مارک زاکربرگ و جواب هایی مبهم در مقابل سناتورهای کنگره

mark zuckerberg

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در پی رسوایی های اخیر خود در خصوص همکاری با کمبریج آنالیتیکا، به کنگره‌ی آمریکا فراخونده شد تا پاسخگوی نمایندگان باشد.

ساعاتی پیش نیز این اتفاق افتاد و مدیرعامل فیسبوک در مقابل کمیته‌ی کنگره‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا قرار گرفت تا به سوالات سناتورها پاسخ دهد. طبق اخبار منتشر شده قسمت زیادی از این پرسش و پاسخ ها بدون چالش بود. البته سناتورها بیشتر در جستجوی نحوه عملکرد فیسبوک بودند. مدیرعامل فیسبوک نیز به تعدادی از سوال ها با اندکی مکث پاسخ داد و به تعداد دیگر نیز جواب هایی مبهمی را ارئه کرد. به طور مثال سوالاتی در خصوص انحصارگرایی فیسبوک پرسیده شد و یکی از سناتورهای کنگره با مطرح کردن سلسله سوالاتی این موضوع را پررنگ کرد که فیسبوک انحصارطلب بوده و در واقع هیچ رقیبی را در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی ندارد.

این شرکت در بازار تبلیغات دیجیتال از دیگر رقبا پیشی گرفته و بیشترین درآمد را از این مسیر کسب می‌کند و باید گفت که نزدیک به ۹۸ درصد سود فیسبوک از طریق تبلیغات است. با اینکه گوگل با کسب ۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی در رده‌ی اول قرار دارد، اما فیسبوک نیز به این نکته اشاره کرده که طی سال گذشته‌ی میلادی ۱۷.۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. روی هم رفته دو کمپانی فیسبوک و گوگل بیش از ۸۴ درصد از درآمدهای جهانی تبلیغات را کسب می‌کنند. البته باید چین را از این آمار حذف کرد.

از دیگر نکات مهم در این جلسه، عذرخواهی این بنیان‌گذار و مقام ارشد بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی بود. مارک زاکربرگ در این خصوص اعلام کرد که فیسبوک را او بنا نهاده و از این‌رو مسئولیت تمام اتفاقات، کاستی‌ها و مشکلات پیش آمده با او خواهد بود.

زاکربرگ به بیان اینکه فیسبوک نتوانسته است در سال‌های اخیر مسئولیت خود را به‌صورت کامل در قبال موضوعاتی نظیر انتشار اخبار جعلی، دستکاری اخبار توسط سایرین و همچنین حریم خصوصی کاربران انجام دهد، پرداخت . از دیگر اتفاقات مهم در این جلسه می توان به رد کامل فروش اطلاعات کاربران به سایر کمپانی‌ها در طول سخنان زاکربرگ اشاره کرد. همچنین وی اعلام کرد که فیسبوک به هیچ عنوان اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار سایر کمپانی‌ها قرار نداده است.

در نهایت باید دید که رگولاتوری‌ها و دولت آمریکا برای جلوگیری از چنین مشکلاتی چه قوانینی را تصویب کرده و چه اقداماتی را عملی خواهند کرد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت