الکسا هووی کورتانا شد

چطور الکسای آمازون سر از فروشگاه های مایکروسافت در آورد

دستیار صوتی آمازون در فروشگاه های مایکروسافت

به تازگی خبری پخش شده حاکی از آن که مایکروسافت شروع به فروش دستیار صوتی آمازون به نام اکو Echo  در فروشگاه های خود کرده است. در این خبر اعلام شده است که از این پس افراد می‌توانند آخرین نسل اکو دات (3rd Generation Echo Dot) و نسل دوم اکو دات (2nd Generation Echo Dot) را در فروشگاه های فیزیکی و همچنین در فروشگاه های آنلاین مایکروسافت خریداری کنند.

شاید در نگاه اول بسیار تعجب برانگیز باشد که چرا مایکروسافت که خودش یکی از قدرت های صنعت هوش مصنوعی و کامپیوتر می‌باشد و خودش محصولی مشابه الکسا به نام کورتانا را دارد٬ دست به چنین کاری زده است!!! ولی اگر کمی به قبل برگردیم٬ حدودا اویل همین سال ۲۰۱۸ خبری را به اطلاعتان رساندیم مبنی بر توافق این دو غول دنیای تکنولوژی بر سر یکپارچه سازی الکسا و کورتانا. که به واسطه این توافق دو جانبه مایکروسافت بخشی عظمی از تمرکز خود در زمینه دستیار صوتی اش  را بر روی ایجاد یکپارچگی با الکسای آمازون گذاشت. این اقدام زمانی پر رنگ تر شده که مایکروسافت متوجه شد کورتانا سهم بسیار کمی از بازار را به خود اختصاص داده و دستیار صوتی الکسا پیشتاز این بازر است و پس از آن گوگل و پشت سر آن دو سیری اپل پیشتازان این بازار بودند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

با یک بررسی شخصی و جدا از گفته ها و شنیده هایی که از رقابت این دستیارها در تصاحب سهم بازار در انواع رسانه ها به صورت قرض ورزانه و یا با اهداف تجاری نشر داده می‌شود و به عنوان یک کاربری که شخصا تجربه کار با تمامی این دستیار های صوتی را داشته ام٬ (بدون در نظر گرفتن پارامترهای تحریم) اگر بخواهم یک مقایسه ای در میان این ۴ دستیار صوتی بازار انجام دهم باید بگویم که از نظر کیفیت و دقت تشخیص دستور٬ و کیفیت پاسخ ها٬ الکسای آمازون با اختلاف یک سر و گردن از باقی این دستیارهای صوتی جلوتر است. آمازون با تمرکزی که بر روی تشخیص انواع لهجه ها داشته توانسته سطح رضایت بسیار بالاتری را در بازار کسب کند. این شرکت علاوه بر قدرت تشخیص انواع گویش های بومی توانایی تشخیص لهجه های شرقی را نیز با دقت نسبتا بالایی دارد. از این قدرت تشخیص که بگذریم الکسا با تولید پاسخ های انسانی بسیار عالی حس بسیار خوبی به کاربر خود می‌دهد. به طوری که بعد از مدتی که شما با الکسا صحبت می‌کنید فراموش خواهید کرد که با یک دستیار صوتی در حال مکالمه هستید٬ (البته برای داشتن یک کاربری بی نقص و عالی باید در کارکرد با این دستیار صوتی تبحر پیدا کنید). زمانی که شما با دستیار صوتی سه شرکت دیگر کار می‌کنید به دفعات مشاهده می‌کنید که نتیجه حاصل از پرسش شما صرفا یک جستجوی اینترنتی ساده است٬ با این مضمون که “این نتیجه ای بود که برای سوال شما در وب پیدا کردم!” ولی در کار با الکسا بسیار به ندرت با این صحنه رو به رو خواهید شد.

علاوه بر تمام اینها شما هیچ گاه سکون را در الکسا حس نخواهید کرد! اگر درست از آن استفاده کنید متوجه می‌شوید که هر روز تعداد زیادی مهارت به آن اضافه می‌شود. آمازون از ابتدا API این دستیار صوتی قدرتمند را در اختیار توسعه دهندگان قرار داد تا هر کسی بتواند برای آن مهارتی ایجاد کند. این امر به لطف سرویس های قدرتمند ابری آمازون AWS, بسیار ساده تر شد و خیل عظیمی از مهارت های متفاوت در زمینه های بسیار گسترده ای برای آن ایجاد شد. همین امر٬ تجربه کاربری بسیار عالیی به این محصول افزود.

البته قطعا نمی‌توان کیفیت بسیار بالای بیان و تلفظ عالی٬ سلیس و بسیار شبیه انسان الکسا را در این موفقت نادیده گرفت.

