غیرفعال کردن سرویس های ارزش افزوده تلفن همراه

VAS

خدمات ارزش افزوده یا VAS چیست؟

خدمات ارزش افزوده (به انگلیسی: Value Added Service) یک عنوان عامه پسند برای بخشی از صنعت مخابرات می‌باشد که شامل سرویس‌های فرعی بوده که تعرفه آن‌ها از سرویس‌های استاندارد مانند صدا و فکس بیشتر می‌باشد. این خدمات می‌توانند در هر صنعتی مورد بهره‌برداری قرار گیرند. اتحادیه بین المللی مخابرات خدمات ارزش افزوده را خدماتی تعریف می کند که همراه یا علاوه بر خدمات پایه مخابراتی همچون تماس صوتی، پیامک، خدمات پیام چندرسانه ای و دسترسی داده به مشترکان عرضه می‌شود.

در مرحله مفهومی صنعت مخابرات، خدمات ارزش افزوده را به پیشنهاد و تحریک کاربران برای استفاده هر چه بیشتر از تلفن همراه خود و همچنین برنامه‌ریزی اپراتورها برای کسب درآمد از میانگین کاربران ARPU منجر می‌گردد.

برای تلفن‌های همراه تکنولوژی‌هایی مانند سرویس پیام کوتاه(به انگلیسی: SMS)، سرویس چند رسانه‌ای (به انگلیسی: MMS) و دسترسی به اطلاعات (به انگلیسی: Data) معمولاً به عنوان خدمات ارزش افزوده به‌شمار می‌رفته‌اند. اما در سال‌های اخیر سرویس پیام کوتاه، سرویس چند رسانه‌ای بیش از گذشته کاربرد یافته که می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده این خدمات از رده خدمات ارزش افزوده خارج گردد.

منبع: ویکی پدیا

معاون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: «با توجه به افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در بخش‌های مختلف و نارضایتی اعلام شده از سوی مردم به رگولاتوری، به منظور حفظ حقوق مشترکان روش‌های ارائه این خدمات از سوی اپراتورها تغییر کرده است صادق عباسی شاهکوه گفت: «از این پس روش فعالسازی و غیرفعالسازی پیامک های تبلیغاتی از سوی همه اپراتورهای موبایل یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه‌ی پیامکی ۸۰۰ یا شماره‌گیری #۸۰۰* می‌توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیم‌کارت خود و روش غیرفعالسازی آنها آگاه شوند.

مشترکان تلفن همراه در صورت تمایل نداشتن به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می‌توانند این خدمات را غیرفعال کنند. البته از این به بعد در صورت فعالسازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتور باید در تمامی پیامک‌های ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعالسازی پیامک های تبلیغاتی را به مشترک اعلام کند.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: «خدمات ارزش افزوده و محتوایی پیامکی باید فقط میان ساعات ۹ صبح تا ۹ شب (۹ تا ۲۱) برای مشترکان ارسال شود. در صورت درخواست مشترک برای غیرفعالسازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود. قطع سرویس شامل پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها نیز می‌شود و در صورت درخواست مشترک برای غیرفعال‌کردن خدمات ارزش افزوده محتوای پیامکی، خدمات پیامکی مبنتی بر تراکنش شامل خدمات تراکنش بانکی، خریدهای الکترونیکی و دیگر خدمات این دسته همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.»

مجتمع کامپیوتر پایتخت

مشترکین تمامی اپراتورها می توانند با ارسال پیامک خالی به شماره ۸۰۰ و یا شماره گیری کد #۸۰۰* سرویس های محتوایی فعال خود را مشاهده و در صورت تمایل نسبت به قطع آنها اقدام کنند.

راحت ترین و در دسترس ترین راه برای مشترکانی که می خواهند سرویس های ارزش افزوده شان حذف شود این است که دستور لغو مربوط به هر سرویس را به صورت زیر اجرا کنند.

شماره گیری *800*1# تمامی سرویس های فعال خود را مشاهده می کنید و برای غیر فعال کردن تمامی سرویس ها می توانید *800*2# اقدام کنید.

برای غیر فعالسازی عضویت تک به تک سرویس ها، ارسال یکی از عبارات ” OFF و یا “خاموش” به شماره کوتاهی است که سرویس از آن دریافت می شود.

 همچنین مشترکان تمامی اپراتور ها برای مشاهده قبوض تحت عنوان «سایر هزینه‌ها» می‌توانند با مراجعه به پورتال سایت اپراتور خود از جزئیات هزینه مورد نظر اطلاع یابند.

مجتمع کامپیوتر پایتخت