گفتنی هایی در مورد استخراج بیت‌کوین توسط کامپیوترها و لپ تاپ های شخصی

استخراج بیت کوین

‌اخیرا لینک‌های حاوی معرف افزونه و مرورگری به اسم CryptoTab زیاد داره توی گروه‌ها دست به دست می‌شه. این سایت ادعا می‌کنه که با استخراج بیت‌کوین روی کامپیوتر خودتون و گرفتن بخشی از سهم استخراج کسایی که معرفی می‌کنید، می‌تونه بهتون سود خوبی بده. احتمالا شما هم مثل من یه وقتایی به سرتون زده که بیت‌کوین ماین کنید و حداقل به خاطر جذابیتش هم که شده بیت‌کوین هرچند خیلی کمی حتی توی زمان طولانی به دست بیارید. اما بیاید با عدد و رقم یه بررسی روی اینکه با کامپیوتر و لپتاپ شخصی چقدر می‌شه بیت‌کوین استخراج کرد داشته باشیم.

یه کامپیوتر شخصی که سخت افزار خوب و به روزی هم داشته باشه، نوعا با پردازنده‌ش می‌تونه حدود 20 میلیون هش در ثانیه رو محاسبه کنه. اگر کارت گرافیک خوبی هم داشته باشه احتمالا دو برابر همین تعداد عملیات رو هم با اون می‌تونه انجام بده. می‌دونم شما کانفیگ خیلی خفنی رو برای این کار می‌خواید اختصاص بدید، پس بیایید روی 100 میلیون هش بر ثانیه (Mh) که سخت‌افزار بیشترمون از پسش بر نمیاد توافق کنیم.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اینجا در مورد نحوه استخراج بیت‌کوین حرف نمی‌زنم ولی فقط بدونیم که وقتی به صورت جمعی (و نه تکی) داریم عمل استخراج رو انجام می‌دیم، هرکسی به نسبت قدرت محاسباتش می‌تونه از جایزه سهم ببره. بیت‌کوین این شکلی کار می‌کنه که به طور میانگین هر 10 دقیقه یه نفر بتونه جایزه ماینینگ که الان 12.5 بیت‌کوین هست رو تصاحب کنه که به صورت جمعی بعدا بین اعضا تقسیمش می‌کنیم.

فرض کردیم قدرت ماینینگ ما 100 میلیون هش در ثانیه هست. پس ما چه سهمی از این 12.5 بیت‌کوین در هر 10 دقیقه رو می‌تونیم تصاحب کنیم؟ ببینیم قدرت کل شبکه (همه‌ی کسایی که دارن استخراج می‌کنن) چه مقدار هست. یه سر که به سایت بلاکچین بزنیم متوجه می‌شیم قدرت شبکه الان حدود 50 میلیون بیلیون هست که داره به مرور بیشتر هم می‌شه.

اگه چند تا ضرب و تقسیم انجام بدیم و سختی شبکه رو هم ثابت در نظر بگیریم، می‌رسیم به عدد 132 ساتوشی در طول یک سال! که در حال حاضر کمتر از یک سنت ارزش داره. و همه‌ی این‌ها بدون احتساب خرابی سخت‌افزار و پول برق و دردسرهای جانبی چنین کاری هست. اگه دارید به زیر مجموعه گرفتن هم فکر می‌کنید باید ازتون بپرسم مورچه چیه که کله پاچه‌ش چی باشه؟

همینطور که می‌بینید این سایت حتی اگه قرار هست به شما پولی هم بده، در ارائه‌ای که از کارش داشته صادق نبوده. اینکه هدفش چیه و چطور می‌خواد سود کنه و به شما هم سود بده من یه حدسایی می‌زنم ولی بیشتر از این علاقه ندارم پیگیری و در موردش بحث کنم.

نکته‌ای که باید اضافه کنم اینه که استخراج بیت‌کوین توسط ASICهای مخصوصی انجام می‌گیره که معمولا حداقل 100 هزار مرتبه بهتر از کامپیوترهای شخصی ما عمل می‌کنن. و تازه اون‌ها هم خیلی سریع از رده خارج می‌شن و پول برق و سرمایه‌ گذاری که براشون شده رو به زور در میارن؛ مخصوصا وقتی که قیمت بیت‌کوین پایین هست.

در پایان امیدوارم شر سایت‌های این چنینی که معمولا ایران همیشه توی صدر جدول بازدیدکننده‌هاش هست از سرمون کم بشه.

منبع: IranCoin

مجتمع کامپیوتر پایتخت