آمازون باز هم با تمام این برتری ها قدم را فراتر گذاشته و افزایش قدرت الکسا را قربانی فروش بالاتر اکو نکرده -اگر گیج شده اید باید بگویم که الکسا دستیار صوتی آمازون می‌باشد و اکو سری دیوایس هایی (اسپیکرهایی) از آمازون می‌باشد که این دستیار صوتی بر روی آنها نصب است.- و با اپن سورس کردن این پروژه٬ قدم در راه هرچه هوشمندتر کردن الکسا برداشته است٬ برای مثال در سال ۲۰۱۶دستیار  صوتی الکسا بر روی برخی از گوشی های هوآوی به عنوان دستیار صوتی پیش فرض معرفی شد که البته هوآوی اخیرا اعلام کرده که تصمیم دارد دستیار صوتی خود را جایگزین گوگل و الکسا کند. همانطور که می‌دانید هرچه کاربران این دستیارهای صوتی افزایش یابد٬ یادگیری آنها سریعتر ‌می‌شود٬ زیرا هرچه ورودی بیشتری داشته باشد پردازش بیشتری انجام می‌دهد و یادگیری آن بیشتر و با سرعت بالاتری انجام می‌شود و در نهایت هوشمندتر از رقبا می‌شود. دقیقا به همین دلیل بود که گوگل در اکتبر سال ۲۰۱۷ همزمان با لانچ پیکسل ۲ اعلام کرد یک “گوگل هوم مینی” هم به صورت هدیه به خریداران این گوشی هدیه خواهد داد. این حرکت گوگل در راستای افزایش کاربران دستیار صوتی اش بود. البته گوگل هم به همین موضوع بسنده نکرده و این دستیار صوتی هوشمند خود را بر روی سیستم عامل اندروید خود قرار داده و علاوه بر آن با عقد قرارداد با بسیاری از برندهای تولید تلوزیون هوشمند و بسیاری تجهیزات دیگر این دستیار صوتی را بسیار فراگیرتر وارد بازار کرده.

و در این میان کورتانا که اگر بی انصافی نکنیم دستیار بسیار خوبی می‌باشد حسابی از گردونه رقابت عقب ماند. در مورد سیری صرفا طبق نظر شخصی بنده و صرفا در زمان نوشتن این مقاله٬ در مقابل الکسا و کورتانا نه یک دستیار صوتی بلکه یک عقب افتاده ی ذهنی بیش نیست! البته شکی در بهتر شدن آن در آینده ی نزدیک نیست!

شاید بتوان دلیل اصلی این همکاری مایکروسافت با آمازون را همین نکته دانست که مایکروسافت هدفش افزایش استقبال کاربران از کورتانا و روشن کردن این دستیار صوتی بر روی تجهیزاتشان است٬ چرا که شکست پروژه ویندوزفون به خودی خود تعداد مخاطبین این دستیار صوتی را به شدت کاهش داد. ولی حتی اگر باور کنیم که مایکروسافت یک همچنین هدفی داشته  است٬ باز این سوال پیش می‌آید که چرا به کنسول بازی XBOX خود پشتیبانی از دستیار صوتی الکسا را افزود؟ موضوع آنجا گیج کننده تر ‌می‌شد که آمازون رسما اعلام کرد که دستیار صوتی الکسا را برای سیستم عامل ویندوز ۱۰ عرضه کرده.

بعد از این اتفاقات وضعیت کورتانا حسابی عجیب شد. آیا مایکروسافت هدفی بسیار پیچیده تر از درک تحلیلگران تکنولوژی دارد؟ یا برای کورتانا هدفی والاتر از تبدیل شدن به یک دستیار صوتی ساده دارد؟ شاید هم موضوع خیلی ساده تر از اینها باشد و کورتانا را نیز مانند ویندوز فون یک پروژه ی شکست خورده می‌داند؟ که البته این آخری خیلی دور از ذهن است. زیرا اکنون حدود ۵ سال از اولین عرضه کورتانا بر روی ویندوز فون و سپس یکپارجه شدنش با ویندوز ۱۰ می‌گذرد و مایکروسافت رسما اعلام کرده که اولین آپدیت بزرگی که در سال ۲۰۱۹ برای ویندوز ارائه می‌کند شامل به روزرسانی هایی نیز برای کورتانا خواهد بود.

در این بازار پر رقابت که گوگل دستیار صوتی خود را بر روی سیستم عامل iOS نیز در دسترس قرار داده و آمازون نیز قابلیت دستیار صوتی الکسا را به نرم افزار الکسای اندروید و iOS خود افزوده٬ حالا مایکروسافت نیز کورتانای خود را با ظاهری جدید برای iOS عرضه کرده است. شاید با این عمل مایکروسافت کمی بتوان امکان دسترسی به الکسا بر روی اکس باکس را توجیه کرد. همچنین جدا شدن کورتانا از بخش هوش مصنوعی مایکروسافت و پیوستن آن به گروه تجربیات و تجهیزات مایکروسافت این نوید را می‌دهد که در آینده٬ کورتانا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

با تمام این توضیحاتی باز هم هنوز نمی‌توان به طور قطعی گفت که مایکروسافت برای کورتانا چه آینده ای را در نظر گرفته است.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.