اپلیکیشن دوچرخه سواری اشتراکی بیدود به طور رسمی آغاز به کار کرد
بیدود که صبح امروز در شهرک غرب برگزار شد حدود ۱۲۰ دستگاه دوچرخه در ایستگاههای منطقه ۲ تهران به طور رسمی در اختیار شهروندان قرار گرفت. فردا نیز همین تعداد دوچرخه در منطقه ۶ به شهروندان عرضه خواهد شد.
بیدود استارتآپ دوچرخهسواری اشتراکی است که برای استفاده از آن، کاربران پس از نصب اپلیکیشن بیدود باید مبلغ ۱۵۹ هزار تومان را به صورت قرضالحسنه پرداخت کنند، و اگر کاربران از استفاده و عضویت در بیدود منصرف شوند این پول به حساب آنها برمیگردد. بعلاوه بیدود برای کاربران خود پکیج کامل بیمه شامل بیمه انفرادی و شخص ثالث را در نظر گرفتهاست که برای خرید آن باید مبلغ ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان بپردازند.
«حسین قاسمی» عضو هیات مدیره شرکت پاکچرخ ایرانیان (بیدود) در مورد تاخیر ورود دوچرخههای این استارتآپ به شهر توضیح داد که آنها قصد داشتند کار خود را به بهترین نحو به شهروندان ارائه کنند:
«نمیتوانیم بگوییم این کار را با تاخیر آغاز کردهایم چراکه در طول این مدت در حال گذراندن مراحل قانونی و اداری کار بودیم. ما باید مجوزهای خاصی را از شهرداری دریافت میکردیم و چون دوچرخه وسیله نقلیهای است که قرار بود برای اولین بار به این شکل وارد شهر شود لازم بود تا شهرداری پروتکلهای خاص خود را انجام دهد. اینطور نبود که ارگانی دیر کرده باشد، کارها با سرعت در حال انجام بودند تا دوچرخهها وارد بازار شوند. این روند در شرکت ما و شهرداری طی چندین ماه انجام شد تا مواردی مانند جانمایی پارکینگها در مناطق مختلف شهر انجام شود.»
او در مورد راهکاری که بیدود برای غلبه بر مشکل شیب خیابانهای تهران در نظر گرفته است توضیح داد دوچرخههایی که اکنون در دسترس شهروندان قرار گرفتهاست برای طی کردن مسیرهای شرقی غربی و شمال به جنوب مناسب است اما در مرحله بعد دوچرخههای برقی وارد شهر خواهند شد که برای مسیرهای جنوب به شمال که سربالایی هستند مناسب است.
عضو هیات مدیره بیدود در مورد شروع به کار خود در فصل سرما که بارندگی و آلودگی هوا بیشتر میشود به گفت:
«اگر ما محصولی برای فروش عرضه کرده بودیم حتما شرایط جوی و آلودگی هوا در کار ما تاثیرگذار بود اما ما محصول خدماتی ارائه میکنیم. در بسیاری از کشورها دوچرخه هوشمند عمومی نسل چهار به عنوان وسیله حمل و نقل همگانی شناخته شدهاست و در تمامی فصول استفاده میشود. براساس آمارهای کشور چین ترویج و گسترش دوچرخه سواری در دو سال اخیر توانسته است تا حدود ۳۰ درصد ترافیک و آلودگی هوا را کاهش دهد.»
کشت پور، شهردار منطقه ۲ تهران گفت: «ما برای شروع کار حتما باید مسیرهایی را برای تردد دوچرخه سواران در نظر بگیریم. ما نیز ناحیه ۷ را انتخاب کردیم چون تردد دوچرخه سواران در این ناحیه مهیاتر است. اگر احیانا مشکلاتی وجود داشته باشد آنها را رفع خواهیم کرد.»
گفتنیست دوچرخههای هوشمند بیدود مجهز به GPS بوده و در زمان استفاده و تردد در خیابان و یا هنگامی که کنار خیابان قفل شدهاند در اتاق مانیتورینگ بیدود در حال رصد شدن هستند.
اگر شما هم مثل ما دوست دارید این طرح زیبا٬ موفق و پیروز بشه و این فرهنگ سازی در کشور عزیزمان به وجود بیاد حتما نظراتتون رو در خصوص چالش ها و راهکارهایی که برای حل این مشکلات دارید در زیر همین پست مطرح کنید. شاید نظرات سازنده شما به رشد این طرح کمک کند.
چندین چالش در سر راه این طرح هست که باید حل بشه.!
۱- خیابوناهای تهران واسه تردد دوچرخه طراحی نشدن.
۲- راننده ها آگاهی لازم رو برای عبور و مرور دورچرخه رو ندارن.
۳- موقع دوچرخه سواری بدن اکسیژن بیشتری مصرف میکنه. یه شهر فوق آلوده مثل تهران یعنی تنفس هوای سمی.
۴- تهران شهر مسطحی نیست که دوچرخه سواری توش راحت باشه. پنج درجه شیب پوست آدم رو میکنه!!
۵- دزدیده شدن دوچرخه ها
اگر کسی راهکاری به ذهنش میرسه حتما زیر همین پست اعلام کنه
خوبه که اگر کسی راهکاری برای حل مشکلات این طرح داره نظرش رو بگه تا به گوش مسئولان خوش فکر و فوق العاده این طرح برسه.
سلام
ایده بسیار خوبیه هم جنبه تفریحی از نوع سالم داره هم سلامت فرد هم سلامت اجتماع و محیط.
بنظرم شیب هم نکته مثبتیه و باعث تقویت بدن میشه.
آرزو میکنم فرهنگش و فرصتش در شهر من اهواز هم ایجاد بشه.
انشاالله به زودی هم خودش و هم فرهنگش فراگیر بشه