پردازنده AMD در فروش از پردازنده اینتل پیشی گرفت

پردازنده رایزن

براساس گزارش یک خرده‌فروشی آلمانی، AMD در زمینه‌ی فروش CPU در ماه آگوست موفق به پشت سر گذاشتن اینتل شده است

AMD چشم‌انداز دنیای CPU را از زمان عرضه‌ی پردازنده‌های رایزن خود تغییر داده است و در زمینه‌ی فروش پردازنده شانه به شانه‌ی اینتل حرکت می‌کند. اکنون آمار جدیدی که از سوی یک فروشگاه اینترنتی به نام مایند فکتوری منتشر شده، بیانگر برتری  AMD بر غول دنیای CPU است. مایند فکتوری که یکی از بزرگترین خرده‌فروشان آلمانی محسوب می‌شود، به‌صورت دوره‌ای با انتشار برخی ارقام جالب توجه مقایسه‌ای، آمار فروش  تمام پردازنده‌های AMD و اینتل را به‌صورت جزئی نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر، این نخستین بار نیست که AMD موفق به‌زیر کشیدن سلطه‌ی اینتل در خرده‌فروشی می‌شود. پس از عرضه‌ی نخستین نسل پردازنده‌های رایزن، AMD فروش بیشتری از پردازنده‌های نسل هفتمی کبی لیک اینتل داشت؛ اما به‌محض آنکه پردازنده‌های سری کافی لیک به بازار راه پیدا کردند، وضعیت مجددا به سود اینتل تغییر کرد.

AMD به‌خصوص پس از عرضه‌ی نسل دوم پردازنده‌های رایزن، موفق به بازگرداندن سهم فروش خود در طول یک سال گذشته شد و سرانجام در ماه ژوئیه به سهم برابر با اینتل دست پیدا کرد. اکنون گزارش اخیر نشان می‌دهد که سهم رایزن در ماه آگوست ۵۱ درصد در مقابل ۴۹ درصد سهم پردازنده‌های اینتل بوده است.

 باید خاطرنشان کرد که این آمار تنها متعلق به یک خرده‌فروشی در آلمان و همچنین صرفا براساس تعداد فروش پردازنده‌های فیزیکی است. در زمینه‌ی درآمد واقعی، اینتل نباید احساس نگرانی چندانی داشته باشد. این شرکت همچنان از تعداد پردازنده‌هایی که می‌فروشد، سود واقعی بیشتری به‌دست می‌آورد. در واقع، مجموع درآمد اینتل از زمان عرضه‌ی تراشه‌های نسل دوم رایزن، به‌صورت پیوسته در حال افزایش بوده است.

اما آمار مایند فکتوری یک مورد جداگانه محسوب نمی‌شود. نگاهی گذرا به پرفروش‌ترین‌های آمازون هرآنچه را که لازم باشد درباره‌ی میزان اهمیت پردازنده‌های AMD در صنعت پردازنده بدانیم، یک بار دیگر به ما می‌گوید. در ایالات متحده، سهم اینتل و AMD از فهرست ۱۰ پردازنده‌ی برتر مساوی است و پردازنده‌ی Core i7 8700K اینتل در صدر قرار دارد؛ در حالی که در بریتانیا، ۶ تراشه از AMD در فهرست ۱۰ پردازنده‌ی برتر به‌چشم می‌خورد و رایزن ۵ ۲۶۰۰ نیز محبوب‌ترین تراشه محسوب می‌شود.

احتمال می‌رود که این وضعیت تا انتهای امسال یک بار دیگر تغییر کند؛ زیرا اینتل درصدد است که تا پیش از پایان سال، سری ریفرش پردازنده‌های کافی لیک را در بالاترین سطح با تراشه‌ی هشت هسته‌ای و ۱۶ تردی Core i9 9900K عرضه کند.بنا به گزارش‌ها، اینتل با مشکل کمبود موجودی مواجه است و حتی اگر کافی لیک ریفرش تا پایان سال عرضه شود، این احتمال وجود دارد که برای تامین موجودی واقعی ناگزیر به انتظار تا سال ۲۰۱۹ باشیم.

مجتمع کامپیوتر پایتخت