گسترش بازی آنلاین و جنجالی مومو (Momo) با چالش خودکشی

Untitled-2222

بازی چالشی آنلاین مومو که از فیسبوک آغاز به کار کرده و پس از آن به واتس‌اپ و یوتیوب هم راه پیدا کرده است اخیرا جنجال های زیادی به پا کرده، چرا که بر اساس اخبار منتشر شده با خودکشی یک بچه ۱۲ ساله در ارتباط بوده است. در همین رابطه چندین نیروی پلیس نسبت به این بازی آنلاین به والدین نوجوانان هشدار داده‌اند

طبق تحقیقات انجام شده،‌ مومو ابتدا در فیسبوک گسترش پیدا کرد. مومو کاربران را وارد چالشی برای ارتباط با افراد ناشناس می‌کند و آواتاری که در آن مورد استفاده قرار می گیرد، تصویر زنی است با چشمان عجیب و ترسناک. این تصویر توسط یک نقاش ژاپنی کشیده شده و هیچ ارتباطی با این بازی ندارد.

این بازی که روز به روز در حال گسترش است، از افراد می خواهد که از طریق واتس‌اپ با یک شماره ی ناشناس ارتباط برقرار کنند و از همین طریق آن ها را قانع می کند تا دست به خودکشی بزنند. این بازی شباهت زیادی به نهنگ آبی دارد. بازی نهنگ آبی که در روسیه و ایالات متحده موجب خودکشی چندین نفر شد، یک بازی آنلاین ۵۰ مرحله‌ای بود که در آن کاربر با گذشتن از مراحل مختلف، مجبور به انجام کارهای عجیب و غریبی مثل آسیب رساندن به خود، تماشای فیلم‌ها و گوش دادن به موسیقی‌های عجیب و ترسناک، ایستادن در بلندی‌ها و بیدار شدن در صبح خیلی زود می شد و در مرحله نهایی بازی هم فرد خودکشی می کرد.

ظاهرا بازی مومو با خودکشی یک دختر ۱۲ ساله در آرژانتین در ارتباط بوده. این دختر قبل از دار زدن خود در حیات خانه‌شان از خود فیلم گرفته بود، پلیس معتقد است که شخصی او را به انجام این کار تشویق کرده بود.به گفته ی پلیس مکزیک، مومو کاربران را تهدید می‌کند که در شب ظاهر خواهد شد و یا آنها را به مصیبتی دچار می‌کند.

سخنگوی واتس‌اپ در این خصوص گفت:

واتس‌اپ عمیقا به امنیت کاربرانش اهمیت می‌دهد. بلاک کردن یک شماره تلفن کار بسیاری ساده‌‌ای است و ما کاربران را تشویق می‌کنیم تا پیام‌های مشکل‌دار را برای ما ارسال کنند تا بدین وسیله بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

در حال حاضر هنوز مشخص نیست که این بازی تا چه اندازه گسترش پیدا کرده اما احتمالا مجرمان از آن به عنوان طعمه ای برای سرقت اطلاعات و اخاذی از کاربران استفاده می کنند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت