خدمات ابری پیشرو و مهم‌ترین مزایای استفاده از سرور ابری

بهتر است ابتدا نگاهی به تعریف پردازش ابری بیندازیم. به بیان ساده، پردازش ابری یعنی نگه‌داری و دسترسی به داده‌ها و برنامه‌ها بر بستر اینترنت به‌جای محدودبودن به رایانه‌ی واحد. شاید بتوانیم پردازش ابری را این‌گونه در نظر بگیریم که با به‌کارگرفتن آن امکان دسترسی به داده‌ها یا برنامه‌ها با استفاده از تمام دستگاه‌های متصل به اینترنت فراهم می‌شود یا حداقل برخی داده‌ها با سایر اطلاعات موجود در وب همگام‌سازی می‌شود و دردسترس قرار می‌گیرد.

مزیت استفاده از سرویس‌های ابری چیست؟

با استفاده از سرویس‌های ابری، برخلاف گذشته به‌جای راه‌اندازی یا خرید تجهیزات مرکز داده که هزینه‌ی زیادی برای راه‌اندازی و نگه‌داری می‌طلبد، سرویسی پایدارتر با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر می‌توان دراختیار داشت. سرویس‌های ابری انواع مختلفی دارند که ازجمله‌ی آن‌ها باید به خدمات در لایه IaaS و PaaS و SaaS اشاره کرد. سرویس Infrastructure as a Service که به‌اختصار IaaS خوانده می‌شود، بیشتر بر ارائه‌ی زیرساخت‌هایی مانند شبکه و سرور و فضای ذخیره‌سازی بر بستر اینترنت متمرکز است. Platform as a Service یا PaaS دغدغه‌ی نگه‌داری سرویس‌های زیرساختی مانند سیستم‌عامل را از بین می‌برد. در این نوع از سرویس ابری، وظیفه‌ی مدیریت منابع برای سیستم‌عامل‌ها، پچ‌کردن و سایر وظایف به‌عهده‌ی فراهم‌کننده‌ی زیرساخت است. در سرویس Software as a Service  که به‌اختصار SaaS خوانده می‌شود، کاربر حتی با نرم‌افزار و شیوه‌ی کانفیگ آن نیز درگیر نخواهد شد. برای مثال، سرویس ایمیل از نمونه‌های این نوع سرویس است.

خدمات ابری

امروزه، بسیاری از شرکت‌های بزرگ در جای‌جای جهان به ارائه‌ی سرویس‌های ابری روی آورده‌ و درآمدهای کلانی نیز کسب‌ ‌کرده‌اند که می‌توان اثرهای آن را در گزارش مالی شرکت‌هایی نظیر آمازون و مایکروسافت و گوگل مشاهده کرد. در داخل کشور نیز، شرکت‌های مختلفی چنین سرویس‌هایی ارائه می‌دهند که ازجمله‌ می‌توان به رایانش ابری پیشرو اشاره کرد. تیم ابر پیشرو جزو اولین مجموعه‌های ایرانی است که به عضویت بنیان‌های بین‌المللی متن‌باز نظیر OpenStack و Cloud Foundry درآمده است. سابقه‌ی فعالیت در زیرساخت‌های متن‌باز OpenStack و Cloud Foundry باعث شده است ابر پیشرو با تکیه بر این تجارت پروژه‌های متعددی انجام دهد. ابر پیشرو با داشتن تجربه‌ی فعالیت در توسعه‌ی زیرساخت رایانش ابری دولت الکترونیک و کارت سوخت به یکی از کاربلدترین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رایانش ابری تبدیل شده است.

چرا Object Storage؟

در‌این‌بین، باید به یکی از خدمات بسیار جالب ابر پیشرو اشاره کرد. امروزه، با افزایش حجم و جنس اطلاعاتی که از کاربران در فضای اینترنت ذخیره می‌شود، روش‌های سنتی ذخیره‌ی اطلاعات دیگر جواب‌گو نیست؛ از‌این‌رو، روش‌های بدون ساختار یا ساختارنیافته بیش‌از‌پیش استفاده می‌شود. Object Storage راهکاری از پیشروکلاد در همین زمینه است. در این روش، برخلاف ذخیره‌سازی روی دیسک به‌جای دسترسی به هر فایل، به شیء یا Object دسترسی وجود دارد. با این فرض شاید ذخیره‌ی موردی ترجمه‌ی درستی باشد.

در فناوری Object Storage برخلاف Block storage یا File storage هر فایل به‌عنوان موردی مستقل و به‌شکل واحدی کامل ذخیره و با استفاده از Meta data نشانه‌گذاری می‌شود که این امر فرایند فراخوانی اطلاعات را بسیار ساده می‌سازد. درواقع در این فرایند، داده‌ها هنگام ذخیره‌سازی به بهترین روش «فهرست‌بندی» و برای بازخوانی فقط با نام مدنظر به‌راحتی استفاده می‌شود.

با استفاده از این روش دیگر نیازی نیست داده‌های ذخیره‌شده فرمت خاصی داشته باشند. همچنین، از این نوع ذخیره‌سازی داده برای اهداف برنامه‌نویسی و کم‌کردن بار دانلودها از روی سرور اصلی شما نیز استفاده می‌شود. به طور مثال، اگر لینک دانلود اپلیکیشن شما روی سرو اصلی باشد، پس از مدتی که تعداد دانلود‌‌ افزایش پیدا کند، بار زیادی روی سرور قرار می‌گیرد. در این وضعیت، می‌توانید با استفاده از Object Storage، فایل اپلیکیشن خود را روی سرور‌های پیشرو و لینک آن را درون وب‌سایت خود قرار دهید.

بهینه‌ترین مدل پرداخت برای شما چیست؟

ابر پیشرو همواره به‌دنبال آن بوده با استفاده از مدل‌های پرداختی جدید و بهینه، بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه کند. به‌همین‌دلیل، مدل هزینه‌ای Pay as You Use را ارائه کرده است. در این روش پرداختی، شما فقط به‌اندازه‌ی استفاده از منابع خود هزینه پرداخت خواهید کرد. بدین‌صورت که در ابتدا بنا به برآوردتان از میزان نیاز به منابع (CPU، RAM و DISK)، منابع ماشین مجازی خود را رزرو می‌کنید و پس از آن، تنها در هر ساعت به‌میزان استفاده‌تان از این منابع از اعتبار شما کاسته خواهد شد. ازجمله ارائه دهندگان خدمات ابری با این مدل قیمت‌گذاری می‌توان به AWS و Azure اشاره کرد.

منبع: zoomit.ir

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

0 پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سرور ابری