبایل هست نیز کاربرد داشتند، مثلا نقاط کوچکتر و یا بیشتر قرمز رنگ٬ نشان دهنده نشانه های مختلف در سراسر جهان است. به عنوان مثال، زمانی که خطوط پررنگ مستقیم در مسیر حرکت  افقی می‌شوند، ممکن است به این معنی باشد که «در مقابل شما پله است» .

تمامی این نشانه ها و دیگر نشانه هایی که به آنها اشاره ای نشده است و برای جلوگیری از گمراهی در شهر ها طراحی شده اند، برای کسانی که دچار کم بینایی هستند، بسیار حیاتی هستند.

نویسنده: امیرحسین قربانمهر

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.