دریافت دومین سیگنال مرموز از اعماق فضا

دریافت امواج از فضا

اخترشناسان و محققان علوم فضایی تا کنون موفق شده‌اند بیش از صدها سیگنال مرموز رادیویی و یا امواج رادیویی انفجاری دریافت کنند که منبع تمام آنها خارج از کهکشان ما گزارش شده است. اخیرا آنها جزییات سیگنال های مرموزی را که از یک کهکشان دوردست می آیند و توسط تلسکوپی در کانادا ردیابی شده را فاش کرده اند.

در تازه‌ترین اخبار، ظاهرا برای بار دوم این امواج رادیویی کوتاه به صورت انفجاری و تکرار شونده از خارج از کهکشان راه شیری دریافت شده که می‌تواند محققان را بیش از پیش به کشف اسرار فرازمینی کمک کند.

چیزی شبیه به این پدیده در گذشته فقط یک بار دیگر گزارش شده که توسط تلسکوپ دیگری ردیابی شد. طبق ادعای محققان، این دومین باری است که امواج تکرار شونده انفجاری، دقیقا از نقطه دریافت شده قبلی، برای گیرنده‌های زمینی قابل شناسایی شده‌اند. این خبر، امروز در مقاله دو صفحه‌ای در نشریه Nature منتشر شد که برای بسیاری از محققان فضایی و دوست داران علوم کیهانی، خبر هیجان انگیزی محسوب می‌شود.

به گفته محققان، دریافت امواج انفجاری کوتاه و سریع این چنین، واقعه چندان عجیبی نیست اما دریافت دوباره این پالس است که داستان را جذاب می‌کند.

اینگرید استرز اخترفیزیکدان از دانشگاه بریتیش کلمبیا (یو بی سی) گفت:

“اینکه قبلا یک بار دیگر چنین رویدادی را مشاهده کرده ایم نشان می دهد که شاید این پدیده بیشتر اتفاق می افتد و با تکرار آنها و وجود منابع بیشتری برای مطالعه، ممکن است بتوانیم این معمای کیهانی را حل کنیم – اینکه از کجا می آیند و چه چیزی باعث آنها می شود.”

مجتمع کامپیوتر پایتخت

سیگنال های رادیویی مرموز فضایی رصد شد

شریهارش تندولکار از دانشگاه مکگیل کانادا گفت: “ما یک سینگال تکراری دوم را کشف کرده ایم که مشخصات آن خیلی شبیه به سینگال تکرارشونده قبلی است. این اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های تکرارشونده ها در اختیار ما می گذارد.”

“اف آر بی”ها فوران های برق آسا و قدرتمندی از امواج رادیویی هستند که از اعماق کیهان می آیند.

دانشمندان تاکنون حدود ۶۰ انفجار برق آسا از جنس سیگنال های رادیویی و دو تا سیگنال که تکرار می شوند را ردیابی کرده اند. به تصور آنها شاید روزانه حداکثر یک هزار “اف آربی” در آسمان اتفاق بیافتد.

شماری نظریات در مورد علت این فوران ها وجود دارد.

یک نظریه آنها را به یک ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی فوق العاده قوی و گردش محوری (وضعی) بسیار سریع و نظریه ای دیگر آنها را به دو ستاره نوترونی درحال ادغام نسبت می دهد.

به علاوه گروه کوچکی از منجمان هم هستند که می گویند این امواج ممکن است از فضاپیمای موجودات فرازمینی بیاید.

سیگنال مرموز فضایی که دریافت شده، نام مخصوص خود را دارد و تا کنون انتشار آن از یک نقطه، که ظاهرا 1.5 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد، 6 بار به صورت متوالی ضبط شده است.

محققان امیدوارند با دریافت‌های مکرر از این موج بتوانند به کشف یکی از بزرگ‌ترین اسرار کیهانی دست یابند، آیا ما در کائنات تنها نیستیم؟ آیا این امواج می تواند در توسط یک تمدن فوق پیشرفته ماورایی ارسال شده باشد؟

مجتمع کامپیوتر پایتخت

اگر شما هم اهل فن هستی و نظری در این خصوص داری همین الان یک فنجون قهوه تو دستته اهل تکنولوژی هستی یک ایرانی هستی از پراید بدت میاد حداقل یک بار به مجتمع کامپیوتر پایتخت اومدی اعتقاد داری ۲+۲=۴ میشه از اون کلش بازها هستی اعتقاد داری اول مرغ بوده بعد تخم مرغ پیاده روی رو دوست داری اهل دل هستی جوراب رنگی رو بیشتر دوست داری نشستی همه اش رو بخونی هنوز خرید حضوری رو به آنلاین ترجیح میدی پینت بال دوست داری فکر میکنی دلار باید ۱۰۰۰ تومن باشه رنگ صورتی چرک رو درک نمی‌کنی فکر میکنی میدونی چرا ۴۲؟ فکر میکنی باحالی و خیلی عشقی نظری داری که فکر میکنی باید مطرح بشه معتقدی استیک خوشمزه تره به سیاست کاری نداری منتظری این ها تموم بشه الان داری میخندی برف و بارون رو خیلی دوست داری میدونی صدای روباه چطوریه نگاه متفاوتی به مسائل داری در خصوص موضوع این خبر یک خط برای ما بنویس ;)

1 پاسخ
  1. Shirin
    Shirin گفته:

    به موقعش و رزمان معین اخترشناسان عزیز به این راز دست می یابند .. خود نور همه چی رو آماده می‌کند

    پاسخ

با نوشتن نظر خود بخشی از این گفتگو شوید

تمایل دارید شما هم در این بحث تبادل نظر داشته باشید؟
لطفا ما رو از نظرات و دانسته های خودتون درباره‌ی این مطلب مطلع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.