سونی در حال توسعه‌ پلتفرم DRM جدیدی مبتنی بر بلاک‌ چین است.

حق کپی رایت سونی

سونی در تلاش است تا پلتفرم جدیدی برای مدیریت حقوق دیجیتالی یا DRM مبتنی بر فناوری بلاک‌چین توسعه دهد.

سونی اعلام کرده در حال توسعه‌ی پلتفرم جدید مدیریت حقوق دیجیتال یا DRM است تا بتواند از محتوای دیجیتالی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین محافظت کند. DRM به مجموعه‌ای از فناوری‌های بازدارنده گفته می‌شود که به‌منظور محدود کردن دسترسی افراد به محتوای مشمول قوانین کپی‌رایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با نگاهی به سابقه‌ی پیشین سونی در حوزه‌ی مدیریت حقوق دیجیتال یا DRM، متوجه می‌شویم که این شرکت عملکرد و سابقه‌ی خوبی در این حوزه  از خود نشان نداده است. نباید رسوایی مربوط به روت‌کیت سونی را در سال ۲۰۰۵ میلادی فراموش کنیم.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

در آن سال ۲۲ میلیون سی‌دی تولید شد که وقتی در سیستم کاربر قرار می‌گرفتند، به‌صورت خودکار دو قطعه‌ی نرم‌افزاری را به‌عنوان مدیریت حقوق دیجیتال روی سیستم‌ عامل نصب می‌کردند. براساس آخرین خبر منتشرشده در مورد مدیریت حقوق دیجیتال، ظاهرا سونی تصمیم گرفته است تا در پلتفرم جدید DRM از محتوای داده‌های دیجیتالی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین محافظت کند.

البته جزئیات پلتفرم جدید DRM‌ سونی مبتنی بر بلاک‌چین هنوز روشن نشده ولی به‌نظر می‌رسد سونی با پروژه‌ای بلندپروازانه روبرو است. سونی معتقد است که سیستم فعلی کپی‌رایت، به‌صورت تخصصی تنها بر داده‌های محتوایی نوشتاری مدیریت می‌کنند و برای چنین داده‌هایی طراحی شده‌اند؛ در صورتی که باید سایر داده‌های محتوایی از جمله کتاب‌های دیجیتالی، موسیقی، محتوای واقعیت مجازی و کتاب‌های الکترونیکی را نیز در نظر گرفت.روت‌کیت به مجموعه‌ای نرم‌افزار گفته می‌شود که می‌توانند کنترل سیستم کامپیوتری را به‌دست بگیرند و در نهایت به هکرها اجازه‌ی دسترسی به قسمت‌های روت اصلی سیستم را بدهند. در چنین شرایطی عموما کاربر متوجه نصب این نرم افزارها روی سیستم خود نخواهد شد.

در آن سال سونی با هدف مدیریت حقوق دیجیتال، نرم‌افزاری شبیه روت‌کیت در کامپیوترهای کاربران نصب کرد که تقریبا پاک کردن آن غیر ممکن بود. چنین رویکردهای می‌تواند از نظر امنیتی تبعات خاصی را به‌دنبال داشته باشد. اکنون باید ببینیم برای محافظت از داده‌ها در حال توسعه‌ی چه پلتفرمی خواهد بود؟ به‌نظر شما اقدام مجدد سونی موفقیت‌آمیز خواهد بود یا رسوایی دیگری به بار می‌آورد؟

مجتمع کامپیوتر پایتخت