توضیحات دادستانی کشور درباره فیلتر برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما

فیلترینگ اسنپ تریپ

زیان ۲ میلیارد تومانی هتل‌ها با فیلترینگ اسنپ‌تریپ

در طول چند روز گذشته چند سایت اینترنتی فروش بلیت هواپیما فیلتر شده و علت مسدود شدن این سایت‌ها هنوز اعلام نشده است، اما برخی گزارش‌ها از گرانفروشی بلیت هواپیما توسط این سایت‌ها و همچنین نداشتن مجوز، از دلایل فیلتر شدن این سایت‌ها حکایت دارد.

گزارش‌ها حاکی است که چندی پیش هواپیمای جمهوری اسلامی ایران با توجه به گرانفروشی بلیت هواپیما در برخی سایت‌ها، ارتباط خود را با آنها قطع کرده بود، اما رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از برگزاری نشستی در این سازمان و رفع مشکل دسترسی به سایت های فروش اینترنتی بلیت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود.

به گفته وی، از مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی خواسته شد دستور دسترسی دوباره این سایت‌ها صادر شود؛ چرا که سازمان با مسدود کردن دسترسی مردم به سیستم‌های یکپارچه فروش اینترنتی بلیت هواپیما مخالف است.

بر اساس گزارش جعفرزاده، امروزه مردم زمان را بسیار با ارزش دانسته و تمامی سعی خود را برای صرفه‌جویی در آن می‌کنند و برای انجام امورات مربوط به سفرهای خود از سیستم‌های یکپارچه فروش اینترنتی بلیت استفاده می‌کنند. این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها از منظر اشتغال، شفافیت، گسترش رقابت و دسترسی عادلانه نیز مزیت‌های بی‌شماری در بر دارد.

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری هیچ گونه قطع دسترسی سایت‌های مجاز فروش بلیت هواپیما را توصیه نکرده است، گفت که این سازمان علاوه بر توصیه به شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر مدیریت بر نحوه‌ی توزیع بلیت هواپیما، سایت‌های دارای مجوز را به متقاضیان معرفی و برخورد با متخلفان با مکانیزم‌های تعریف شده را با جدیت دنبال کرده است.

با وجود اعلام رفع این مشکل، از یکی دو روز پیش سایت‌های فروش بلیت هواپیما دوباره فیلتر شده‌اند.

توضیحات دادستانی کشور درباره فیلتر برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما

بعد از فیلترینگ سایت‌های فروش آنلاین بلیت و حواشی پیش آمده بر سر آن، در نهایت معاون دادستان کل کشور نیز به این مساله واکنش نشان داده و اعلام کرده که درخواست فیلتر سایت‌های فاقد مجوز از ناحیه سازمان هواپیمایی کشوری و در چارچوب وظایف قانونی آن سازمان به عمل آمده‌ است. با این حساب به نظر می‌رسد که سازمان هواپیمایی کشوری در فیلترینگ این مجموعه‌ها آنچنان هم بی‌تاثیر نبوده و درخواست اولیه از سمت آنها و وزارت راه ارائه شده است.

«فیلتر برخی از سایت‌های غیر مجاز فروش بلیت هواپیما به درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است»

مجتمع کامپیوتر پایتخت

خرم آبادی در کانال شخصی خود در پیام رسان سروش بیشتر در این مورد نوشته است:

«سازمان هواپیمایی کشوری یکی از علل بالا رفتن قیمت بلیط هواپیما و برخی دیگر از نابسامانی‌های مربوط به حوزه فروش بلیط را فعالیت سایت‌های غیرمجاز مربوط به خدمات مسافرتی اعلام کرده و با ارائه فهرست برخی از این سایت‌ها از دستگاه قضایی درخواست کرده به منظور جلوگیری از اجحاف به مسافران و ممانعت از اخلال در شبکه فروش بلیط از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری نماید.

به موجب تبصره ۱ ماده ۷ قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، وزارت راه مرجع صدور و تمدید مجوز دفاتر خدمات مسافرتی است و به موجب تبصره ۲ ماده مذکور فعالیت دفاتر مسافرتی فاقد مجوز، جرم است و باید از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شود؛ بنابراین درخواست فیلتر سایت‌های فاقد مجوز از ناحیه سازمان هواپیمایی کشوری در چارچوب وظایف قانونی آن سازمان بعمل آمده است.»

او در ادامه متن نوشته شده در کانال خود ضمن ابراز تعجب نسبت به حواشی پیش آمده بعد از فیلترینگ این سایت‌ها اعلام کرده که تبصره‌های 1 و 2 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی فعالیت سایت‌های غیرمجاز فروش بلیط هواپیما را منع کرده است: «سایت‌های فیلترشده به محض دریافت مجوز و اعلام سازمان هواپیمایی کشوری رفع فیلتر خواهند شد.»

در صحبت‌های دادستان کل کشور به این موضوع که هیچ گونه اخطار قبلی به مجموعه‌های فیلتر شده صورت نگرفته اشاره‌ای نشده است. همچنین به مساله فیلتر شدن برخی از سایت‌ها که به اشتباه مسدود شده‌اند؛ چرا که ماهیت کاری‌شان چیزی خارج از فروش آنلاین بلیت هواپیما بوده و صرفا مقایسه قیمت‌ها بوده؛ هم هیچ اشاره ای‌ نشده است.

در نهایت اینکه ضررهای چند میلیاردی که برخی از این مجموعه‌ها بعد از مسدودیت‌شان محتمل شدند نیز معلوم نیست از کجا تامین می‌شود و دادستان کشور نیز در این باره توضیحی ارائه نداده است.

بعد از گذشت بیش از 48 ساعت از فیلترینگ سایت‌های خرید آنلاین بلیت هواپیما، هنوز این سرویس‌ها از دسترس خارج هستند و مشخص نیست که چه زمانی مسدودسازی آنها تمام خواهد شد. اسنپ تریپ که اولین بیانیه را در بین مجموعه های فیلتر شده در باره این موضوع منتشر کرده بود، در بیانیه دوم خود از ضررهای مالی که این فیلترینگ برای هتل‌های کشور در پی داشته سخن گفته است.

«امیرعلی مهاجر» مدیر ارشد عملیاتی اسنپ‌تریپ  در این بیانیه‌ درباره دلایل این فیلترینگ ناگهانی گفته است:

«طبق شنیده‌ها، براساس تصمیماتی که شرکت هواپیمایی کل کشور و دادستانی گرفته‌اند، همه سایت‌های فروش بلیت که فاقد مجوز بند الف هستند، فیلتر شوند و اسنپ‌تریپ به اشتباه در این فهرست قرار گرفته است. چرا که اسنپ تریپ نیازی به این مجوز ندارد چون تامین کننده بلیت هواپیما سایت فلایتیو است که دارای همه مجوزهای لازم برای فعالیت در این عرصه هست.» براساس اظهارت او  نتیجه این سوتفاهم برای اسنپ تریپ دو روز تعطیلی فعالیت و خالی ماندن هزاران اتاق در هتل‌های سراسر ایران و  دست کم ضرر دو میلیارد تومانی برای هتل‌ها شده است. موضوعی که باید مجریان قانون قبل از جاری کردن احکام به آن توجه کنند.»

روابط عمومی اسنپ تریپ تاکید کرده که این سایت یکی از وب‌سایت‌های فروش خدمات هتل است و از سال گذشته با همکاری و شراکت با سایت فلایتیو سعی کرده تا خدمات کاملتری را برای مسافران فراهم کند. از این رو  مسافران می‌توانند از طریق اسنپ‌تریپ بلیت هواپیما تهیه کنند ولی تامین کننده اصلی بلیت هواپیما سایت فلایتیو  است که یکی از پلتفرم‌های معتبر فروش بلیت در کشور است و پیش از فروش آنلاین چندین سال در مارکت آژانس‌های فیزیکی فروش بلیت نیز فعالیت داشته است.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات از فیلتر سایت‌های اینترنتی و آنلاین فروش بلیت هواپیما انتقاد و اعلام کرد فیلتر یک سایت مانند حکم قتل است و نباید به راحتی حکم صادر کرد.

فیلترینگ حدود ۱۸۰ سایت بر اساس استعلام دادستانی از سازمان هواپیمایی درخصوص اسامی سایت‌های فاقد مجوز فروش بوده است. اشتباه این استعلام نادیده گرفتن ۲ نوع از سایت‌ها بوده است که دارای مجوز بوده و در فروش بلیت فعالیت می‌کنند و آنهایی که مربوط به سایت‌های مقایسه و معرفی هستند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت